  • 1. Data: 2004-05-14 09:02:13
    Temat: Rozpoczęcie DG, założenie spółki
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Jestem w następującej sytuacji:
    - wykonuję wolny zawód, jestem tłumaczem. Do tej pory wykonywałem
    tłumaczenia na umowy o dzieło (nie prowadziłem DG), ale w związku z nowymi
    przepisami o VAT, wygląda na to, że tak czy inaczej od niego nie ucieknę,
    więc postanowiłem jakoś trwale uregulować swoją sytuację prawną.

    Myślę o założeniu spółki z innym tłumaczem.

    I teraz moje pytanie:
    - czy żeby założyć z nim spółkę cywilną czy jawną, muszę wcześniej rozpocząć
    działalność gospodarczą? Jak jest ze stawką PDOF? Czy prowadząc działalność
    albo będąć w spółce np. jawnej, korzystam od razu ze stawki 19%?

    Inne pytanie, jaką spółkę założyć? Czy założenie od razu spółki z o.o.,
    zamiast którejś ze spółek prawa cywilnego, to byłby dobry pomysł?

    Paweł

  • 2. Data: 2004-05-14 12:04:08
    Temat: Re: Rozpoczęcie DG, założenie spółki
    Od: "mczuz" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Paweł Niezbecki" <s...@p...acn.wawa> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Inne pytanie, jaką spółkę założyć? Czy założenie od razu spółki z o.o.,
    > zamiast którejś ze spółek prawa cywilnego, to byłby dobry pomysł?

    aby zalozyc spólke cywilna kazdy z was musi zalozyc dzialalnosc i pozniej
    macie cos w formie umowy miedzy soba.kiedys bylo prosciej ale juz nie jest.
    spółka jawna to juz chyba pełna ksiegowosc.

    to moje doswiadczenia wlasne - tak bylo we wrzesniu 2003, sprawdz dokładnie
    jak jest teraz.

    mzcuz

  • 3. Data: 2004-05-14 12:13:44
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik mczuz napisał:

> [...]
    > macie cos w formie umowy miedzy soba.kiedys bylo prosciej ale juz nie jest.
    > spółka jawna to juz chyba pełna ksiegowosc.

    Nie koniecznie. Jeżeli nie przekroczy 800tys Euro to może prowadzić PKPiR.

    > to moje doswiadczenia wlasne - tak bylo we wrzesniu 2003, sprawdz dokładnie
    > jak jest teraz.

    W wrzesniu 2003 spółka jawna nie musiała prowadzic pełnej księgowości.
    Ma taki sam limit na prowadzenie PKPiR jak inne spółki osobowe i osoby
    fizyczne.

    W wracając do pytania - warto byłoby rozważyc spółke partnerska. To
    forma specjalnie przeznaczona dla wolnych zawodów. Dla tłumaczy jak znalazł.

    A spółka z o.o. jest dośc droga w utrzymaniu i wymaga pełnej
    księgowości. Dla małej działalności dwóch tłumaczy to przerost formy nad
    treścią.
    Nie mówiąc o tym że trzeba miec na wstępie 50tys zł na kapitał zakładowy.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-05-14 13:20:47
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    mczuz<m...@o...pl>

    > aby zalozyc spólke cywilna kazdy z was musi zalozyc dzialalnosc i
    > pozniej macie cos w formie umowy miedzy soba.kiedys bylo prosciej ale
    > juz nie jest.

    sytuacja jest taka, że potencjalny wspólnik już prowadzi indywidualnie
    działalność gospodarczą

    czyli najpierw muszę sam założyć działalność gospodarczą...

    ale wejść w spółkę możemy nawet tuż po rozpoczęciu DG przeze mnie, tak?

    > to moje doswiadczenia wlasne - tak bylo we wrzesniu 2003, sprawdz
    > dokładnie jak jest teraz.

    tak zrobię

    p.

  • 5. Data: 2004-05-14 13:22:16
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Maddy<m...@e...com.pl>

    [...]
    > W wracając do pytania - warto byłoby rozważyc spółke partnerska. To
    > forma specjalnie przeznaczona dla wolnych zawodów. Dla tłumaczy jak
    > znalazł.

    Zdaje się, że wszyscy wspólnicy takiej spółki muszą być tłumaczami
    przysięgłymi, a ja nie jestem i nie widzę na razie wielkich korzyści z bycia
    nim.

    Paweł

  • 6. Data: 2004-05-14 17:11:46
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    najkorzystniejszym rozwiazaniem wydaje sie byc spolka cywilna
    latwiejsza i tansza procedura rejestracji i ewentualnych zmian od spolki
    jawnej
    spolka z o.o. tak jak Maddy powiedziala zbyt kosztowna w utrzymaniu

    nie zakladasz swojej dzialalnosci i nie przystepujesz do spolki cywilnej
    udajesz sie do urzedu miasta celem uzyskania wpisu do dzialalnosci i na
    podstawie owego wpisu, wpisu wspolnika i umowy miedzy wami uzyskujesz w
    urzedzie statystycznym nr regon
    formularzem nip-2 (i nip d) zglaszacie dzialalnosc w urzedzie skarbowym i
    oczekujecie na nadanie nr nip dla spolki
    to cala procedura

    pozdrawiam
    grzess

  • 7. Data: 2004-05-20 21:48:06
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    grzess<k...@w...pl>

> [...]
    >
    > nie zakladasz swojej dzialalnosci i nie przystepujesz do spolki
    > cywilnej udajesz sie do urzedu miasta celem uzyskania wpisu do
    [...]

    nadal jest to urząd miasta (czy tam gminy), tak?
    (a nie odpowiedni rejestr przedsiębiorców)

    p.

  • 8. Data: 2004-05-21 00:39:12
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    > nadal jest to urząd miasta (czy tam gminy), tak?
    > (a nie odpowiedni rejestr przedsiębiorców)
    >
    > p.

    tak, nadal urzad miasta i wpis do ewidencji (100 zl)

    grzess