  • 11. Data: 2003-01-21 15:16:52
    Temat: Re: jaki program polecacie ?
    Od: emssik@trex.[spam].wsi.edu.pl (Daniel Roziecki)

    Witam,

    Kaizen <x...@c...sz> wrote in
    <2...@4...com>:

    >LOL.
    >Typowe podejście informatyka do tego ze skrzywionym podejściem do
    >btriva.

    To jest wlasnie typowe pojecie (w negatywnym znaczeniu tego slowa)...

    Moze ja przetlumacze z informatycznego na bardziej: pl.soc.prawo.podatki:

    Sytuacja 1:
    Nagle po roku dochodzisz do wniosku, ze poprzedni program jednak juz nie spelnia
    swoich wymagan, ze trzeba go zmienic. Mozna kupic inny system, do ktorego wypadalo
    by przeniesc dane z poprzedniego - i tutaj im prostszy format danych tym lepiej (tym
    latwiejsza i tansza jest taka konwersja).

    Sytuacja 2:
    A moze program jest OK, ale brakuje Ci w nim kilku funkcji, ktorych autor nie chce
    (nie moze, nie ma czasu, itp) zrobic. Jesli format danych jest w miare prosty,
    zawsze mozna zaadoptowac rozwiazanie innego producenta, ponownie przy minimalnym
    nakladzie srodkow i czasu.

    Sytuacja 3:
    Twoj ksiegowy potrafi pracowac tylko w Excelu... I wyciagnij mu tu teraz biedaku
    dane, z jakiegos zamknietego systemu...

    Sytuacja 4:
    Prowadzisz wylacznie ksiegowosc komputerowa? Super... Zobaczymy, co powie kontrola z
    US, jesli nie bedziesz mial dokumentacji struktur baz danych zawartych w systemie,
    nie bedzie wydrukowanej instrukcji itp...

    Patrz: Sytuacja 3;

    Patrz: Sytuacja 1, 2, 3...

    Z tej prostej przyczyny, ze to on bedzie musial w przyszlosci walczyc, z tym co sie
    w systemie naknoci, a nie Ty...

    No, tego to chyba nikomu nie trzeba tlumaczyc, praca sieciowa jest juz chyba
    pojeciem ogolnie znanym...

    5. stosowanie "czystego" oprogramowania, tj. bez zaśmiecania

    Sytuacja 5:

    BOK: Dzien dobry, witamy w biurze obslugi klienta firmy XXX. W czym moge pomoc?
    Klient: A bo jak mi program startuje, to wywala BDE error.
    BOK: Rozumiem. Czy cos bylo ostatnio przeinstalowywane na komputerze?
    Klient: E, gdzie tam, ja sie na tym nie znam, ja go potrafie wlaczyc, uruchomic Wasz
    program, wprowadzic co potrzeba, zamknac program, system i wylaczyc komputer.
    BOK: OK. W takim razie, bedzie konieczne przeinstalowanie BDE, prosze po koleii...

    Sytuacja 6:
> [...]
    Klient: A bo jak mi program startuje, to wywala BDE error.

    >Funkcjonalnośc, stabilnośc, wydajnośc i elastycznośc jest

    - Funkcjonalnosc - to miedzy innymi latwosc komunikacji z innymi systemami...
    - Stabilnosc - im mniej smieci w pamieci w stylu BDE tym stabilniejszy program...
    - Wydajnosc - czyms innym jest wydajnosc, w przypadku programu dla paroosobowej
    firmy, a czyms innym w wielkich systemach, warto o tym pamietac... Poza tym prawda
    jest taka, ze wydajnosc to obecnie... szybki komputer :)
    - Elastycznosc - czyzby znowu cos o latwym dostepie do baz danych, mozliwosci
    latwego tworzenia eksportow i przystosowaywaniu do roznych nie koniecznie autorskich
    rozwiazan, koniecznych ze wzgledu na ciagle zmieniajace sie w naszym kraju przepisy?

    Mysle, ze zapmniales o jednym za to bardzo waznym czynniku jakim jest ergonomia
    pracy... O tym, ze wiekszosc operacji wykonuje sie 10 razy szybciej i latwiej
    klawiatura niz myszka, ze rozne udziwnienia w stylu zamykania miesiecy itp, tylko
    utrudniaja czlowiekowi prace, nie bedac w zaden sposob wymagane, ze kazde dodatkowe
    kolorowe okienko to co najmniej o dwa klikniecia wiecej (jedno, zeby w niego wejsc,
    drugie, zeby z niego wyjsc).

    >Twoja rada to tak, jakbyś mówil "nie kupujcie samochodu, gdzie nie
    >mozna rozebrac silnika". Co zwyklego usera obchodzi co jest pod maska.
    >Jak jest dobre, to nie trzeba tam zaglądac.

    Nie, jego rada jest taka, zeby nie kupowac malucha o wygladzie jaguara... Tutaj nie
    licza sie piekne i kolorowe okienka, tylko to, zeby mozna bylo wykonac wszystkie
    operacje, latwo i szybko, bez zbednego klikania, denerwowania sie i informacji w
    stylu "Dokument ten nie moze zostac poprawiony, poniewaz miesiac zostal juz
    zamkniety."

    Daniel Roziecki (emssik)
    www.emskeys.emssik.net.pl <- fajny toolsik :)

  • 12. Data: 2003-01-21 15:49:55
    Od: Radek Plachta <r...@2...pl>

    Witam,

    Ja tez jestem przeciwnikiem Btrieve. Zajmuje pamięć,
    spowalnia komputer i jeszcze nie z każdym systemem
    operacyjnym chce chodzić. Akurat ostatnio chcieliśmy zmienić
    serwer i co? I nic. Trzeba dalej stary używać. Generalnie
    wymóg Win jako os'a dla serwera bazy danych to
    nieporozumienie. O eksporcie danych do Excel'a to szkoda
    gadać. A jest to jednak podstawowe narzędzie do analiz
    wszelkiego typu, takich jakie chwilowo użytkownik
    potrzebuje, a producent nie przewidział, albo pomyślał
    "będzie potrzebował to przyjdzie, zapłaci, a my mu zrobimy".
    Ale to strata czasu i pieniędzy...

    P.S. Czemu zwolennik Btrive nie podał swojego adresu - boi
    się ? (s...@s...pl)

    Pozdrawiam
    Radar

  • 13. Data: 2003-01-21 16:11:41
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 21 Jan 2003 15:16:52 +0000 (UTC),
    emssik@trex.[spam].wsi.edu.pl (Daniel Roziecki) zakodował:

> [...]
    >by przeniesc dane z poprzedniego - i tutaj im prostszy format danych tym lepiej (tym

    >latwiejsza i tansza jest taka konwersja).

    Wole mieć dobry program z własnym formatem bazy danych, niż badziewny
    na oraclu. Jak będę zmieniał samochód, to nie będę sobie zostawiał
    silnika. Nie raz i nie dwa miałem do czynienia z przenoszeniem danych
    - po miesiącach uzgadniania i poprawiania zaimportowanych danych
    opinia userów w końcu zawsze była taka sama - "Zrobilibyśmy ręcznie to
    szybciej, taniej i mniejszym nakładem pracy"

> [...]
    >zawsze mozna zaadoptowac rozwiazanie innego producenta, ponownie przy minimalnym

    Zacytuję siebie "Funkcjonalność, stabilność, wydajność i elastyczność
    jest najważniejsza." To tak, jabyś namawiał do kupowania 125P bo
    naprawić może nawet kowal, a Lexus to badziew, bo nie można się dobrać
    do silnika.

    >Sytuacja 3:
    >Twoj ksiegowy potrafi pracowac tylko w Excelu... I wyciagnij mu tu teraz biedaku
    >dane, z jakiegos zamknietego systemu...

    Wypluwanie danych do txt to podstawowy wymóg co do programu. Brak
    generatora raportów IMO też dyskwalifikuje program (chyba, że
    zewnętrzne narzędzie jest wliczone w cenę ;)).

> [...]

    >US, jesli nie bedziesz mial dokumentacji struktur baz danych zawartych w systemie,
    >nie bedzie wydrukowanej instrukcji itp...

    Ustawa o rachunkowości nie wymaga struktury bazy danych a jedynie
    opisu zbiorów i metod przetwarzania.

    >Z tej prostej przyczyny, ze to on bedzie musial w przyszlosci walczyc, z tym co sie
    >w systemie naknoci, a nie Ty...

    Przeczytaj to zdanie jeszcze raz. Opinia większej ilości osób zawsze
    jest bardziej wiarygodna i sprawiedliwa niż jednego "znajomego
    informatyka" (cokolwiek "informatyk" znaczy).
    Znajomy iformatyk mówi, że AMD jest do bani i się wiesza i w ogóle
    kicha.
    Znajomy nie będzie z tym walczył - niby dlaczego miałby to robić?

    >- Funkcjonalnosc - to miedzy innymi latwosc komunikacji z innymi systemami...

    Nie, to to, co program potrafi i jak jest dobry, to inne systemy nie
    są potrzebne

    >- Stabilnosc - im mniej smieci w pamieci w stylu BDE tym stabilniejszy program...

    Super. Powinieneś opatentować tę złotą myśl. Chyba jeszcze żadna firma
    nie wpadła, że tak łatwo zapewnić stabilność swojemu produktowi.

> [...]
    >firmy, a czyms innym w wielkich systemach, warto o tym pamietac... Poza tym prawda
    >jest taka, ze wydajnosc to obecnie... szybki komputer :)

    Wydajność, to przede wszystkim dobrze zaprojektowana baza i sam
    program. Znam programy, gdzie wydruk obrotówki po 8 godzinach
    znajdował się na 4 stronie (jak się okazało stron było ponad 700) -
    maszyna to całkiem porządny SUN.
    Sprzęt zawsze będzie na tyle słaby, że nawet lekkie niedociągnięcia
    programistyczne spowodują, że czas oczekiwania na ifnormacje staje się
    nie do zaakceptowania.

> [...]

    >rozwiazan, koniecznych ze wzgledu na ciagle zmieniajace sie w naszym kraju przepisy?

    Nie. To np. możliwość dostosowania programu do nowych przepisów przez
    konfigurację i bez ingerencji programisty. To możliwość dostosowania
    programu do własnych potrzeb przez konfigurację. Wystarczy
    zaimplementować w programie proste, znane księgowym i ekonomistom od
    wieków, narzędzia w programie. Wiesz np. jak "ręcznie" księgowa
    rozlicza faktury? Jak to robi 99% programów?

    >Mysle, ze zapmniales o jednym za to bardzo waznym czynniku jakim jest ergonomia
    >pracy...

    Fakt. To też bardzo ważny czynnik.

    >stylu "Dokument ten nie moze zostac poprawiony, poniewaz miesiac zostal juz
    >zamkniety."

    I bardzo dobrze, bo poszły deklaracje, sprawozdania i nie można już
    tego zmieniać. Logiczne i praktyczne.

    Nie mówię, że to co napisałeś Ty i Piotr jest nieważne. Na pewno
    jednak nie powinno to być podstawowe kryterium oceny i wyboru systemu.
    Znam parę systemów od podszewki i jako rozbudowaną FK do większości
    małych i średnich firm wybrałbym taki najmniejszy, na własnym formacie
    bazy, znakowy. Funkcjonalnością, wydajnością, elastycznością i
    ergonomią wygrywa zdecydowanie z modułami finansowymi wielkich
    systemów.

    EOT

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 14. Data: 2003-01-21 17:30:47
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    Przepraszam, że pominę kilka wątków dyskusji
    i zaakcentuję jeden - w/g mnie bardzo ważny.

    > Ustawa o rachunkowości nie wymaga struktury bazy danych a jedynie
    > opisu zbiorów i metod przetwarzania.

    Art. 10. 1...
    ..
    b) wykazu ksiąg rachunkowych, a przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu
    komputera - wykazu
    zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z
    określeniem ich
    struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg
    rachunkowych i w
    procesach przetwarzania danych,
    ..

    I część słowno-muzyczna :)

    Na naszym rynku istnieje bardzo dużo oprogramowania i każdy
    przyszły użytkownik powinien przyjąć jakieś kryteria wyboru.
    Swoim głosem chciałem z premedytacją zaznaczyć,
    że z czasem może się okazać, iż podjęto błędną decyzję,
    która pociąga za sobą niekończące się koszty ( często ukryte ).
    Opierając się na "legendach" lub nakręcanym "spamie"
    można łatwo wpaść w pułapkę kosztów, które zobaczymy np. po roku.

    Obecni użytkownicy swoich ulubionych programów chyba powinni
    zrobić lekki remanent poglądów i zdjąć na chwilę różowe okulary.
    Dzisiaj walczyłem z dwoma programami, pierwszy na brieve,
    a drugi w jakimś dziwnym niestandardowym formacie.
    Niestety poległem i księgowa została zmuszona do kontaktu
    z producentem. Jest to jednocześnie dowód na to, że i informatyk
    nie pomoże, a "krówkę" wydoi producent :))
    ( brak opisu struktury bazy danych )

    Nie wiem, czy Kaizen pracujesz w tzw. metalu, czy tylko teoretyzujesz,
    ale ja się z Tobą po prostu nie zgadzam. Mieszasz trochę interesy
    producenta i programisty z interesami użytkownika, a kim jesteś ?

    Pozdrawiam serdecznie
    Piotr

  • 15. Data: 2003-01-21 18:24:21
    Od: "MSN Krzysztof" <k...@m...com>

    Zdarzyło mi sie pare razy korzystać na skutek własnie zmian sprzetowych.
    Odpowiedż na e-mail w ciągu 2- 3 godzin a jak raz poprosiłem o pośpiech bo
    był akurat 20y to ok 10 minut bez telefonów dodatkowych. wprowadzenie
    nowego kodu ok 30 sekun jak przez klawiature oraz 15 sekund z opcja copy.
    Od tej strony na razie są b. OK.
    Pozdr
    Użytkownik "Grzegorz Krawczyk" <m...@a...in.sig.invalid> napisał w
    wiadomości news:b0jhjp$39k$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

  • 16. Data: 2003-01-21 18:31:27
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Piotr K. napisał:

> [...]
    >poniższe kryteria wyboru oprogramowania:
    >
    >1. standardowy format bazy danych
    > a) odczyt/zapis za pomocą innego oprogramowania niż producenta
    > b) łatwa zmiana oprogramowania
    >2. udokumentowana struktura bazy danych
    > a) wymóg dla pełnej rachunkowości
    > b) ułatwiony eksport i import zgodnie z pkt. 1
    > c) ułatwiona współpraca między programami różnych producentów
    >3. akceptacja znajomego informatyka, a nie newsy !
    >4. praca wielostanowiskowa na danych tej samej firmy i w tej samej tabeli
    >5. stosowanie "czystego" oprogramowania, tj. bez zaśmiecania Windows/Linux/...

    Uważasz, że samodzielnie napisany silnik baz danych jest lepszy? Mylisz
    się. Za BDE czy innymi popularnymi silnikami baz stroi duży producent, a
    samodzielne dłubanie w plikach jest mniej pewnie. Również stosowanie
    zestawu BDE + Paradox (jak to jest w Ali) daje możliwość ewentualnego
    dostępu do baz danych typowymi narzędziami, o czym piszesz w pkcie 1.
    Czasami zdarzało mi się grzebać w tabelach Ali. W własny silnik BD nie
    dosć, że jest mniej pewny, to jeszcze właśnie nie da tej możliwości!,

    >W pewnym sensie zdradzam tym postem siebie i moich kolegów,
    >którzy żyją dzięki temu, że kupujecie różne dziwolągi.

    Dziwolągi? A co wg Ciebie nie jest dziwolągiem?

    >Jeśli zatem ktoś chce wspierać rynek pracy informatyków,
    >to bardzo proszę o zignorowanie powyższych kryteriów wyboru oprogramowania.

    A wybierając wg Twoich kryteriów (sprzecznych ze sobą w dodatku), to
    kogo wspieramy.

    >Proszę jedynie o zwrócenie uwagi na kolorki, cenę, reklamę, ...
    >Należy się spodziewać, że wkrótce użytkownik oprogramowania
    >zamieni się w dojną krówkę ( bez obrazy ), do której się podłączy
    >producent oprogramowania, informatyk i różni doradcy.

    Wróć jak odpoczniesz. Dzisiaj masz wyraźnie dołek.

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny mag. Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: mag. Przemysław Adam Śmiejek)

    Zapraszam do *SLUGu*: http://silesia.linux.org.pl/

  • 17. Data: 2003-01-21 18:42:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Jan 2003, Kaizen wrote:

> [...]
    >+ > b) ułatwiony eksport i import zgodnie z pkt. 1
    >+ > c) ułatwiona współpraca między programami różnych producentów

    Acha. Wiesz, jak będę kupował samochód to jednak popytam
    znajomych mechaników na co zwracać uwagę. Nie żebym opiniował
    ich "typowe podejścia" ;>, ale rozumiem że również mi odradzasz :|
    Być może ja też mam "typowe podejście", być może też jest
    skrzywione...ale to nie znaczy że ciebie posłucham :)

    [...]
    >+ Funkcjonalność, stabilność, wydajność i elastyczność jest
    >+ najważniejsza.

    BTW: zawsze mówię że goły assembler wszystko przebije.
    Nie wiem czy to chciałeś zasugerować ;)

    >+ Twoja rada to tak, jakbyś mówił "nie kupujcie samochodu, gdzie nie
    >+ można rozebrać silnika". Co zwykłego usera obchodzi co jest pod maska.
    >+ Jak jest dobre, to nie trzeba tam zaglądać.

    Pozwoliłbyś że "zwykły user" miałby *jednak* prawo powydziwiać ? ;)
    Nie żebym coś sugerował, ale z jakiegoś powodu wspomniane lexusy
    wzięcia nie mają - może właśnie to userom się nie podoba ?? ;> :O

    A na poważnie:
    Jeśli o mnie chodzi... to punkt 2 powinien zostać w całej okazałości.
    Import/eksport całej bazy danych...coż, coraz bardziej dochodzę
    do wniosku że jest bezwzględnie konieczny :(, a wtedy od tego
    co Piotr wymienił w "1" jest tylko krok.

    FYI: z niskim priorytetem testuję sobie KPiRy, próbując upchnąć
    proste operacje które przydarzyły mi się w zeszłym roku.
    Różnie to wygląda :]
    A *nie móc* zrobić czegoś co jest legalne... coż, może
    ktoś lubi jak go w kagańcu prowadzą :]
    Tyle że np. ja nie po to kilkaset postów Orki przeczytałem
    w zeszłym roku *na dzień dobry* ;>

    BTW: (przy okazji): jaśnie hrabio, czytasz jeszcze ? Zauważyłeś
    że pytałem co zrobiłeś z remanentem ?? ;)

    pzdr, Gotfryd
    (przypadkiem zamieszany w informatykę, KPiR wydruk wg par.30.3,
    VAT "ręcznie" - jak na razie)

  • 18. Data: 2003-01-21 18:54:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+
    >+ Wole mieć dobry program z własnym formatem bazy danych, niż badziewny

    Nie podważam. Tylko zazwyczaj 100% konwersji już nikomu nie chce się
    do "własnego formatu" robić :|
    [...]
> [...]
    >+ opinia userów w końcu zawsze była taka sama - "Zrobilibyśmy ręcznie to
    >+ szybciej, taniej i mniejszym nakładem pracy"

    Oczywiście dajesz głowę że to nie ma *żadnego* związku z twoim
    punktem widzenia na używane formaty danych.
    Przypominam że do tego mówimy o KPiR, a zupełnie przypadkiem
    wątek zaczął się od "tanich" programów: czytaj, z minimalnym
    zestawem funkcji.
    Przyznam że np. z mojego p. widzenia minimum to za mało :), jeszcze
    drukowanie deklaracji i zeznań by się przydało :)
    Ale do *tego* to dziesiątek tabel z danymi nie trzeba !
    [...]
    >+ To tak, jabyś namawiał do kupowania 125P bo
    >+ naprawić może nawet kowal, a Lexus to badziew, bo nie można się dobrać
    >+ do silnika.

    Acha, tu Lexusa widziałem :)
    Znasz ten dowcip, jak "uziemić" biedaka ?
    Podarować rzeczony samochód (nie FP 125 :)) z zastrzeżeniem że nie
    sprzeda przez kilka lat ;>
    [...]
    >+ Wypluwanie danych do txt to podstawowy wymóg co do programu. Brak
    >+ generatora raportów IMO też dyskwalifikuje program (chyba, że
    >+ zewnętrzne narzędzie jest wliczone w cenę ;)).

    A to tu się zgadzamy :)
    Import też ? "100% bazy" ? (wtedy ze mną nie masz się o co kłócić :))
    [...]
    >+ Znajomy iformatyk mówi, że AMD jest do bani i się wiesza i w ogóle
    >+ kicha.

    No to podpadłem u niego ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2003-01-22 08:42:32
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

    Użytkownik Radek Plachta <r...@2...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@2...pl...
> [...]
    > Ale to strata czasu i pieniędzy...
    >
    > P.S. Czemu zwolennik Btrive nie podał swojego adresu - boi

    Nie zwolennik, lecz wieloletni, zadowolony użytkownik, a przez jakiś czas
    coś jakby administrator. Obecnie w firmie gdzie jest aktywnych kilkadziesiąt
    terminali, dziennie wykonuje się kilkadziesiąt tysięcy transakcji a sprawa
    wydajności jest absolutnym priorytetem. Wszystko to korzysta z bazy btrieve
    na serwerze novelowskim. Nie ma większych problemów. Struktura baz danych
    jest jawna - są uodstępnione aktualne ddf'y. Przyznaje, że dostęp do baz "z
    boku" jest trochę mocno niewygodny, ale możliwy.
    System jest wg mojej oceny dobry i jest ciągle udoskonalany. Bardzo wątpię w
    możliwości udoskonalania gdyby producent bawił się jeszcze w tworzenie
    własnego systemu bazy danych. Po co wyważać otwarte drzwi?

  • 20. Data: 2003-01-22 11:02:24
    Od: "Piotr K." <p...@p...pl>

    >..
    > jest jawna - są uodstępnione aktualne ddf'y...

    No właśnie, są. Niestety można mnożyć przykłady braku tych definicji.

    > System jest wg mojej oceny dobry i jest ciągle udoskonalany. Bardzo wątpię w
    > możliwości udoskonalania gdyby producent bawił się jeszcze w tworzenie
    > własnego systemu bazy danych. Po co wyważać otwarte drzwi?

    Nikt, za wyjątkiem Tristana, który chyba miał zły dzień, nie wspominał
    o tworzeniu "własnego systemu bazy danych", ani też własnego formatu.

    "1. standardowy format bazy danych"

    Chyba nie muszę pisać co oznacza słowo "standardowy".
    W pewnych kręgach btrieve uznaje się za standard, ale niestety wymierający.
    Po pewnych produktach widać migrację z btrieve do sql.

    Jak chcesz, to możemy pogadać na prive, bo już nie chcę denerwować ludzi :)
    a i mogą pomyśleć, że dyskutujemy bez związku z tematem grupy.

    Po tej dyskusji może ludzie zaczną wymagać od producentów swojego
    oprogramowania szegółowej dokumentacji opisującej strukturę bazy danych.
    Może któraś pani Główna Księgowa doczytała tego posta do końca ;)

    Pozdrawiam
    Piotr