  • 1. Data: 2005-09-24 11:39:41
    Temat: nieprawidłowy wystawca faktury
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Witam!

    Sprawa dość głośna w Warszawie:
    w imieniu miasta faktury za lokale wystawiała spółka Gminna Gospodarka
    Komunalna Ochota. Po pewnym czasie wyszło na jaw, że nie miała ona
    pełnomocnictwa do wystawiania faktur w imieniu miasta. Faktury zostały
    wystawione za poprzednie okresy na nowo.

    Urząd skarbowy egzekwuje od przedsiębiorców odsetek za nienależnie
    odliczony VAT - przedsiębiorcy nie mogli go odliczać, ponieważ faktury
    były źle wystawione. Takie prawo mają dopiero po otrzymaniu nowych
    faktur od miasta.

    Od kogo można dochodzić zapłaconych odsetek do Urzędu Skarbowego? Od
    miasta, czy od spółki, która w imieniu miasta, ale bez umocowania,
    wystawiała faktury?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 2. Data: 2005-09-24 12:50:02
    Temat: Re: nieprawidłowy wystawca faktury
    Od: "Piotr" <b...@s...pl>

    >..
    > Od kogo można dochodzić zapłaconych odsetek do Urzędu Skarbowego? Od
    > miasta, czy od spółki, która w imieniu miasta, ale bez umocowania,
    > wystawiała faktury?

    Raczej NSA i pozwać US.

    --
    Piotr

  • 3. Data: 2005-09-24 12:56:04
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <b...@s...pl> napisal(a):

    > Raczej NSA i pozwać US.

    A to dlaczego?!
    --
    Samotnik

  • 4. Data: 2005-09-24 13:15:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotr napisał(a):

    > Raczej NSA i pozwać US.

    A to dlaczego? Rozpatrzmy sytuację "zwyczajną" bez mieszania do tego
    gminy i miasta.

    Firma A wystawia Firmie B fakturę, ale na skutek zaniedbań w Firmie A
    Firma B nie mogła sobie odliczyć VATu, o czym jednak nie wiedziała.
    Dlaczego nie można dochodzić odszkodowania od Firmy A?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2005-09-24 15:16:21
    Od: "Piotr" <b...@s...pl>

    > A to dlaczego?!

    bo za fakturę odpowiada już sprzedawca, a nie nabywca,
    czyli to sprzedawca powinien być ukarany przez US

    --
    Piotr

  • 6. Data: 2005-09-24 15:33:18
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <b...@s...pl> napisal(a):

    > bo za fakturę odpowiada już sprzedawca, a nie nabywca,
    > czyli to sprzedawca powinien być ukarany przez US

    Wiesz, jeśli nie masz o czymś pojęcia - to po prostu się na ten temat
    nie wypowiadaj.
    --
    Samotnik

  • 7. Data: 2005-09-24 19:27:35
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Firma A wystawia Firmie B fakturę, ale na skutek zaniedbań w Firmie A
    > Firma B nie mogła sobie odliczyć VATu, o czym jednak nie wiedziała.
    > Dlaczego nie można dochodzić odszkodowania od Firmy A?

    I inna sprawa - dlaczego US nie dochodzi odsetek/kar/odszkodowań od
    firmy A, skoro firma B działała w dobrej wierze?

    P.

  • 8. Data: 2005-09-24 21:31:34
    Od: "Piotr" <b...@s...pl>

    > Wiesz, jeśli nie masz o czymś pojęcia - to po prostu się na ten temat
    > nie wypowiadaj.

    Nie podoba mi się Twoje podejście, nie lubię takich "ripostów", zapewne jak każdy.
    Nie będę pisał co myślę o Twojej wypowiedzi.

    Ważna jest w tej chwili jedna zasada nr 1, "nigdy nie sądź że wiesz wszystko"
    i po to jest ta grupa i właśnie dlatego żyje.

    Kieruję Pańskie zainteresowanie do nowelizacji ustawy o VAT i akcyzie, i np. akt. 88
    pkt. 5 ;)
    Jeżeli to nie wystarcza - zostają kursy, doskonalaki, ... hm, własne poszukiwania,
    ale nie gdybanki.

    Proszę nikomu nie odpowiadać, że nie ma pojęcia, to nie jest zgodne z zasadą nr 1.
    Jeżeli Pan się z nią nie zgadza, to proszę zrezygnować z subskrypcji tej grupy.

    Piotr

  • 9. Data: 2005-09-25 01:26:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Paszczak napisał(a):

    > I inna sprawa - dlaczego US nie dochodzi odsetek/kar/odszkodowań od
    > firmy A, skoro firma B działała w dobrej wierze?

    Sprawa jest stara jak świat, a właściwie stara jak VAT. Już nawet
    dawno, dawno temu Weiss w swoich audycjach tym się zajmował: Załóżmy, że
    otrzymujesz od kontrahenta fakturę i odliczasz sobie VAT. Po kilku
    latach US odkrywa, że firma wystawiająca fakturę w ogóle VATu nie
    zapłaciła, i w ogóle tej faktury u niej nie ma. Mimo to to *odbiorca*
    faktury musi zwrócić niesłusznie odliczony VAT, a ewentualnego
    odszkodowania żądać od firmy, która wystawiła taką lewą fakturę.

    Czy ktoś miał do czynienia z "lewymi" fakturami Gminnej Gospodarki
    Komunalnej Ochota?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 10. Data: 2005-09-25 05:26:15
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Sun, 25 Sep 2005 03:26:43 +0200, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > faktury musi zwrócić niesłusznie odliczony VAT, a ewentualnego
    > odszkodowania żądać od firmy, która wystawiła taką lewą fakturę.

    Przepis ten ( dot. "starej" Ustawy o VAT ) został uchylony przez TK i nie
    można żądać zapłaty odliczonego VAT od odbiorcy.

    Niestety w nowej ustawie ( po 1.05.2004 ) został on powielony a TK w tej
    sprawie się nie wypowiedział. Ale MZ należy odwoływać się od decyzji
    nakazującej zwrot jeżeli zostałaby wydana z wielkimi szansami na wygraną.

    --
    Mieczysław
    ----