  • 1. Data: 2010-02-04 12:14:03
    Temat: Zakup auta na firmę za gotówkę - jakie możliwości
    Od: Michał <m...@o...pl>

    Witam

    Czy w przypadku małej jednoosobowej firmy informatycznej z rozliczeniem
    kwartalnym mogę zakupić auto na firmę?
    Czy musi ono mieć homologację ciężarową?
    Chciałbym zakupić używane auto na firmę mniej więcej za równowartość 3
    miesięcznych dochodów (może ciut więcej). Czy nie zapłacę za ten okres
    podatku dochodowego i VAT-u?
    Czy wystarczy że znajdę dowolny samochód z fakturą VAT?

    Po jakim czasie będę go mógł sprzedać? Rozumiem że kwotę która uzyskam
    za niego będę musiał potem wliczyć w przychód firmy?

    Czy można wliczać w takim przypadku paliwo do kosztów?

    Nie chce kupować auta na leasing ani kredyt bo nie chce kupować AC które
    byłoby dość wysokie (niski wiek, dość duży silnik).

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-02-04 13:35:20
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 4 Lut, 13:14, Michał <m...@o...pl> wrote:
    > Witam
    >
    > Czy w przypadku małej jednoosobowej firmy informatycznej z rozliczeniem
    > kwartalnym mogę zakupić auto na firmę?

    nie, bez zezwolenia Prezesa Rady Ministrów i Ministra Finansów :-)

    > Czy musi ono mieć homologację ciężarową?

    nie

    > Chciałbym zakupić używane auto na firmę mniej więcej za równowartość 3
    > miesięcznych dochodów (może ciut więcej). Czy nie zapłacę za ten okres
    > podatku dochodowego i VAT-u?

    VAT odliczasz w części, jeśli ciężarowe lub w ogóle, jeśli osobowe
    (pogooglaj), ale PDOF - tylko amortyzując auto (chyba, że zamierzasz
    je sprzedać przed upływem roku).

    > Po jakim czasie będę go mógł sprzedać? Rozumiem że kwotę która uzyskam
    > za niego będę musiał potem wliczyć w przychód firmy?

    nie ma PDOF, jeśli sprzedasz go po (bodaj) 6 latach od chwili, gdy
    przestanie być środkiem trwałym

    > Czy można wliczać w takim przypadku paliwo do kosztów?

    można

    > Nie chce kupować auta na leasing ani kredyt bo nie chce kupować AC które
    > byłoby dość wysokie (niski wiek, dość duży silnik).

    bardzo słusznie; trzeba jednak pamiętać, że jak sam to auto
    "popsujesz" (np. sprawdzając głębokość rowu), to bez AC naprawa nie
    będzie kosztem podatkowym.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 3. Data: 2010-02-04 13:53:40
    Od: Michał <m...@o...pl>

    > nie, bez zezwolenia Prezesa Rady Ministrów i Ministra Finansów :-)

    Aha, czyli tylko łapówka a za takie rzeczy biorą za dużo.

    > można

    To w takim razie jeśli mam swoje auto (nie firmowe) to czy mogę wliczać
    paliwo do kosztów? Czy tylko jeśli jestem jego 100% właścicielem czy
    także jeśli jestem właścicielem w 95% (5% właścicielem jest inna osoba
    ze względu na niższe OC).

    Czy tylko wtedy mogę odliczać jakbym podarował takie auto firmie (i
    wtedy nie musi być faktury VAT bo i tak nic nie odliczę ani nie musi być
    ciężarowe).

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-02-04 15:34:33
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 4 Lut, 14:53, Michał <m...@o...pl> wrote:

> [...]
    >
    > To w takim razie jeśli mam swoje auto (nie firmowe) to czy mogę wliczać
    > paliwo do kosztów? Czy tylko jeśli jestem jego 100% właścicielem czy

    możesz, ale mususz prowadzić ewidencję przebiegu (i odpowiednio kwoty
    odliczeń korygować)

    > także jeśli jestem właścicielem w 95% (5% właścicielem jest inna osoba
    > ze względu na niższe OC).

    chyba nie ma znaczenia, kto jest właścicielem auta

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

    P.S. Nie pisz na priv, a jeśli już musisz, to używaj prawdziwego
    adresu email.

  • 5. Data: 2010-02-04 20:59:10
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Jarek Andrzejewski w
    qm.googlegroups.com>:

    > VAT odliczasz w części, jeśli ciężarowe lub w ogóle, jeśli osobowe
    > (pogooglaj),

    A ja nie googlałem i odliczyłem w części (osobowe) i w całości (ciężarowe)
    -- coś źle zrobiłem?

    > bardzo słusznie; trzeba jednak pamiętać, że jak sam to auto
    > "popsujesz" (np. sprawdzając głębokość rowu), to bez AC naprawa nie
    > będzie kosztem podatkowym.

    Ciekawa wykładnia, bo do tej pory była taka, że nieważne kto popsuje, to
    przychód z odszkodowania jest, a przy braku dobrowolnego ubezpieczenia
    kosztów nie ma...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2010-02-04 21:11:48
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-02-04 21:59, 'Tom N' wrote:

    > Ciekawa wykładnia, bo do tej pory była taka, że nieważne kto popsuje, to
    > przychód z odszkodowania jest, a przy braku dobrowolnego ubezpieczenia
    > kosztów nie ma...

    A ścislej mówiąc przychód jest, o ile jest nadwyżka odszkodowania z OC
    nad poniesionymi kosztami remontu powypadkowego.

    Piotrek

  • 7. Data: 2010-02-04 21:16:48
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Piotrek w <news:hkfdbe$jo$1@atlantis.news.neostrada.pl>:

    > A ścislej mówiąc przychód jest, o ile jest nadwyżka odszkodowania z OC
    > nad poniesionymi kosztami remontu powypadkowego.

    Przychód w omawianym przypadku jest zawsze! Wężykiem to sobie podkreśl i
    zapamiętaj.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2010-02-04 21:46:03
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-02-04 22:16, 'Tom N' wrote:

    > Przychód w omawianym przypadku jest zawsze! Wężykiem to sobie podkreśl i
    > zapamiętaj.

    A masz jakieś wsparcie?

    P.

  • 9. Data: 2010-02-04 22:24:47
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 4 Lut, 22:16, 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> wrote:

    > Przychód w omawianym przypadku jest zawsze! Wężykiem to sobie podkreśl i
    > zapamiętaj.

    Na szczęście sądy uważają ostatnio inaczej (wygooglaj moje posty z
    ostatniego tygodnia-dwóch: podałem sygnatury spraw, w których zapadły
    wyroki potwierdzające, że kasa zwrócona przez TU za naprawę nie jest
    opodatkowana)

    Szukałem tego rok temu, gdy pewien jegomość zatrzymał się nieco dalej
    niż koniec mojego tylnego zderzaka (a nie mam AC).

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 10. Data: 2010-02-04 22:51:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Feb 2010, 'Tom N' wrote:

    > Przychód w omawianym przypadku jest zawsze! Wężykiem to sobie podkreśl
    > i zapamiętaj.

    Przeoczyłeś niedawny wątek, w którym pokazano jak prawnik wykręcił
    kota ogonem i obszedł literalny zapis, wskazując iż w pierwszej
    kolejności wypłatę odszkodowania przeznaczoną na wydatek za naprawę
    można potraktować jako "zwrot kosztów", zaś "zwrot" podstawą
    opodatkowania nie jest.

    Nijak mi to nie pasuje do litery przepisu art. 14.2.12, skoro
    tam nie ma ŻADNEGO uwarunkowania dla odszkodowania (napisano,
    że jest przychodem, a więc *bez* względu na to, jaką funkcję pełni)
    ani do... jak to kiedyś Maddy określiła przy okazji terminu zaliczenia
    ZUS w koszty *lub* odliczenie? (znaczy, że bez względu na sposób
    zaliczenia, traktowanie ma być "równe", takie samo).

    Uzależnienie zaliczenia *takiego samego* odszkodowania raz
    do przychodów a raz nie, w zależności od tego czy podatnik
    zaliczył wydatek w KUP (jak miał ubezpieczenie) lub nie
    zaliczył (jak nie miał), mimo że litera przepisu tak NIE
    STANOWI, jest dla mnie zagadką :]
    No ale skoro sąd łyknął taki kawałek, to może jest coś
    co przeoczyłem.

    pzdr, Gotfryd