  • 1. Data: 2002-10-04 14:34:32
    Temat: Zwrot bezpośredni VAT po noweli!!!!
    Od: Sebastian <s...@o...pl>

    Zgodnie z art 21 ust. 2a ustawy o pdatku od towarów... zwrot nadwyżki
    podatku naliczonego nad należnym jest ograniczony do wysokości podatku
    naliczonego z faktur, które podatnik uregulował w całości. PYTANIE: czy
    kompensata wzajemnych zobowiązań i należności jest traktowana jako forma
    płatności (czy tylko przelew jest stwierdzeniem zapłaty)?

  • 2. Data: 2002-10-04 19:47:48
    Temat: Re: Zwrot bezpośredni VAT po noweli!!!!
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 4 Oct 2002, Sebastian wrote:

> [...]
    >+ kompensata wzajemnych zobowiązań i należności jest traktowana jako forma
    >+ płatności (czy tylko przelew jest stwierdzeniem zapłaty)?

    O ile wiem to zdecydowanie tak.
    Natomiast zdaje się że "tamtejszy" przepis nie dopuszcza (przynajmniej
    zdaniem US-ów) *jakiejkolwiek* formy płatności :(
    Jak to ktoś określił: napisali *ZAPŁACONE* a nie *UREGULOWANE*.
    IMHO nonsens, ale coż...
    To znaczy - w świetle prawa się wywiązujesz i kontrahentowi nic
    się już nie należy, ale US podważa prawo do zwrotu:

    http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-
    8&inlang=pl&safe=off&th=70ed8b3acc49c060&rnum=4

    Natomiast opinia GP (do innego miejsca ustawy, ale *również*
    do określenia "zapłaty") jest inna:
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/VATII/dzial1.
    html
    "jakiekolwiek jej uregulowanie (w tym kompensatę, potršcenie)."

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-10-05 07:36:41
    Od: walfal <w...@x...wp.pl>

    Dnia 04-10-2002 16:34, Użytkownik Sebastian napisał:
> [...]
    > kompensata wzajemnych zobowiązań i należności jest traktowana jako forma
    > płatności (czy tylko przelew jest stwierdzeniem zapłaty)?

    Kompensata w tym art. jest dopuszczalna.
    Zwracam tylko uwagę na konieczność właściwego udokumentowania operacji
    kompensaty. Według mnie dość szczegółowy opis, że w dniu .... dokonujemy
    rozliczenia należności z konkretnych faktur ze zobowiązaniami
    wynikającymi z określonych zobowiązań. I nie może to być czynność
    jednostronna tzn. musi być zgoda lub potwierdzenie ze strony kontrahenta.
    witek

  • 4. Data: 2002-10-06 18:37:24
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kompensata wzajemnych zobowiązań i należności jest traktowana jako forma
    > płatności (czy tylko przelew jest stwierdzeniem zapłaty)?

    Kompensata jest szczególną formą zapłaty. Stąd wynika jej szczególny sposób
    udokumentowania. Jeśli te warunki są spełnione - zakup jest udokumentowany
    (patrz Kodeks Cywilny).
    Pozdrawiam.