  • 11. Data: 2006-07-24 19:04:59
    Temat: Re: jak rozliczac vat od czesci , oleju silnikowego dla auta nie wprowadzonego
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Wcześniej było że "nie mogą być kosztem" czy jakoś tak ;) - nie było
    > odniesienia do limitu

    ano właśnie było;D pokusiłam się o znalezienie

    ani innych przepisów szczegółowych; ale skoro
    > wydatki na samochód MOGŁY być kosztem, tylko są limitowane, to zakaz
    > odliczania VAT nie działał.

    tu się zgodziłam już wcześniej

    a to za starej ustawy:

    Art. 25. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie
    stosuje się do nabywanych przez podatnika

    3) towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogą być zaliczone
    do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych
    wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim
    związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego,

    2. Przepis ust. 1 pkt 3 nie dotyczy:

    3) części wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania
    przychodów z powodu przekroczeń norm w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym

    a teraz równowazny przepis brzmi:

    3. Przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

    1) wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art.
    87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;

    2) wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u
    podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z
    przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym
    związku ze zwolnieniem od tego podatku;

    3) wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w
    przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli
    czynności te zostały opodatkowane;

    4) podatku od importu towarów oraz od wewnątrzwspólnotowego nabycia
    towarów stanowiących wkłady niepieniężne (aporty) do spółek handlowych;

    5) wydatków na nabycie towarów celem oddania ich w odpłatne używanie na
    podstawie umów leasingu, jeżeli zgodnie z przepisami o podatku
    dochodowym odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający;

    6) nabycia towarów przez komisanta na rzecz komitenta w wykonaniu umowy
    komisu;

    7) nabycia towarów przez komisanta od komitenta w ramach umowy komisu;

    8) podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku, o
    którym mowa w art. 11.

    > Jak dla mnie z cytatu jednoznacznie nie wynika - bo przecież "mogłyby
    > być zaliczone w koszty", tylko fakt że limit napotkano przeszkadza :[

    no właśnie jak dla mnie brak tego kawałka z poprzedniej ustawy pozwala
    jednoznacznie stwierdzić, że skoro nie jest kosztem to nie odlicza sie VATu

    zresztą znalazłam kilka interpretacji US, które tak to też interpretują

  • 12. Data: 2006-07-24 20:40:40
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    gonia napisał(a):

    > jak dla mnie brak tego kawałka z poprzedniej ustawy pozwala
    > jednoznacznie stwierdzić, że skoro nie jest kosztem to nie odlicza sie
    > VATu

    Zgoda, ale w takim razie ten nieodliczony VAT jest kosztem ponieważ:

    Ustawa o pdof
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    43) podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    a) podatek naliczony:
    - jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług
    lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub
    świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
    - w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od
    towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i
    usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i
    prawnej,
    [...]

    Czy tak?

    I jeszcze cytat na ten temat:

    "[...] Należy pamiętać, że podatnicy VAT do kosztów uzyskania przychodu
    przyjmują wydatki w kwocie netto. Natomiast podatnicy, którym nie
    przysługuje odliczenie podatku naliczonego, do kosztów uzyskania przychodu
    mogą zaliczyć całą wartość, wynikającą z faktury, czyli kwotę brutto. Przy
    kosztach objętych ?kilometrówką? można spotkać się z dwojakim ujęciem tego
    zagadnienia. Z jednej strony spotyka się stwierdzenie, że VAT naliczony od
    benzyny do samochodu osobowego jest kosztem uzyskania przychodu tylko w
    ramach limitu ?kilometrówki?. Z drugiej należy mieć na uwadze art. 23 ust.
    1 pkt. 43 lit a) u.p.d.o.f., czy art. 16 ust. 1 pkt. 46 lit. a) u.p.d.o.p,
    które pozwalają do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć cały VAT
    niepodlegający odliczeniu. Z tego drugiego poglądu wynika, że VAT naliczony
    jest kosztem niezależnie od tego, czy zakup benzyny mieści się w wyliczonym
    z ewidencji przebiegu pojazdu limicie czy też nie. Zgodnie z tym przy
    wyliczaniu kilometrówki zawsze należy brać pod uwagę kwoty netto wynikające
    z faktur, natomiast VAT niepodlegający odliczeniu można ujmować w kosztach
    w całości niezależnie od limitu.[...]"

    Powyższy tekst do poczytania w całości na stronie: http://miniurl.pl/epp

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 13. Data: 2006-07-24 22:03:48
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Docent napisał:

> [...]
    > usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i

    oczywiście, czyzbym gdzieś kwestionowała owo?

> [...]
    > z faktur, natomiast VAT niepodlegający odliczeniu można ujmować w kosztach

    no tu należałoby podyskutować, szczególnie w związku z tym dwojakim
    ujęciem. Moim zdaniem, na chwile obecną, częśc tego VAT-u nie będzie
    kosztem up, ale..........stanowczo późno, więc mogę iść na skróty;>

    chociaż nie, VAT będzie zawsze kosztem
    przyznaję rację - oczywiście jak mowa o limitach, gdzieś mi świtają
    jakieś wyroki, które mnie dawno temu przekonały