  • 1. Data: 2008-08-10 19:18:15
    Temat: Zakup samolotu na firmę
    Od: Roman <r...@w...pl>

    Pytanie przy moim obecnym stanie finansów jest czysto teoretyczne, ale
    i tak bardzo jestem ciekaw jak to jest.

    Załóżmy że mam działalność gospodarczą osoby fizycznej (KPiR, VAT) i
    chciałbym kupić jakiś mały samolocik (używany lub nowy), tak żeby ograniczyć
    wydatki na podatki.

    Profil działalności firmy jest zupełnie niezwiązany z lotnictwem - samolot
    ma pełnić funkcję taką, jak 'samochód służbowy' właściciela (będący ŚT),
    który zazwyczaj jest wykorzystywany do celów służbowych i prywatnych (nawet
    bardziej do prywatnych). Czyli przeważnie do rekreacji i czasem np. do
    wyjazdów do klientów.

    No i ciekaw jestem, jak coś takiego wygląda od strony podatkowej. Czyli czy
    samolot może być w takim przypadku kosztem? Jak dotąd nie spotkałem się z
    kwestionowaniem zakupu nawet wypasionego samochodu jako ŚT. Ale samolot? Czy
    odlicza się cały VAT? Czy w przypadku leasingu prowadzi się jakiś
    odpowiednik kilometrówki?

    R.

  • 2. Data: 2008-08-10 19:42:36
    Temat: Re: Zakup samolotu na firm
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Roman wrote:

> [...]
    > i prywatnych (nawet bardziej do prywatnych). Czyli przeważnie do
    > rekreacji i czasem np. do wyjazdów do klientów.

    Nie przesadzaj. Jest używany do celów służbowych. :-)

> [...]
    > spotkałem się z kwestionowaniem zakupu nawet wypasionego samochodu
    > jako ŚT. Ale samolot? Czy odlicza się cały VAT?

    Jeśli spełniasz wszystkie warunki, to
    dlaczego by nie?

    Czy w przypadku
    > leasingu prowadzi się jakiś odpowiednik kilometrówki?

    A to w leaingu jest kilometrówka?
    Uchylono art 23.3b ?

  • 3. Data: 2008-08-11 05:56:13
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    cef <c...@i...pl> wrote:
    > A to w leaingu jest kilometrówka?
    > Uchylono art 23.3b ?

    Hmm, mógłbyś coś więcej napisać? Gdzie tego art. szukać? Nie wiem, czy
    dobrze rozumiem określenie 'kilometrówka', ale od doradcy podatkowego
    dostałem informację, że żeby wrzucać w koszty wydatki związane z paliwem,
    naprawami, ubezpieczeniem, itd. samochodu będącego w leasingu muszę
    prowadzić wykaz podróży służbowych i od ilości przejechanych km będzie
    zależało ile mogę wrzucić w koszty.

    P.

  • 4. Data: 2008-08-11 06:32:30
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 11 Aug 2008 05:56:13 +0000 (UTC), Paszczak <s...@h...pl>
    wrote:

    >Hmm, mógłbyś coś więcej napisać? Gdzie tego art. szukać?
    w ustawie oczywiscie :) a skoro mowa o podatku dochodowym od osób
    fizycznych to stosowna będzie ustawa:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19910800350

    Powinienes ja ptrzeczytac ze zrozumieniem i szczegolowo przeanalizowac
    wszelkie odeslania miedzy artykulami :) Bedzie Ci latwiej w zyciu ;)

    Przywołany art 23.3b brzmi:

    "Przepis ust. 1 pkt 46 nie dotyczy samochodów osobowych używanych na
    podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 23a pkt 1."

    no i odesłania - art 23 ust. 1 pkt 46:
    "1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    46) poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów,
    z zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu używania niewprowadzonego do
    ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także
    stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla
    potrzeb działalności gospodarczej podatnika - w części przekraczającej
    kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu
    pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych
    przepisach wydanych przez właściwego ministra; w celu ustalenia
    faktycznego przebiegu samochodu podatnik jest obowiązany do
    prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu,"

    WAM
    --
    nad morze? www.nadmorze.pl

  • 5. Data: 2008-08-11 06:33:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Aug 2008, Paszczak wrote:

    > Hmm, mógłbyś coś więcej napisać? Gdzie tego art. szukać?

    Czy to jest dowcip? :O
    W sugestię że nie czytałeś ustawy o podatku dochodowym nie
    wierzę ;) (a jak tak było, to się nie przyznawaj ;))
    Proszę pod nos:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    "stanowią ... koszt ... korzystającego, z zastrzeżeniem..."

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-08-11 06:35:51
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Paszczak pisze:

    > Hmm, mógłbyś coś więcej napisać? Gdzie tego art. szukać? Nie wiem, czy
    > dobrze rozumiem określenie 'kilometrówka', ale od doradcy podatkowego

    Dlaczego zawsze, kiedy widzę ten tekst tu na grupie mam przeczucie, że
    żadnego doradcy nie było, może ewentualnie "ciocia Hania która pracowała
    w księgowości".

    Bo poniższa porada owego mitycznego "doradcy" woła o pomstę do nieba.

> [...]
    > naprawami, ubezpieczeniem, itd. samochodu będącego w leasingu muszę
    > prowadzić wykaz podróży służbowych i od ilości przejechanych km będzie

    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
[...]

    i dalej:

    3b. (422) Przepis ust. 1 pkt 46 nie dotyczy samochodów osobowych
    używanych na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 23a pkt 1.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2008-08-11 08:00:13
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Maddy <m...@e...com.pl> wrote:
> [...]
    > w księgowości".
    >
    > Bo poniższa porada owego mitycznego "doradcy" woła o pomstę do nieba.

    Hmm, "mityczny doradca" był i jak dotąd się sprawdzał. Ale może coś źle
    zrozumiałem albo w tym moim leasingu jest coś specyficznego...

    P.

  • 8. Data: 2008-08-11 08:32:44
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Paszczak pisze:

    > Hmm, "mityczny doradca" był i jak dotąd się sprawdzał. Ale może coś źle
    > zrozumiałem

    A tak. Zawsze jest jeszcze to drugie najbardziej prawdopodobne rozwiązanie.
    Ewentualnie trzecie - zadałeś inne pytanie niż Ci się teraz wydaje.

    albo w tym moim leasingu jest coś specyficznego...

    Jedyną specyfika może być to, że z jakiegoś powodu ten leasing nie jest
    leasingiem w rozumieniu przepisów podatkowych, np. za krótki okres.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2008-08-11 13:18:25
    Od: r...@o...pl

    On 11 Sie, 10:00, Paszczak <s...@h...pl> wrote:

    > Hmm, "mityczny doradca" był i jak dotąd się sprawdzał. Ale może coś źle
    > zrozumiałem albo w tym moim leasingu jest coś specyficznego...

    Ewentualnie sprawdzal sie w rozumieniu potocznym, a jedynie kontroli
    podatkowej jeszcze nie bylo :)

  • 10. Data: 2008-08-11 13:22:14
    Temat: Re: Zakup samolotu na firmę
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 10 Aug 2008 19:18:15 +0000 (UTC), Roman napisał(a):
> [...]
    >
    > Załóżmy że mam działalność gospodarczą osoby fizycznej (KPiR, VAT) i
    > chciałbym kupić jakiś mały samolocik (używany lub nowy), tak żeby ograniczyć

    Heh, a może większy hardcore: właściciel firmy kupuje sobie
    samolot/helikopter, i chce koszty rozliczać podobnie jak kilometrówkę ;)
    Ale tak to chyba się nie uda...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944