  • 1. Data: 2002-12-16 19:21:38
    Temat: Nauczyciel i działalność gospodarcza. Prosze o podpowiedzi.
    Od: "Kris" <[spam]kiedos@pertus.com.pl>

    Jestem nauczycielem początkującym wiec dostaje 600zł na rękę :( zmusza mnie
    to do dodatkowych prac. W szkole poprosili mnie żebym pomagał w archiwizacji
    danych w księgowości ale musze załozyc działalność. Bede odrzymywał z 3
    szkół około 500zł razem. Mam teraz bardzo duzo pytać po przestudiowaniu
    grupy.
    1. Czy to w ogóle bedzie mi sie opłacać czy prowadzenie firmy nie bedzie
    wiekszym kosztem? Pracuje na pełny etat ale trzeba płacić ubezpiecznie
    zdrowotne i czy coś jeszcze?
    2. Po przeczytaniu grupy doszedłem do wniosku ze nie mogę mieć ryczałtu. Czy
    prowadzenie ksiegowości duzo czasu zajmuje? (ksiegowa znajoma by mi
    pomogła). Bedą to 3-4 faktury miesiecznie.
    3. Czy bede watowcem czy nie? Jeżeli w roku zarobie 6000zł to ile mogę w
    koszty firmy wrzucić?
    5 Czy jak nie jestem vatowcem to też mogę koszty odliczać? Jak to jest z tym
    watem właściwie?
    6. Jak określić działalnosć firmy? Bedę archiwizował dane i naprawial
    komputery.
    7. Czy jak bede chcial składać komputery dla ludzi to będzie duża róznica w
    papierkach ?
    8. Czy kasa fiskalna bedzie potrzebna?
    Bardzo prosze o pomoc. Jezeli ktos prowadzi podobną działalnosć to czy
    mógłby sie ze mna skontaktować?
    [spam_wyrzucić]k...@p...com.pl
    Krzysztof Kiedos ICQ#: 97384791 Current ICQ status: + More ways to contact
    me ____________________________________________________
    ______________

  • 2. Data: 2002-12-17 21:22:02
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Mon, 16 Dec 2002, it was written:

> [...]
    >+ wiekszym kosztem? Pracuje na pełny etat ale trzeba płacić ubezpiecznie

    Rozumiem że to "500zł na rękę" to płaca minimalna ?
    Wtedy nic więcej. I zdrowotne "wróci", o ile będzie z czego
    odliczyć :)
    Z zastrzeżeniem: jeśli z jakiegoś powodu nie dostaniesz
    całej pensji (bo np. zachorujesz) to... dopłacisz pełny ZUS !
    A to jest sporo jak wiesz :(
    Jakby 75% (czy ile tam na "chorobowym" się należy) było ponad
    ową płacę minimalną to ryzyko byłoby znacznie mniejsze (choć
    np. przy urlopie bezpłatnym...)

    >+ 2. Po przeczytaniu grupy doszedłem do wniosku ze nie mogę mieć ryczałtu. Czy
    >+ prowadzenie ksiegowości duzo czasu zajmuje? (ksiegowa znajoma by mi
    >+ pomogła). Bedą to 3-4 faktury miesiecznie.

    Przeżyjesz. Zakładam że nie jesteś hiperhumanistąantymatematykiem :)

    >+ 3. Czy bede watowcem czy nie? Jeżeli w roku zarobie 6000zł to ile mogę w
    >+ koszty firmy wrzucić?

    ?? VATowcem być przy tej skali nie musisz - ale sprawdź czy twój
    zakres DG przypadkiem nie przymusza do vAT (nie sądzę). Do odliczania
    kosztów nie ma to nic.

    >+ 5 Czy jak nie jestem vatowcem to też mogę koszty odliczać? Jak to jest z tym
    >+ watem właściwie?

    To jest osobny podatek !! "Dodatkowy", z tym że odlicza się go o ile
    występuje w koszcie. Na mój rozum - tobie ani szkole się nie opłaci
    żebyś płacił VAT, bo szkoła zdaje się jest podmiotowo zwolniona
    - prawda li to ?

    >+ 6. Jak określić działalnosć firmy? Bedę archiwizował dane i naprawial
    >+ komputery.

    No to określiłeś :)

    >+ 7. Czy jak bede chcial składać komputery dla ludzi to będzie duża róznica
    >+ w papierkach ?

    Dopóki łączny obrót, ilość operacji i klientów nie przekroczy limitów
    - żadna. Znaczy: tyle wpisów w ewidencjach oraz księdze ile zakupów
    i sprzedaży.

    >+ 8. Czy kasa fiskalna bedzie potrzebna?

    Do limitów j.w. nie. *Zdaje się* (poszukaj rozporządzenia): 40000zł
    sprzedaży, 50 faktur i 20 klientów "fizycznych".

    pzdr., Gotfryd

  • 3. Data: 2003-01-03 08:22:46
    Od: "SP Rudna" <[spam]sprudna@pertus.com.pl>

    > Przeżyjesz. Zakładam że nie jesteś hiperhumanistąantymatematykiem :)
    W prawdzie miałem raachunkowość na studiach i księgowałem ale jakoś mnie to
    nie pociąga:)

    > ?? VATowcem być przy tej skali nie musisz - ale sprawdź czy twój
    > zakres DG przypadkiem nie przymusza do vAT (nie sądzę). Do odliczania
    > kosztów nie ma to nic.
    A gdzie to na necie mozna sprawdzić? Czy trzeba do US się udać?

    Dzieki za porady teraz musze sie dowiedzieć jak sprzedać program szkole do
    prowadzenia basenu. Napisałem go z kumplem i musze jakoś przepuścić przez
    firmę. Z tym ze Pisany w delphi na które licencje ma kumpel a on firmy nie
    ma:(

  • 4. Data: 2003-01-03 10:12:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jan 2003, it was written:
    [...]
> [...]
    >+ > kosztów nie ma to nic.
    >+ A gdzie to na necie mozna sprawdzić? Czy trzeba do US się udać?

    W Ustawie o VAT i ew. rozporządzeniach: zajrzyj do ustawy,
    w szczególności rozdział 2 art.14.1b:
    "Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się:
    ...[lista]..."
    ...a później doczytaj do końca :>, bo po kilku rozważaniach
    nt. co kto i kiedy ma zaliczyć jako "kwotę dopuszczającą
    nierozliczanie" (ze sławetną 30-ktornością[!] prowizji
    za pośrednictwo) jest jeszcze np. .10:
    "Zwolnień...nie stosuje się do...podatników:
    - 2) świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa
    i rzeczoznawstwa, a także usługi jubilerskie."

    Krótko mówiąc - trzeba pilnować żeby nie zrobić jakiejś
    konsultacji albo innego "doradztwa" :]

    Logika w takim rozmieszczeniu wyłączenia ze zwolnień
    jest (bo wyłącza niektóre wyłączenia z wyłączeń :>,
    np. limity przychodowe dla zakładów pracy chronionej)
    ale taki potrójny NAND/NOR czyta się fatalnie :|

> [...]
    >+ firmę. Z tym ze Pisany w delphi na które licencje ma kumpel a on firmy nie

    Kupić od kumpla w ramach nabywania praw majątkowych (50% KUP !)
    i sprzedać szkole ? Przecież ty go pisać nie mogłeś :> nie
    mając licencji... :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-01-03 10:15:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jan 2003, it was written:
    [...]
    >+ Dzieki za porady

    Jakie tam porady, zupełnie prywatne opinie o tym co można
    w ustawach znaleźć :> !
    (udzielanie porad wymaga posiadania "papierów" doradcy,
    a ja mogę tylko komentować to co mi się w ustawach
    podoba albo i nie :))

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-01-03 14:59:20
    Od: "Miroo \(usun USUNTO z adresu!\)" <U...@p...fm>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]
    > i rzeczoznawstwa, a także usługi jubilerskie."
    >
    > Krótko mówiąc - trzeba pilnować żeby nie zrobić jakiejś

    Nie miałem okazji jeszcze tam zerknąć i nie widzę całego
    wątku, ale zapytam:
    czy jeśli chociaż raz komuś "doradzę" to nie mogę
    nic innego odliczać od VAT?

    Pozdrawiam ... Miroo

  • 7. Data: 2003-01-04 14:10:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jan 2003, Miroo (usun USUNTO z adresu!) wrote:
    [...]
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ wątku, ale zapytam:
    >+ czy jeśli chociaż raz komuś "doradzę" to nie mogę

    Chybaśmy się nie zrozumieli: jeśli choć raz "doradzisz" to
    przestajesz być *zwolniony* z VAT !
    Jeśli już VAT płacisz to bez różnicy.
    Jeśli nie płacisz...to stajesz się VATowcem w trybie przymusowym
    z wszystkimi szykanami (jak dotąd - m.in. niemożliwością powrotu
    do zwolnienia, w odróżnieniu od tych którzy "dobrowolnie...")

    >+ Pozdrawiam ... Miroo

    Wzajemnie, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-01-07 06:46:04
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 3 stycznia 2003 o godzinie (11:15:42) napisano:
    GSn> On Fri, 3 Jan 2003, it was written:
    GSn> [...]

    GSn> Jakie tam porady, zupełnie prywatne opinie o tym co można
    GSn> w ustawach znaleźć :> !

    Ha, ha - czyzbys wlasnie mial Gotfrydzie kontrole z US i zaczeli
    sprawdzac, co Ty tam wlasciwie w tym internecie robisz...? :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 9. Data: 2003-01-11 16:22:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jan 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Ha, ha - czyzbys wlasnie mial Gotfrydzie kontrole z US i zaczeli
    >+ sprawdzac, co Ty tam wlasciwie w tym internecie robisz...? :)

    Nic z tych rzeczy :)
    Ale skoro udzielanie porad jest zastrzeżone dla doradców, no to...
    będę legalistą :)

    >+ Serdecznie pozdrawiam,

    Wzajem :)
    - Gotfryd