  • 1. Data: 2007-02-28 10:18:09
    Temat: Zaniżone zaliczki na podatek dochodowy
    Od: t...@g...com

    Witam,
    Czy w przypadku gdy firma odprowadziła do US zaniżone zaliczki należne
    z tytułu podatku dochodowego pracownika odpowiada ona za takowy stan w
    jakiś sposób
    Na chwilę obecną w zeznaniu rocznym występuje konieczność aby
    pracownik nadpłacił znaczącą kwotę. Dodam że nie było żadnego
    oświadczenia ze strony pracownika w sprawie obniżenia takowych
    zaliczek (rozliczanie małżonków itp.)
    Czy w takiej sytuacji pracownik może domagać się od pracodawcy
    wyrównania tych zaliczek na koszt firmy. Pracownik nie był świadomy że
    zaliczki były zaniżone sprawa wyszła dopiero w PIT 11

    Z góry dziękuję za pomoc
    Tomek

  • 2. Data: 2007-02-28 10:38:12
    Temat: Re: Zaniżone zaliczki na podatek dochodowy
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 28 Feb 2007 02:18:09 -0800, tomasz.bartel napisał(a):

    > Czy w przypadku gdy firma odprowadziła do US zaniżone zaliczki należne

    Domyślam się, że chciałeś napisać "pobrała i odprowadziła"

    > z tytułu podatku dochodowego pracownika odpowiada ona za takowy stan w
    > jakiś sposób

    Tak, w razie kontroli US dopłaci odsetki i może zostać ukarana za
    zaniżenie.

> [...]
    > pracodawcy wyrównania tych zaliczek na koszt firmy. Pracownik nie był
    > świadomy że zaliczki były zaniżone sprawa wyszła dopiero w PIT 11

    A dlaczego miałby się domagać? Poniósł jakąś stratę? Raczej powinien sie
    cieszyć z nieoprocentowanego kredytu od którego odsetki zapłaci
    pracodawca. Jeśli naprawdę nie ma w tej chwili pieniędzy na jednorazową
    zapłatę, to niech złoży do US prośbę o rozłożenie na raty. Akurat
    uzasadnienie "z powodu zaniżenia zaliczek przez płatnika" ma szansę zostać
    uznane za istotny. Tylko ostrzegam - to będzie donos na pracodawcę. Gdy
    skądś się o nim dowie, to nie będzie zachwycony.

  • 3. Data: 2007-02-28 10:45:49
    Od: "[www.goldap.info.pl]" <w...@g...net>

    >Czy w przypadku gdy firma odprowadziła do US zaniżone zaliczki należne
    >z tytułu podatku dochodowego pracownika odpowiada ona za takowy stan w
    >jakiś sposób

    Odpowiada. US tym się zajmie, gdy zauwazy błąd. Jesli rzeczywiscie on był!

> [...]
    >pracownik nadpłacił znaczącą kwotę. Dodam że nie było żadnego
    >oświadczenia ze strony pracownika w sprawie obniżenia takowych

    Podatek jest Twoim zobowiazaniem. Wiec musisz dopłacić, jeśli tak wychodzi.
    Zaliczki na podatek płacone są też z Twoich pieniędzy, tyle że płaci je w
    Twoim imieniu pracodawca.

    >Czy w takiej sytuacji pracownik może domagać się od pracodawcy
    >wyrównania tych zaliczek na koszt firmy. Pracownik nie był świadomy że
    >zaliczki były zaniżone sprawa wyszła dopiero w PIT 11

    To znaczy oczekujesz, by pracodawca teraz zażądał od Ciebie zwrotu części
    nienależnego Tobie wynagrodzenia (w końcu w wyniku najprawdopodobniej
    pomyłki za dużo Ci wypłacił z powodu niepotrącenia zaliczki na podatek) i
    wpłacenia tej kwoty (zaliczki) na poczet Twojego podatku? Sam powiedz, jaki
    to ma sens? Zapłać co i tak musisz Ty zapłacić.

  • 4. Data: 2007-02-28 10:46:07
    Od: t...@g...com

    On 28 Lut, 11:38, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

    > A dlaczego miałby się domagać? Poniósł jakąś stratę?

    Ponieważ nie był świadomy że zaliczki były zaniżone nie jest
    przygotowany na taki wydatek.
    Stratę poniósł, a w zasadzie poniesie bo teraz musi odprowadzić sporą
    sumę i zaciągnąć na ten cel kredyt konsumpcyjny.
    A to są konkretne koszty. Ze tego co wiem US w przypadku rozłożenia na
    raty też pobiera jakieś procenty wiec strata po stronie pracownika
    jest.

> [...]
    > uznane za istotny. Tylko ostrzegam - to będzie donos na pracodawcę. Gdy
    > skądś się o nim dowie, to nie będzie zachwycony.

    Czyli w takim razie lepiej iść na jakąś ugodę, tylko jaką żeby było
    "win win"?

  • 5. Data: 2007-02-28 10:54:57
    Od: t...@g...com

    On 28 Lut, 11:45, "[www.goldap.info.pl]" <w...@g...net> wrote:

> [...]
    > wpłacenia tej kwoty (zaliczki) na poczet Twojego podatku? Sam powiedz, jaki
    > to ma sens? Zapłać co i tak musisz Ty zapłacić.

    Nie jest do końca tak jak mówisz. Tak jak napisałem poniżej teraz
    muszę zaciągnąć kredyt a to są konkretne koszty nie z mojej winy.

  • 6. Data: 2007-02-28 10:57:19
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 28 Feb 2007 02:46:07 -0800, tomasz.bartel napisał(a):

    > Stratę poniósł, a w zasadzie poniesie bo teraz musi odprowadzić sporą
    > sumę i zaciągnąć na ten cel kredyt konsumpcyjny.

    To wina pracownika, że nie śledził na bieżąco swoich dochodów i nie
    sprawdzał ile będzie musiał dopłacić podatku.
    Naprawdę nie widzę w tym wypadku podstawy prawnej domagania się przez
    pracownika od pracodawcy czegokolwiek. Pracodaca opdowiada za to
    zaniżenie wyłącznie wobec Urzędu Skarbowego.

    W prasie pojawiały się informacje o rządowych planach wprowadzenia do
    ustawy zasady "jeśli płatnik zaniży wpłaconą zaliczkę to będzie ją musiał
    uzupełnić z własnych pieniędzy" ale w ostatecznej ustawie tej zasady nie
    zauważyłem.

  • 7. Data: 2007-02-28 11:13:37
    Od: t...@g...com

    On 28 Lut, 11:57, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

> [...]
    > uzupełnić z własnych pieniędzy" ale w ostatecznej ustawie tej zasady nie

    USTAWA
    z dnia 16 listopada 2006 r.
    o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych
    innych ustaw1)
    (Dz. U. z dnia 29 listopada 2006 r.)

    po art. 26 dodaje się art. 26a w brzmieniu:
    "Art. 26a. § 1. Podatnik nie ponosi odpowiedzialności z tytułu
    zani?enia lub nieujawnienia przez płatnika
    podstawy opodatkowania czynności, o których mowa w art. 12, 13 oraz 18
    ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
    podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.
    176, z późn. zm.3)) - do wysokości
    zaliczki, do której pobrania zobowiązany jest płatnik.

  • 8. Data: 2007-02-28 13:29:46
    Od: "IwonaW" <iwo_nka[spam]@wp.pl>

    Użytkownik <t...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]

    * Nie jest do końca tak jak mówisz. Tak jak napisałem poniżej teraz
    * muszę zaciągnąć kredyt a to są konkretne koszty nie z mojej winy.

    Dogadaj sie z pracodawca aby pokryl brakujaca czesc podatku a nastepnie
    rozliczyl ci te kwote w wyplatach (np jako zwrot zaliczki). Ewentualnie
    niech pokryje odsetki od kredytu
    Tak czy siak to ty musisz zaplacic ten podatek a nie pracodawca.

    Iwona

  • 9. Data: 2007-02-28 17:24:34
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    <t...@g...com> w
    ps.com>:

    > po art. 26 dodaje się art. 26a w brzmieniu:
    > "Art. 26a. § 1. Podatnik nie ponosi odpowiedzialności z tytułu
    > zani?enia lub nieujawnienia przez płatnika
    > podstawy opodatkowania czynności

    Ale płatnik ujawnił w PIT-11 podstawę niezaniżoną jak mniemam.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2007-02-28 18:08:23
    Od: "[www.goldap.info.pl]" <w...@g...net>

    >Nie jest do końca tak jak mówisz. Tak jak napisałem poniżej teraz
    >muszę zaciągnąć kredyt a to są konkretne koszty nie z mojej winy.

    Jakie koszty??????
    Ty masz zapłacić *PODATEK*, a pieniądze na ten cel już dostałeś. A że je
    *WYDAŁEŚ*, to już jest Twoja sprawa. Wydałeś, więc teraz nie masz. Wiec
    musisz zaciągnąc kredyt. A w tej sytuacji wręcz można powiedzieć, że
    pracodawca dał Ci kredyt. Darmowy i nieoprcentowany.

    Mi sie wydaje, że Ty nadal uważasz, ze podatek płaci pracodawca. NIE,
    podatek jest Twoim zobowiązaniem.