  • 1. Data: 2004-03-08 08:24:26
    Temat: wlasna dzialalnosc emeryta
    Od: "Cyberage" <c...@n...pl>

    Witam
    Czy jesli emeryt zalozy dzialalnosc i przez caly czas dzialania firmy bedzie
    mial z niej zyski na minimalnym poziomie, zostanie mu pelna emerytura, czy
    jednak czesc straci?
    czy zasady prowadzenia firmy sa takie same jak dla wszystkich innych? (sorki
    ze lamerskie pytanie) czy moze ma latwiej? nie musi placic pelnego ZUSu,
    tylko zdrowotne, okolo 150 PLN, czy cos jeszcze zyskuje?
    I gdzie mozna oficjalnie pytac o tego typu sprawy? gdzie szukac pewnych
    odpowiedzi?
    pzw
    Cyber

  • 2. Data: 2004-03-08 20:17:52
    Temat: Re: wlasna dzialalnosc emeryta
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cyberage" <c...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    bedzie
    > mial z niej zyski na minimalnym poziomie, zostanie mu pelna emerytura, czy

    Re : Nic nie straci. Wysokość zysków jest obojętna.

    > czy zasady prowadzenia firmy sa takie same jak dla wszystkich innych?
    (sorki
    > ze lamerskie pytanie) czy moze ma latwiej?

    Re : Takie same

    nie musi placic pelnego ZUSu,

    Re : Nie musi

    > tylko zdrowotne, okolo 150 PLN,

    Re : Tylko

    czy cos jeszcze zyskuje?

    Re : Nic

    > I gdzie mozna oficjalnie pytac o tego typu sprawy?

    Re : Co to znaczy "oficjalnie" ? Pytać można wszędzie

    gdzie szukac pewnych
    > odpowiedzi?

    Re : W przepisach :

    art. 103 p. 2 Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r o emeryturach i rentach z
    Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

    par. 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 22
    lipca 1992 r (Dz. U. Nr 58 z 1992 r poz. 290 z późniejszymi zmianami)

    art. 104 ust. 1 "a" Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r o emeryturach i rentach
    z funduszu ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 162 z 1998 r poz. 1118 z
    późniejszymi zmianami)

    Przeczytaj pouczenie na decyzji o przyznaniu emerytury.

    AR

  • 3. Data: 2004-03-08 23:38:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Mar 2004, Cyberage wrote:

    >+ Witam
    >+ Czy jesli emeryt zalozy dzialalnosc i przez caly czas dzialania firmy bedzie
    >+ mial z niej zyski na minimalnym poziomie,

    Tłumacząc na polski :) to co ci Andrzej zapodał: dla celow "społecznych"
    prowadzocy DG *sam* ustala podstawę składki. Minister przezornie ustala
    tylko dolny limit, tak że nawet jak firma ma straty to ZUS na przychody
    :], ale ten limit jest *niższy* niż limit dochodu powodujący wstrzymanie
    emerytury.

    >+ gdzie szukac pewnych odpowiedzi?

    Ty chyba za wiele wymagasz od naszego państwa :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-03-09 08:06:41
    Od: "Cyberage" <c...@n...pl>

    > Re : Nic nie straci. Wysokość zysków jest obojętna.

    hmm, na stronach GW widzialem info ze sa limity miesiecznych zyskow i ze
    potem odejmuja od emerytury jesli za duzo zarobi. a bez konsekwencji moze
    zarobic tylko osoba powyzej 60 lat....
    jak wiec jest?
    tak czy inaczej dzieki za info
    pzw
    cyber

  • 5. Data: 2004-03-09 08:34:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Mar 2004, Cyberage wrote:
> [...]
    >+ hmm, na stronach GW widzialem info ze sa limity miesiecznych zyskow i ze
    >+ potem odejmuja od emerytury jesli za duzo zarobi.

    ...z umowy o pracę i podobnych, ze zlecenia i podobnych...
    Podstawą ograniczenia jest podstawa składki społecznej !
    A tak dobrze żeby z DG składki nie płacić jak się ma
    stratę jeszcze nie ma.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-03-09 21:03:51
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > potem odejmuja od emerytury jesli za duzo zarobi. a bez konsekwencji moze
    Re : Większym zaufaniem darzę Dzienniki Ustaw, niż GW. Ale to rzecz gustu
    :-)))
    I na poważnie : Przeczytaj przepisy, które Ci wskazałem. Emeryt "normalny"
    wiekowo - nie ma ograniczeń dochodu przy DG. Ograniczenia występują tylko
    przy zatrudnieniu na umowę o pracę. Emeryt "wcześniejszy" wiekowo korzysta
    (jak wspomniał Gotfryd) z innego przepisu - 1"a" (idiotycznego, ale taki
    jest), że jego przychodem jest podstawa składek na ubezpieczenie społeczne,
    jaką tenże emeryt określiłby, gdyby musiał takowe płacić. A że podstawa jest
    60 % przeciętnego wynagrodzenia, zaś pierwszy próg ingerencji ZUS-u to 70
    %, więc sprawa jasna. Zresztą na odwrotnej stronie decyzji ZUS-u masz
    wszystko szczegółowo wyjaśnione. Tylko przeczytać ...
    AR