  • 1. Data: 2010-11-23 18:03:51
    Temat: moment powstania przychodu
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    Witam,

    bardzo proszę o pomoc w rozwianiu wątpliwości. Uprzedzam, że nie jestem
    księgową, więc proszę o wyrozumiałość :)
    Klient robi 100% przedpłatę na nasz rachunek (np. na zakup jakiegoś
    towaru), my po otrzymaniu przedpłaty uruchamiamy zamówienie u swojego
    dostawcy. Realizacja tego zamówienia będzie trwała jednak aż dwa miesiące i
    dopiero za dwa miesiące wyślemy towar do klienta. Ale jednocześnie mamy
    obowiązek wystawienia faktury w ciągu 7 dni od daty otrzymania przedpłaty.
    I teraz właśnie ta wątpliwość - czy przychód powstaje u nas:
    1/ w momencie wpłynięcia środków na konto
    2/ w momencie wystawienia faktury
    3/ w momencie wydania towaru.
    Byłam cały czas przekonana, że prawidłowa odpowiedź to 1/, ale dziś pewna
    osoba (notabene akurat księgowa) zbiła mnie z tropu informacją, że przychód
    powstaje w momencie wydania towaru (lub wyświadczenia usługi). Czyli gdy
    np. klient wpłaci nam pieniądze np. 31/03/2010, my wystawimy fakturę np.
    02/04/2010, a towar wydamy mu faktycznie np. 28/05/2010, to moment
    powstania przychodu będzie w maju, a więc podatkowo rozliczamy się za maj,
    a nie za marzec, pomimo tego, że w marcu dostaliśmy od klienta przedpłatę.
    Nie wdawałam się w dyskusję, bo się po prostu na tym nie znam. Ale
    interesuje mnie jak to w końcu jest i czy księgowa miała rację?

    Pozdrawiam
    JW

  • 2. Data: 2010-11-23 18:26:05
    Temat: Re: moment powstania przychodu
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-11-23, Jagna W. <w...@a...eu> wrote:
> [...]
    > obowiązek wystawienia faktury w ciągu 7 dni od daty otrzymania przedpłaty.

    Ale faktury zaliczkowej.

> [...]
    > Nie wdawałam się w dyskusję, bo się po prostu na tym nie znam. Ale
    > interesuje mnie jak to w końcu jest i czy księgowa miała rację?

    IMHO:
    - VAT z okresu faktury zaliczkowej
    - PIT przy dostarczeniu towaru

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2010-11-23 18:32:36
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/23/2010 12:26 PM, Wojciech Bancer wrote:

    > Ale faktury zaliczkowej.

    > IMHO:
    > - VAT z okresu faktury zaliczkowej
    > - PIT przy dostarczeniu towaru

    tak przy okazji
    100% to nie zaliczka tylko zapłata.
    zeby potem nie bylo, ze sie US przywalił.

  • 4. Data: 2010-11-23 18:40:46
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Ale faktury zaliczkowej.

    Ale to jest 100% zapłaty.
    Czy w takim razie wystawia się najpierw zaliczkową na całą kwotę, a potem
    końcową na 0 zł?

    > IMHO:
    > - VAT z okresu faktury zaliczkowej
    > - PIT przy dostarczeniu towaru

    Czyli jednak księgowa miała rację. Tu akurat chodzi o CIT, ale to chyba nie
    ma większego znaczenia.
    Dziękuję :)

    Pozdrawiam
    JW

  • 5. Data: 2010-11-23 18:42:29
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    "witek" <w...@g...pl> napisał

    > tak przy okazji
    > 100% to nie zaliczka tylko zapłata.

    No właśnie, chodzi o całkowitą zapłatę, ale przed wystawieniem faktury i
    przed wydaniem towaru.
    Mam nadzieję, że to nie jest niedozwolone ;-)

    > zeby potem nie bylo, ze sie US przywalił.

    Czyli co konkretnie sugerujesz? :)

    Pozdrawiam
    JW

  • 6. Data: 2010-11-23 18:43:42
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    > IMHO:
    > - VAT z okresu faktury zaliczkowej

    Przy czym zdaje sie, ze obowiazek podatkowy w VAT z tytulu otrzymania
    zaliczki powstaje w chwili jej otrzymania i jest niezalezny od
    pozniejszego wystawienia faktury w ciagu 7 dni.
    Zaliczka wplywa 31.03, faktura wystawiona 02.04 => obowiazek podatkowy w
    VAT powstaje juz w marcu. Faktura z kwietnia skutkow podatkowych nie
    wywoluje.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2010-11-23 19:11:43
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-11-23, Jagna W. <w...@a...eu> wrote:
    > "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Ale to jest 100% zapłaty.
    > Czy w takim razie wystawia się najpierw zaliczkową na całą kwotę, a potem
    > końcową na 0 zł?

    Końcowej się nie wystawia.
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,596,21
    934,20100101,szczegolowe-zasady-wystawiania-faktur-d
    ane-ktore-powinny.html

    IMHO dotyczy Cię przepis:
    "§ 10. 1. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub
    całość należności, w szczególności: przedpłatę,
    zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia,
    w którym otrzymano część lub całość należności
    od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

    6. Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, obejmują całą cenę brutto towaru lub
    usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu
    usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 9." [...]

    > Czyli jednak księgowa miała rację. Tu akurat chodzi o CIT, ale to chyba nie
    > ma większego znaczenia.

    A konkretne podstawy dot. obowiązku podatkowego:
    VAT Art. 19 ust. 11, ustawy o ptu: "Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem
    usługi
    otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę,
    obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części."

    A co do CIT, to szukałbym potwierdzenia w okolicy §12, ust. 4. ustawy o CIT. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 8. Data: 2010-11-23 19:12:29
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-11-23, witek <w...@g...pl> wrote:

    [...]

    > tak przy okazji
    > 100% to nie zaliczka tylko zapłata.
    > zeby potem nie bylo, ze sie US przywalił.

    A jakie to ma znaczenie (poza brakiem konieczności wystawiania
    faktury końcowej)?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 9. Data: 2010-11-23 19:15:40
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 23-11-2010 19:42, Jagna W. pisze:
    > "witek" <w...@g...pl> napisał

    > No właśnie, chodzi o całkowitą zapłatę, ale przed wystawieniem faktury i
    > przed wydaniem towaru.
    > Mam nadzieję, że to nie jest niedozwolone ;-)

    Nie jest.

    > Czyli co konkretnie sugerujesz? :)

    Jezeli to jest zaplata, czyli uregulowanie naleznosci, to wowczas
    zgodnie z art. 12 ust. 3a obowiazek w CIT powstaje w tym dniu.
    Czyli tak jak to do tej pory robilas (o ile dobrze zrozumialem).

    Gdyby klient wplacil np. 50% ceny, to nie bedzie to zaplata tylko
    przedplata/zaliczka i obowiazek w CIT powstanie dobiero przy wystawieniu
    faktury (lub wydania towaru) ale nie zaliczkowej wystawionej dla celow
    VAT, tylko tej koncowej.
    Rowniez pozniejsze wplacenie pozostalej kwoty (drugie 50%) nie spowoduje
    obowiazku podatkowego w CIT.

    Oczywiscie wszystko co napisalem jest pod kwantyfikatorem "chyba", ale
    jak napisalem jakies glupoty, to na pewno ktos to wyprostuje :)

    --
    Adam

  • 10. Data: 2010-11-23 19:21:30
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-11-23, elephanto <e...@c...it.gmail.com> wrote:

    [...]

    > Jezeli to jest zaplata, czyli uregulowanie naleznosci, to wowczas
    > zgodnie z art. 12 ust. 3a obowiazek w CIT powstaje w tym dniu.

    Chyba jednak nie, art. 12. ust. 4 konkretnie to wymienia:

    ---
    4. Do przychodów nie zalicza się:

    1) pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw
    towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach
    sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek
    (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek
    (kredytów),
    ---

    Punkt 3a zawiera jednak warunek wykonania usługi / wydania rzeczy.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl