  • 1. Data: 2007-12-10 20:00:09
    Temat: udziały w spółce
    Od: "andrzej" <a...@i...pl>

    Witam,
    posiadam jako osoba fizyczna udziały w spółce z o.o. Jednocześnie jestem
    wspólnikiem w spólce jawnej. Mam 2 pytania:
    1 Czy mogę przenieść moje udziały w spólce z o.o. na rzecz spółki jawnej (
    jakie ew. koszty) ?
    2. Jezeli mogę to czy wartość tych udziałów obniża dochód spólki jawnej ?

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 2. Data: 2007-12-12 21:01:24
    Temat: Re: udziały w spółce
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 10 Dec 2007 21:00:09 +0100, andrzej napisał(a):

> [...]
    > wspólnikiem w spólce jawnej. Mam 2 pytania:
    > 1 Czy mogę przenieść moje udziały w spólce z o.o. na rzecz spółki jawnej (

    Tak na oko, to w tym przypadku wchodziłaby w grę zmiana umowy spółki, bo
    rozumiem, że chciałbyś WNIEŚĆ te udziały do spółki jawnej, tak?

    Wtedy traktujesz to, IMO oczywiście, jako zmianę umowy i trzeba by było
    zapłacić podatek od czynności cywilno prawnych 2% od wartości nominalnej
    tych udziałów.

    Teraz jeszcze kwestia sp. z o.o., jeśli jesteś wpisany w KRSie jako
    udziałowiec, wymagałoby to zmiany wpisu w spółce zoo, zresztą przy jakimś
    tam udziale procentowym wymagana jest bodajże zgoda zgromadzenia
    wspólników, ale to w ksh jest napisane, a ja szukać nie będę, bo też i nie
    wiem ile procent masz i czy potrzeba szukania jest, czyli też nie.... ;)

    Gdyby wymagało to zmiany umowy z o.o., to masz kolejne koszty - notariusz,
    opłata sądowa.

    > 2. Jezeli mogę to czy wartość tych udziałów obniża dochód spólki jawnej ?

    Jeśli byłyby wniesione do spółki jawnej, to jedynie podwyższą kapitał
    własny spółki jawnej, czyli poprawią wizerunek firmy (bilansowy
    oczywiście).

    Wpływ na dochód byłby tylko wtedy, gdyby jawna kupiła te udziały, a w swoim
    zakresie działalności byłby handel aktywami finansowymi, no i dodatkowo
    prowadziłaby kpir, wtedy w ciągu roku miałbyś zakup - czyli pomniejszenie
    podstawy do opodatkowania.
    Jeśli to KH, to nie ma o czym mówić nawet w przypadku zakupu. Zresztą przy
    kpir, to i tak na koniec roku się koryguje.
    Choć w sumie, to nie znam firmy wykazującej w remanencie towarów handlowych
    aktywa finansowe...
    I nie chce mi się sprawdzać, czy taki obowiązek jest. Zakładając, że byłby
    to towar handlowy - raczej tak :)

    Gotfryd będzie wiedział na 100%, bez sprawdzania ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna