  • 11. Data: 2006-10-25 22:10:42
    Temat: Re: Wynajem mieszkania a VAT
    Od: "joan" <g...@o...eu>

    > No niebójże się zaatakować mnie stanowiskiem przeciwnym, najwyżej ugryzę
    > ;)

    No ale ja atakowac nie mam zamiaru, brak mi argumentow. Usiluje jedynie
    jakos przegryzc natlok sprzecznych informacji:).

    > Przyznam że dobrze by było uściślić: "w jakim przypadku".

    No wlasnie, moze niedokladnie to zostalo okreslone. Wiec chodzi o przypadek,
    w ktorym osoba fizyczna prowadzaca dzialalnosc gospodarcza wynajmuje innej
    osobie mieszkanie w celach mieszkalnych. Przedsiebiorca rozlicza sie na
    zasadach ogolnych, jest zarejestrowany jako platnik VAT-u i dochod, ktory
    otrzyma z wynajmu jest tylko malenka czescia jego calego dochodu. W EDG, po
    zakupie mieszkania, wynajem tegoz mieszkania zostal dopisany do zakresu
    wykonywanej dzialalnosci, zostal tam rowniez dopisany adres tegoz
    mieszkania. Podobno takie potraktowanie wynajmu pozwala na rozliczanie sie z
    US przy uwzglednieniu kosztow uzyskania przychodow w postaci remontu
    mieszkania, amortyzacji, mebli, platnosci za administracje, media, odsetki
    od kredytu itd. - a jest tych kosztow co niemiara. Ale z drugiej strony
    ponoc naklada to obowiazek opodatkowania tegoz wynajmu podatkiem VAT.

    > Idzie jak rozumiem o:
    > - mieszkanie zaliczone do majątku DG, działalność "najem na cele
    > *MIESZKANIOWE*" dopisany do zakresu DG
    > - wynajęcie tegoż mieszkania na cele mieszkaniowe *bezpośrednio*
    > dla osoby fizycznej. Na własny rachunek, nie w roli pośrednika
    > lub za czyimś pośrednictwem.

    Tak, dokladnie tak.

    > Jeśli tak - to podtrzymuję że moim zdaniem VATu nie ma, bo czynność
    > jest *przedmiotowo* zwolniona z VAT. Taki podatnik VAT, jeśli jednocześnie
    > prowadzi działalność opodatkowaną, będzie prawdopodonie klął z okazji
    > rozliczania proporcji sprzedaży, ale to już jego oddzielna broszka ;)

    Aaa, to jeszcze musze sobie doczytac o tym rozliczeniu proporcji, dzieki za
    zwrocenie uwagi na to. Oznacza to pewnie, ze koszty te moge rozliczac
    dopiero po uzyskaniu przychodu z wynajmu i tylko do takiej wysokosci, na
    jaka ta czesc przychodu pozwala? Czyli nie mozna tych przychodow i kosztow
    wrzucic do wspolnej puli i rozliczac wszystkie lacznie?

    > Niezależnie od tego - taki sam status IMO (bez "H", zdecydowanie) mamy
    > przy wynajmie dokonywanym "osobiście" (czyli mieszkanie nie wpisane do
    > DG oraz "najem mieszkań" nie wpisany do EDG), czyli mamy (IMO, bez
    > wątpliwości) zwolnienie z VAT.
    > Konieczność ew. rozliczania proporcji sprzedaży IMO jest dyskusyjna, ale
    > można pod innym subjectem podyskutować :)
    > uniknac VAT-u,

    Moze bysmy to faktycznie rozwineli w nowym watku?

    > A jakiś numerek artykułu podali ? ;)
    > Tu już były tak dziwne odpowiedzi "ustne" uzyskane w US, że doprawdy
    > grupowicza z pewnym stażem mało co zdziwi :]

    No niestety nie znam szczegolow tej rozmowy, tylko tyle, ze otrzymalam od
    potencjalnego najemcy maila odmownego w sprawie wynajmu z powodu tegoz
    VAT-u.

    > W tym miejscu mogę tylko podeprzeć zdziwienie wyrażone przez gonię.
    > Możesz wyjaśnić dlaczego KUP ma zniknąć?
    > Żeby jasność była: jeśli kwota czynszu jest mała, to oczywiście może
    > opłacać się opodatkować ten najem ryczałtem - i wtedy nie ma rzecz
    > jasna KUP, ale to z powodu ryczałtu a nie z powodu rozliczania "poza
    > DG"!
    > Do dochodów najmu (opodatkowanych wg zasad ogólnych) stosuje się KUP!!

    Ok, nie krzycz, glowa boli:). Ryczaltem nie chce tego rozliczac, bo koszty
    sa spore, przychod natomiast, na jaki licze, to okolo 2 tys. zl.

    > A to swoją drogą :(
    > Tym bardziej mnie dziwi że chcesz oddawać więcej niż trzeba ;>

    Ot, po prostu moje zachowawcze podejscie do swiata, nie zawsze oplacalne,
    choc w czasach, gdy grozni przestepcy w postaci mylacych sie podatnikow sa
    scigani i karani z cala bezwglednoscia trudno o inne:). Tym bardziej, ze
    stawka jest nie moja wlasna glowa.

    > Jak to mawiają: "każdy na swoją odpowiedzialność", więc trudno się dziwić
    > że przyjmujesz wersję mocno zachowawczą. Ale to kosztuje :]
    > Wytłumacz mi, co powoduje Twoje wątpliwości dotyczące zwolnienia
    > z art.43.1.1 poz. 4 tabeli załącznika 4?

    Sam artykul nie budzi we mnie jakichs szczegolnych watpliwosci, ale mam duzo
    zaufania do wiedzy mojej znajomej ksiegowej, pomogla mi juz w wielu
    sprawach. Moze najlepiej bedzie poprosic urzad skarbowy o interpretacje w
    tej sprawie, chyba tak bedzie najbezpieczniej.
    W kazdym razie serdecznie dziekuje uczestnikom dyskusji za wypowiedzi.
    Pozdrawiam,
    joan

  • 12. Data: 2006-10-26 16:14:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Oct 2006, joan wrote:

> [...]
    > zakupie mieszkania, wynajem tegoz mieszkania zostal dopisany do zakresu
    > wykonywanej dzialalnosci, zostal tam rowniez dopisany adres tegoz

    IMO można.

> [...]
    > US przy uwzglednieniu kosztow uzyskania przychodow w postaci remontu
    > mieszkania, amortyzacji, mebli, platnosci za administracje, media, odsetki

    Poza amortyzacją (nie wiem, nie chce mi się szukać :)) reszta w sposób
    oczywisty jest kosztem również poza DG.
    Przepisy dotyczące kosztów dla tych przychodów, dla których nie ma
    wyłączeń szczególnych - są *wspólne*!

    Mi wychodzi: "w wysokości 'zwolnione'" :)

> [...]
    > zwrocenie uwagi na to. Oznacza to pewnie, ze koszty te moge rozliczac
    > dopiero po uzyskaniu przychodu z wynajmu i tylko do takiej wysokosci, na

    A nie nie. Idzie o VAT. Jak uzyska się np. 20 000 zł przychodu
    opodatkowanego i 10 000 zł przychodu zwolnionego, to od zakupów
    "ogólnych" można odliczyć tylko 1/3 VATu! - a że proporcja w ciągu
    roku się zmieni, to na koniec roku trzeba dokonać korekty.
    Jeszcze raz: idzie o *VAT*, nie o koszty.

    > Czyli nie mozna tych przychodow i kosztow
    > wrzucic do wspolnej puli i rozliczac wszystkie lacznie?

    IMO jeśli wynajem jest w zakresie DG - to można.

    > Moze bysmy to faktycznie rozwineli w nowym watku?

    Tylko jak się potrzeba pojawi :)

    > No niestety nie znam szczegolow tej rozmowy, tylko tyle, ze otrzymalam od
    > potencjalnego najemcy maila odmownego w sprawie wynajmu z powodu tegoz
    > VAT-u.

    Jeśli to był "najemca na cele mieszkaniowe" to dziwnie wyszło.

    [...]
    > Ok, nie krzycz, glowa boli:). Ryczaltem nie chce tego rozliczac, bo koszty
    > sa spore, przychod natomiast, na jaki licze, to okolo 2 tys. zl.

    No to IMO mamy jasność. Zrobisz jak zechcesz.

> [...]
    > sprawach. Moze najlepiej bedzie poprosic urzad skarbowy o interpretacje w
    > tej sprawie, chyba tak bedzie najbezpieczniej.

    Rozumiem że *na piśmie*. To po wszystkim zapodaj sygnaturę :)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2006-10-26 17:48:40
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Poza amortyzacją (nie wiem, nie chce mi się szukać :))

    amortyzacja też jest kosztem

    reszta w sposób
    > oczywisty jest kosztem również poza DG.

    Ale z drugiej strony

    > Mi wychodzi: "w wysokości 'zwolnione'" :)

    całkiem słusznie Ci wychodzi, skoro mi tez;-)

    > Rozumiem że *na piśmie*. To po wszystkim zapodaj sygnaturę :)

    żebyśmy mieli pewność, że taki wynajem, przynajmniej na dzień
    dzisiejszy, jest zwolniony? to chyba napisali w załączniku do ustawy?;>

    swoją drogą przestaje mnie dziwić, że MF chce wprowadzić 75 zł za
    interpretację

  • 14. Data: 2006-10-26 18:11:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Oct 2006, gonia wrote:

    > całkiem słusznie Ci wychodzi, skoro mi tez;-)
    [...]
    > żebyśmy mieli pewność, że taki wynajem, przynajmniej na dzień dzisiejszy,
    > jest zwolniony? to chyba napisali w załączniku do ustawy?;>

    Ale przegrywamy 2:1 na rzecz księgowej ;), ba, razem z "joan" nawet 3:1 ;)
    (trzy tezy za, słowo księgowej przeciw i ona bez podania podstawy prawnej
    ma rację :))

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2006-10-26 18:16:52
    Od: t <r...@o...pl>

    > Ale przegrywamy 2:1 na rzecz księgowej ;), ba, razem z "joan" nawet
    > 3:1 ;)
    > (trzy tezy za, słowo księgowej przeciw i ona bez podania podstawy prawnej
    > ma rację :))

    To tak apropos tego że ktoś się mnie czepiał(nie Ty Gotfrydzie ;) )
    że szkaluje dobre imie księgowych :)

    pozdrawiam

  • 16. Data: 2006-10-27 07:49:50
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik t napisał:

    > To tak apropos tego że ktoś się mnie czepiał(nie Ty Gotfrydzie ;) )
    > że szkaluje dobre imie księgowych :)

    bo księgowy nie ma obowiązku znać się na podatkach, on ma obowiązek znać
    ustawę o rachunkowości i ewentualnie rozporządzenia do prowadzenia ksiąg
    i innych ewidencji

    a jak ktoś wymaga znajomości prawa podatkowego i umiejętności czytania
    ustaw, to niech idzie do osoby, któa się tym zajmuje

    biorąc pod uwagę, że zbliża się okres wypominków, to jak znalazł;>

  • 17. Data: 2006-10-27 10:09:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Oct 2006, gonia wrote:

    > bo księgowy nie ma obowiązku znać się na podatkach

    Y tam.
    Wszyscy podatnicy mają obowiązek znać się na podatkach, podobnie
    jak wszyscy wkraczający na drogę mają obowiązek znać Kodeks Drogowy
    (formalnie: PoRD), brak obowiązku certyfikacji znajomości przepisów
    nie znaczy że można swobodnie przełazić na czerwonym świetle ;)

    Ale coś w tym jest - trzeba zwracać uwagę, czy w danej chwili jest
    mowa o kompetencjach rachunkowych czy podatkowych, nieważne czy
    formalnych czy merytorycznych.

    pzdr, Gotfryd