  • 1. Data: 2005-08-09 08:54:09
    Temat: VAT przy imporcie - kto płaci VAT i kiedy?
    Od: maz <m...@o...pl>

    Kupuję usługę za granicą powiedzmy za 100USD (tam nie ma VAT)
    Chcę ją dalej odsprzedawać w Polsce klientowi więc powinienem doliczyć
    VAT22%.

    Teraz pytanie który scenariusz jest prawidłowy:

    ja jako DG, wpisując w koszty na podstawie invoice otrzymanego z
    zagranicy, wpisuję faktycznie poniesiony koszt, powiedzmy 100USD i
    odprowadzam od tego VAT (zwiększam tą kwotę o 22%). Wykazując to w
    dokumencie wewnętrznym. Klient dostanie FV z 22%VAT na zakupioną usługę,
    także byłby w ten sposób VAT płacony dwukrotnie. Raz przeze mnie i drugi
    raz przez mojego klienta.

    drugi scenariusz:

    ja jako DG, wpisuję w koszty wg invoice cały wydatek bez doliczania
    VATu. Czyli mój cały koszt to 100USD. Klient otrzyma FV z 22%VAT na
    zakupioną usługę, tak więc w tym momencie VAT płacony jest tylko raz,
    przez klienta.

    Jak powinno być to rozliczane? A może zupełnie inaczej?

    maz

  • 2. Data: 2005-08-09 23:04:41
    Temat: Re: VAT przy imporcie - kto płaci VAT i kiedy?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Aug 2005, maz wrote:

    > Kupuję usługę za granicą powiedzmy za 100USD (tam nie ma VAT)
    > Chcę ją dalej odsprzedawać w Polsce klientowi więc powinienem doliczyć
    > VAT22%.
    >
    > Teraz pytanie który scenariusz jest prawidłowy:

    ...(oba nieprawidłowe :))

    > Jak powinno być to rozliczane? A może zupełnie inaczej?

    No przecież.
    Jeśli KUPUJESZ usługę "importem" - to naliczssz VAT.
    Ale jeśli ten zakup jest "w celu DG oVATowanej" - to masz prawo
    go ODLICZYĆ !
    Czyli:
    1. w momencie importu usługi wykazujesz VAT należny
    2. taki sam VAT jest VATem naliczonym, wykazujesz i odliczasz
    3. w momencie sprzedaży naliczasz VAT od sprzedaży - nie od
    tej usługi zakupionej a od sprzedawanej.

    Pasuje ci ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-08-10 07:19:14
    Od: maz <m...@o...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> [...]
    > 3. w momencie sprzedaży naliczasz VAT od sprzedaży - nie od
    > tej usługi zakupionej a od sprzedawanej.

    nie do końca zrozumiałem
    1.kupuję coś za 100USD
    2.wpisuję do KPIR jako zakup (kwota cała czy z VATem?), przeliczona wg
    kursu NBP z dnia rozliczenia
    3.sprzedając naliczam normalnie VAT22%.

    punkt 1 i 3 jest dla mnie jasny. Natomiast mam problem z pkt 2.
    mam wątpliwość jak wpisać sumę poniesioną w koszt związany z zakupem
    materiałów handlowych:
    1) czy powiniem doliczyć VAT od zakupu, czyli w tym przykładzie 488PLN
    jako koszt. Traktując kwotę faktycznie poniesioną jako koszt netto.
    2) czy wpisać całą kwotę np. wg kursu 1USD=4.00PLN, czyli 400PLN
    (faktycznie poniesiona kwota), traktując faktyczne wydatki jako koszt
    brutto, wykazując w KPiR wydatki 327.87PLN, co z VATem da wartość 400PLN.

    który wariant jest prawidłowy?

    z góry dziękuję za odpowiedzi

    maz

  • 4. Data: 2005-08-10 08:00:24
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "maz" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (faktycznie poniesiona kwota), traktując faktyczne wydatki jako koszt
    > brutto, wykazując w KPiR wydatki 327.87PLN, co z VATem da wartość 400PLN.

    W koszty wpisujesz 100 USD* kurs z dnia poniesienia kosztu.
    W dniu powstania obowiązku podatkowego wystawiasz fakturę wewnetrzną, do
    kwoty netto (100 USD*kurs sredni NBP z tego dnia) doliczasz vat. Masz prawo
    go w tym samym terminie odliczyć, na ogolnych zasadach.

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-08-16 13:58:00
    Od: "Rafal M" <m...@p...gazeta3.4pl>

    Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości
    > W dniu powstania obowiązku podatkowego wystawiasz fakturę wewnetrzną, do
    > kwoty netto (100 USD*kurs sredni NBP z tego dnia) doliczasz vat. Masz
    > prawo

    Czyli sam sobie wystawiam fakture?

    Rafal

    Odpowiadajac na moj email
    usun cyfry z adresu

  • 6. Data: 2005-08-16 14:42:36
    Od: Adam <a...@c...pl>

    Użytkownik Rafal M napisał:

    > Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości

    > Czyli sam sobie wystawiam fakture?

    Czyli reasumując:

    1. Dostaje fakture VAT na 100USD (na fakturze widnieje kwota bez podatku)
    2. Wystawiam fak. wew. na 100USD przeliczam na PLN wg kursu z dnia (np.:
    1USD=3PLN).
    3. Do tej fak. wew. doliczam podatek 22%. Na fak. wew. bedzie netto 300
    PLN, brutto 366PLN.
    4. Rozliczajac sie z US na PIT-5 bede miec 300PLN poniesionych kosztów.
    5. Na VAT-7 bede miec 300PLN i 66PLN VAT`u do zaplaty. W pozycji import
    usług (poz. 32 i 33)
    6. Kwoty te odpowiednio przeniona sie na KPiR.

    Ale ciekawi mnie dlaczego mam placic 66PLN VAT`u? Czy moze w nastepnym
    miesiacu (a moze w tym samym), ta sama fakture wew. ewidencjonuje w
    rejestrze zakupu VAT i rozliczam w Nabyciu towarów i usług pozostałych
    (poz. 43 i 44).
    Jesli sie myle to sprostujcie.

    pozdrowienia
    Adam

  • 7. Data: 2005-08-16 16:12:42
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Adam <a...@c...pl> wrote:
    > Ale ciekawi mnie dlaczego mam placic 66PLN VAT`u? Czy moze w nastepnym

    Jak kupujesz w sklepie, to płacisz VAT sprzedawcy, a on puszcza go dalej.
    Przy imporcie nie płacisz sprzedawcy (bo jego Twój VAT nie interesuje),
    tylko Urzędowi Celnemu. Ale odliczasz sobie ten VAT w dokładnie ten sam
    sposób.

    Jeśli teraz w opisanym przez Ciebie przykładzie sprzedasz towar za 400 zł
    + 88 zł VAT, to klient Ci zapłaci 488 zł, Ty odliczysz 66 zł VATu, który już
    zapłaciłeś w UC, czyli do US zapłacisz 22 zł - i zostanie Ci 100 zł (minus
    dochodowy).

    P.

  • 8. Data: 2005-08-16 16:34:16
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Paszczak wrote:

> [...]
    > 400 zł + 88 zł VAT, to klient Ci zapłaci 488 zł, Ty odliczysz 66 zł
    > VATu, który już zapłaciłeś w UC, czyli do US zapłacisz 22 zł - i

    Tak pięknie to nie będzie :-)
    Do US zapłaci 88zł.
    Do UC przecież nikt nic płacił,
    bo od początku jest mowa o imporcie usługi
    i rozliczeniu VAT fakturą wewnętrzną,
    a nie o normalnym imporcie towarów
    z SAD i zapłatą danin do UC.

  • 9. Data: 2005-08-16 18:44:25
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    cef <c...@i...pl> wrote:
> [...]
    > Do US zapłaci 88zł.
    > Do UC przecież nikt nic płacił,
    > bo od początku jest mowa o imporcie usługi

    Ach, sorry, zacząłem czytanie od środku wątku, myślałem że chodzi o towar :)

    No to płaci 66 zł od faktury wewnętrznej, a potem odlicza te zapłacone 66 zł
    od 88 zł VATu otrzymanego od klienta i płaci pozostałe 22 zł. Czyli w sumie
    88 zł :)

    P.

  • 10. Data: 2005-08-16 19:54:08
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Tue, 16 Aug 2005 18:44:25 +0000 (UTC), Paszczak napisał(a):

> [...]
    > od 88 zł VATu otrzymanego od klienta i płaci pozostałe 22 zł. Czyli w sumie

    W sumie to tylko mieszacie !!
    Jeżeli mowa o imporcie ( towar z poza UE ) to Vat płaci się w UC i odlicza
    się VAT okreśłony w dokumencie SAD.

    A jeżeli jest to zakup w krajach UE - jest to WNT ( Wewnątrzwspólnotowe
    Nabycie Towarów ) i wtedy FV wewnętrzna jednocześnie jako należny i
    naliczony.

    --
    Mieczysław
    ----