    From: "joan" <g...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Wynajem mieszkania a VAT
    Date: Wed, 25 Oct 2006 23:10:42 +0100

    > No niebójże się zaatakować mnie stanowiskiem przeciwnym, najwyżej ugryzę
    > ;)

    No ale ja atakowac nie mam zamiaru, brak mi argumentow. Usiluje jedynie
    jakos przegryzc natlok sprzecznych informacji:).

    > Przyznam że dobrze by było uściślić: "w jakim przypadku".

    No wlasnie, moze niedokladnie to zostalo okreslone. Wiec chodzi o przypadek,
    w ktorym osoba fizyczna prowadzaca dzialalnosc gospodarcza wynajmuje innej
    osobie mieszkanie w celach mieszkalnych. Przedsiebiorca rozlicza sie na
    zasadach ogolnych, jest zarejestrowany jako platnik VAT-u i dochod, ktory
    otrzyma z wynajmu jest tylko malenka czescia jego calego dochodu. W EDG, po
    zakupie mieszkania, wynajem tegoz mieszkania zostal dopisany do zakresu
    wykonywanej dzialalnosci, zostal tam rowniez dopisany adres tegoz
    mieszkania. Podobno takie potraktowanie wynajmu pozwala na rozliczanie sie z
    US przy uwzglednieniu kosztow uzyskania przychodow w postaci remontu
    mieszkania, amortyzacji, mebli, platnosci za administracje, media, odsetki
    od kredytu itd. - a jest tych kosztow co niemiara. Ale z drugiej strony
    ponoc naklada to obowiazek opodatkowania tegoz wynajmu podatkiem VAT.

    > Idzie jak rozumiem o:
    > - mieszkanie zaliczone do majątku DG, działalność "najem na cele
    > *MIESZKANIOWE*" dopisany do zakresu DG
    > - wynajęcie tegoż mieszkania na cele mieszkaniowe *bezpośrednio*
    > dla osoby fizycznej. Na własny rachunek, nie w roli pośrednika
    > lub za czyimś pośrednictwem.

    Tak, dokladnie tak.

    > Jeśli tak - to podtrzymuję że moim zdaniem VATu nie ma, bo czynność
    > jest *przedmiotowo* zwolniona z VAT. Taki podatnik VAT, jeśli jednocześnie
    > prowadzi działalność opodatkowaną, będzie prawdopodonie klął z okazji
    > rozliczania proporcji sprzedaży, ale to już jego oddzielna broszka ;)

    Aaa, to jeszcze musze sobie doczytac o tym rozliczeniu proporcji, dzieki za
    zwrocenie uwagi na to. Oznacza to pewnie, ze koszty te moge rozliczac
    dopiero po uzyskaniu przychodu z wynajmu i tylko do takiej wysokosci, na
    jaka ta czesc przychodu pozwala? Czyli nie mozna tych przychodow i kosztow
    wrzucic do wspolnej puli i rozliczac wszystkie lacznie?

    > Niezależnie od tego - taki sam status IMO (bez "H", zdecydowanie) mamy
    > przy wynajmie dokonywanym "osobiście" (czyli mieszkanie nie wpisane do
    > DG oraz "najem mieszkań" nie wpisany do EDG), czyli mamy (IMO, bez
    > wątpliwości) zwolnienie z VAT.
    > Konieczność ew. rozliczania proporcji sprzedaży IMO jest dyskusyjna, ale
    > można pod innym subjectem podyskutować :)
    > uniknac VAT-u,

    Moze bysmy to faktycznie rozwineli w nowym watku?

    > A jakiś numerek artykułu podali ? ;)
    > Tu już były tak dziwne odpowiedzi "ustne" uzyskane w US, że doprawdy
    > grupowicza z pewnym stażem mało co zdziwi :]

    No niestety nie znam szczegolow tej rozmowy, tylko tyle, ze otrzymalam od
    potencjalnego najemcy maila odmownego w sprawie wynajmu z powodu tegoz
    VAT-u.

    > W tym miejscu mogę tylko podeprzeć zdziwienie wyrażone przez gonię.
    > Możesz wyjaśnić dlaczego KUP ma zniknąć?
    > Żeby jasność była: jeśli kwota czynszu jest mała, to oczywiście może
    > opłacać się opodatkować ten najem ryczałtem - i wtedy nie ma rzecz
    > jasna KUP, ale to z powodu ryczałtu a nie z powodu rozliczania "poza
    > DG"!
    > Do dochodów najmu (opodatkowanych wg zasad ogólnych) stosuje się KUP!!

    Ok, nie krzycz, glowa boli:). Ryczaltem nie chce tego rozliczac, bo koszty
    sa spore, przychod natomiast, na jaki licze, to okolo 2 tys. zl.

    > A to swoją drogą :(
    > Tym bardziej mnie dziwi że chcesz oddawać więcej niż trzeba ;>

    Ot, po prostu moje zachowawcze podejscie do swiata, nie zawsze oplacalne,
    choc w czasach, gdy grozni przestepcy w postaci mylacych sie podatnikow sa
    scigani i karani z cala bezwglednoscia trudno o inne:). Tym bardziej, ze
    stawka jest nie moja wlasna glowa.

    > Jak to mawiają: "każdy na swoją odpowiedzialność", więc trudno się dziwić
    > że przyjmujesz wersję mocno zachowawczą. Ale to kosztuje :]
    > Wytłumacz mi, co powoduje Twoje wątpliwości dotyczące zwolnienia
    > z art.43.1.1 poz. 4 tabeli załącznika 4?

    Sam artykul nie budzi we mnie jakichs szczegolnych watpliwosci, ale mam duzo
    zaufania do wiedzy mojej znajomej ksiegowej, pomogla mi juz w wielu
    sprawach. Moze najlepiej bedzie poprosic urzad skarbowy o interpretacje w
    tej sprawie, chyba tak bedzie najbezpieczniej.
    W kazdym razie serdecznie dziekuje uczestnikom dyskusji za wypowiedzi.
    Pozdrawiam,
    joan