  • 1. Data: 2010-01-07 23:20:25
    Temat: Remanent, a planowany zwrot towaru
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Witam,

    w grudniu kupiłem towar dla klienta, który okazał się wadliwy, więc
    klient towar zwrócił, wystawiłem mu korektę. Więc towar jest u mnie na
    stanie. Ja jednak oddałem go do dostawcy, który mówi, że mi w styczniu
    wystawi korektę.

    Jak to ugryźć? Bo na razie zapłacę podatek (towar wyleci z kosztów
    remanentem), a później w styczniu zaksięguję minusowo korektę, więc
    zapłacę podatek ponownie.

    Czy w ogóle ktoś mógłby mi jakiś pomóc zrozumieć meandry remanentów? Od
    lat się z tym borykam i nie umiem zaczaić jak to działa ;(
    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 2. Data: 2010-01-08 00:38:31
    Temat: Re: Remanent, a planowany zwrot towaru
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-01-08 00:20, Przemysław Adam Śmiejek wrote:
> [...]
    > klient towar zwrócił, wystawiłem mu korektę. Więc towar jest u mnie na
    > stanie. Ja jednak oddałem go do dostawcy, który mówi, że mi w styczniu

    No przecież to co Ci Klient zwrócił jest - jak rozumiem - wadliwe i nie
    planujesz tego dalej sprzedawać. Tak więc to tajemnicze coś przestało
    być towarem handlowym i nie masz obowiązku ujmowania w remanencie.

    Już nie mówiąc o tym, że być może to coś odesłałeś do dostawcy jeszcze w
    grudniu, tak więc tym bardziej nie uda Ci się tego wypatrzeć podczas
    remanentu.

> [...]
    >
    > Czy w ogóle ktoś mógłby mi jakiś pomóc zrozumieć meandry remanentów? Od
    > lat się z tym borykam i nie umiem zaczaić jak to działa ;(

    Czego konkretnie nie rozumiesz?

    Idea jest w sumie prosta jak konstrukcja cepa:
    1) zakup towaru handlowego staje się kosztem dopiero w chwili sprzedaży
    2) zakup towaru handlowego masz obowiązek wpisać do KPiR (czyli
    uwzględnić w kosztach) natychmiast po otrzymaniu.

    Tak więc jeśli w ciągu roku towaru nie sprzedaż to z powodu założenia #1
    wylatuje Ci on z kosztów na skutek ujęcia w remanencie. I stanie się to
    kosztem w roku, w którym towar sprzedasz (a zatem nie ujmiesz go w
    remanencie).

    Analogicznie działa to w przypadku materiałów podstawowych i
    pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, etc.

    Przy czym tu jest jeden "myk".

    Minister był łaskaw przekroczyć delegacje ustawowe i w remanencie
    nakazuje ująć dodatkowo produkcję w toku.

    Oczywiście, ponieważ rozporządzenie nie może nadpisywać ustawy to były
    pozytywne dla podatników wyroki sądowe.

    Click --> http://tinyurl.com/produkacja-w-toku

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 3. Data: 2010-01-08 05:16:05
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-01-08 01:38, Piotrek pisze:

> [...]
    > 2) zakup towaru handlowego masz obowiązek wpisać do KPiR (czyli
    > uwzględnić w kosztach) natychmiast po otrzymaniu.

    To taki rodzaj egzotycznego cepa.
    A więc jeszcze raz - zakup jest kosztem w momencie sprzedaży czy ujęcia
    w książce? ;)

    --
    spp

  • 4. Data: 2010-01-08 07:56:11
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Piotrek pisze:
> [...]
    >
    > Już nie mówiąc o tym, że być może to coś odesłałeś do dostawcy jeszcze w
    > grudniu, tak więc tym bardziej nie uda Ci się tego wypatrzeć podczas

    No tak, wysłałem, ale dostałem na razie potwierdzenie przyjęcia do
    naprawy. Dostawca się wypowie i albo zwróci kasę albo sprzęt. Jak zwróci
    sprzęt, to będę miał znów sprzęt na stanie do sprzedaży następnemu
    klientowi. Jak zwróci kasę, to zrobi korektę w styczniu.

> [...]
    > wylatuje Ci on z kosztów na skutek ujęcia w remanencie. I stanie się to
    > kosztem w roku, w którym towar sprzedasz (a zatem nie ujmiesz go w

    No dobrze, ale remanentu nie wpisuję do książki, dopiero ujmuję to w PIT
    jakoś (nie wiem jak, bo tego właśnie nie rozumiem i mi to ktoś robi).

    Na razie czaję więc, że mamy tak:

    Książka za rok X:
    * towar za 100000000000000000000000zł nie sprzedany
    * bilans: 100000000000000000000000zł straty
    * remanent: -100000000000000000000000zł i podatek do zapłacenia od tego.

    Książka za rok X+1:
    * sprzedaż towaru za 100000000000000000000000zł i podatek od tego
    (2 raz)
    * koniec roku, remanent: 0zł
    * koniec roku: w chuj fikcyjnego zysku, masa podatku zapłacona,
    bilansuję to z poprzednim remanentem i wychodzi, że był niesłusznie
    zapłacony podatek, zwrot.

    Dobrze rozumuję? Grupowicze mówią, że można zwrócić się do US z prośbą o
    zgodę na remanent i wtedy wpisuje się go w książkę jakoś? Różnicę
    remanentową jako koszt?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 5. Data: 2010-01-08 08:10:11
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Przemysław Adam Śmiejek w <news:hi6mtc$5u9$1@news.interia.pl>:

    > No dobrze, ale remanentu nie wpisuję do książki,

    <http://www.podatki.egospodarka.pl/27722,Zamykamy-PK
    PiR-i-ustalamy-dochod-za-rok-podatkowy,1,65,1.html>

    > dopiero ujmuję to w PIT
    > jakoś (nie wiem jak, bo tego właśnie nie rozumiem i mi to ktoś robi).

    [ciach kobinacje]

    Idź poczytaj.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2010-01-08 08:34:15
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    'Tom N' pisze:

    > <http://www.podatki.egospodarka.pl/27722,Zamykamy-PK
    PiR-i-ustalamy-dochod-za-rok-podatkowy,1,65,1.html>

    Czyli jednak remanent wpisuję w grudzień, tylko nie wpisuję w styczeń?
    No i jak go wpisać? Remanent na kwotę -xxxx zł w kolumnie zakup towarów
    handlowych?

    > [ciach kobinacje]
    > Idź poczytaj.

    z tego, co przeczytałem, to jest tak, jak napisałem, tylko że mam wpisać
    w rubrykę w grudniu, podczas gdy ja nigdy nie wpisywałem w rubrykę tylko
    bezpośrednio w PITa, bo tak mi radzono.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 7. Data: 2010-01-08 09:17:34
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 08-01-2010 o 01:38:31 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

> [...]
    > nakazuje ująć dodatkowo produkcję w toku.
    >
    > Oczywiście, ponieważ rozporządzenie nie może nadpisywać ustawy to były

    A ja kolejny raz zostawię ślad dla potomnych:

    dostałem wiążącą interpretację nakazującą ujęcie w remanencie
    końcowym produkcji w toku którą stanowił.. nieukończony program
    komputerowy.

    Ponieważ kwota była mała a nie miałem ochoty ciągać się po sądach,
    zastosowałem się do niej, natomiast tak jak to przytoczył Piotrek,
    co też kiedyś przeczytałem w RP, sądy takie intepretacje usuwają z obiegu.

    Więcej - mój doradca podatkowy stwierdził że nawet jeśli minister nie
    przekroczyłby
    delegacji ustawowej, to on mi w sądzie taką sprawę by wygrał bo program
    komputerowy
    nie może być produkcją w toku.

    --
    Tomek

  • 8. Data: 2010-01-08 10:46:13
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Przemysław Adam Śmiejek w <news:hi6p4n$8gl$1@news.interia.pl>:

    PiR-i-ustalamy-dochod-za-rok-podatkowy,1,65,1.html>

    > Czyli jednak remanent wpisuję w grudzień, tylko nie wpisuję w styczeń?

    "Przypomnijmy, iż rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia
    podatkowej księgi przychodów i rozchodów nakłada na podatników obowiązek
    sporządzenia spisu z natury na koniec każdego roku podatkowego. Spis ten
    jest automatycznie spisem początkowym następnego roku."

    > No i jak go wpisać? Remanent na kwotę -xxxx zł w kolumnie zakup towarów
    > handlowych?

    Masz towary o ujemnych wartościach?

    > z tego, co przeczytałem, to jest tak, jak napisałem, tylko że mam wpisać
    > w rubrykę w grudniu,

    Mają być dwa wpisy dotyczące remanentu (standardowo)

    > podczas gdy ja nigdy nie wpisywałem w rubrykę tylko
    > bezpośrednio w PITa, bo tak mi radzono.

    I ci radzący zapewne zapłacą za Ciebie mandat ;P

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2010-01-08 12:19:41
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    'Tom N' pisze:
> [...]
    > sporządzenia spisu z natury na koniec każdego roku podatkowego. Spis ten
    > jest automatycznie spisem początkowym następnego roku."

    No ale co, mam wpisać remanent w styczniowej księdze?
    Przecie choćby w podanym przez ciebie linku jest, że dopiero pod koniec
    się uwzględnia remanent zeszłoroczny. Na grupach też sporo osób pojawia
    się z pytaniem ,,kupiłem drogo w grudniu, sprzedałem w styczniu'' i
    Godfryd im zawsze radzi sporządzić dodatkowy remanent i dopiero ten
    remanent wpisać w księgę danoroczną.

    > Masz towary o ujemnych wartościach?

    No przecie jak wpiszę z plusem to tylko zwiększę koszt, a nie wyrzucę
    tego z kosztu. Skoro mam wyrzucić z kosztu, to muszę wpisać z minusem.

    > Mają być dwa wpisy dotyczące remanentu (standardowo)

    Tzn? Możesz to na przykładzie napisać, bo nie łapię.

    > I ci radzący zapewne zapłacą za Ciebie mandat ;P

    No to jak jest poprawnie?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 10. Data: 2010-01-08 13:45:07
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    > 2) zakup towaru handlowego masz obowiązek wpisać do KPiR (czyli uwzględnić
    > w kosztach) natychmiast po otrzymaniu.

    o ile chronologicznie do 20 nastepnego miesiaca nie wypelniasz ksiegi ? (np
    przy kasie fiskalnej)