  • 1. Data: 2004-01-19 19:24:21
    Temat: Ryczałt - PILNE!!!
    Od: Marek Strzelecki <m...@a...w.pl>

    Niebawem (za miesiąc - dwa) wyprowadzam się z mieszkania, które
    następnie zamierzam komuś wynajmować. Dotychczas byłem przekonany, że
    chcąc być w porządku wobec prawa powinienem od dochodów z najmu
    odprowadzać podatek wg. stawk 19, 30 lub 40%.
    Dziś ku swojemu zdumieniu dowiedziałem się, że istnieje cośtakiego jak
    ryczał - czytałem przed chwilą o pewnych perturbacjach związanych z
    definiowaniem przychodu, ale i tak byłby dla mnie korzystniejszy niż
    zasady ogólne.
    Nie prowadzę działalności gosp, dlatego słabo orientuję się w przepisach
    podatkowych. Bardzo proszę o pomoc w znalezieniu kilku odpowiedzi:
    -zakładając, że osiągam dochody z, powiedzmy, drugiego progu - czy
    dochody z wynajmu mieszkania będą rzeczywiście opodatkowane odrębną
    stawką 8%?
    -czy to prawda, że do jutra musiałbym złożyć deklarację w US, czy
    zamierzam dochody z wynajęcia rozliczaćryczałtem czy normalnie? A jeśli
    tak, to w jakiej formie?
    -skąd mam wiedzieć, czy w ogóle będę wynajmował mieszkanie za kilka
    miesięcy? Przecież mogę zmienić zdanie i je sprzedać?

    Będę bardzo wdzięczny za wszelkie wskazówki, linki i informacje odnośnie
    rzeczonego ryczałtu, zwłaszcza, że pewnie do jutra mam czas na podjęcie
    pewnych zobowiązań...

    --
    www.franek.strzelecki.prv.pl

  • 2. Data: 2004-01-20 07:48:18
    Temat: Re: Ryczałt - PILNE!!!
    Od: beata1001 <b...@o...pl>

    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 3. Data: 2004-01-20 08:07:49
    Temat: Re: Re: Ryczałt - PILNE!!!
    Od: beata1001 <b...@o...pl>

    Witam!
    Z tego co mi wiadomo to rzeczywiście można wybrać opodatkowanie najmu w formie
    ryczałtu, tylko,że będzie Pan płacił podatek od przychodu nie będzie Pan mógł
    uwzględniać kosztów(tak jakt to jest przy zasadach ogólnych).Zgłoszenie o wyborze
    opodatkowania w formie ryczałtu z najmu trzeba złożyć do 20.01.04 r.
    Opodatkowani w tej formie mogą być osoby nie prowadzące działalności gospodarczej.W
    zeszłym roku opadatkowanie najmu, podnajmu,dzierżawy ryczałtem wynosiło 8,5%.Co
    miesiąc oblicza się kwotę podatku od przyvhodu i wpłaca do US a na koniec roku do
    końca stycznia składa się PIT 28 w którym rozlicza się ryczałt za cały rok.Należy
    prowadzić ewidencje przychodów dla przychodów zryczałtowanych (do kupienia w
    punktach w US).Jeżeli nie będzie Pan miał przychodu przez cały rok to rozlicza się
    Pan tylko z tych miesięcy w których wystąpił przychód.To po krótce, ale proszę się
    jescze dokładniej zorientować np. w US.Pozdrawiam.
    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 4. Data: 2004-01-20 08:18:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Jan 2004, Marek Strzelecki wrote:
    [...]
> [...]
    >+ ryczał - czytałem przed chwilą o pewnych perturbacjach związanych z
    >+ definiowaniem przychodu, ale i tak byłby dla mnie korzystniejszy niż

    Cóż, "nieznajmość prawa szkodzi".
    [...]
    >+ -zakładając, że osiągam dochody z, powiedzmy, drugiego progu - czy
    >+ dochody z wynajmu mieszkania będą rzeczywiście opodatkowane odrębną
    >+ stawką 8%?

    Owszem, ale zakładam iż wiesz że ryczałt ów jest *progresywny*,
    i od jakiejś-tam wartości łącznej (nie pamiętam ile, zajrzyj
    do ustawy albo archiwum !) płaciło się 20% - nie wiem ile jest
    w tym roku.

    >+ -czy to prawda, że do jutra musiałbym złożyć deklarację w US, czy
    >+ zamierzam dochody z wynajęcia rozliczaćryczałtem czy normalnie?

    Mhm.

    >+ A jeśli tak, to w jakiej formie?

    Pewnie tak jak przy DG: "własnoręcznie", ew. powoławszy się
    na właściwy artykuł ustawy :) "dla mądrzejszego brzemienia" :>

    >+ -skąd mam wiedzieć, czy w ogóle będę wynajmował mieszkanie za kilka
    >+ miesięcy? Przecież mogę zmienić zdanie i je sprzedać?

    A co to kogo obchodzi ??
    Podatek dochodowy płaci się *cały rok* tak samo: jak zadeklarujesz
    że chcesz ryczałtem, to będzie ryczałtem. Nawet jak zaraz po
    zadeklarowaniu mieszkanie sprzedasz a w listopadzie kupisz nowe
    - to to "nowe" też będzie (do grudnia) podlegało pod ryczałt
    czy ci się to podoba czy nie.

    >+ Będę bardzo wdzięczny za wszelkie wskazówki, linki i informacje odnośnie

    groups.google.pl -> zaawansowane, wpisać grupę *.podatki (albo
    zaraz pl.soc.prawo* - bo na .prawo też co nieco było !) i hasła
    "ryczałt OR ryczałtem OR ryczałtowo najem OR najmu OR ...)

    >+ rzeczonego ryczałtu, zwłaszcza, że pewnie do jutra mam czas na podjęcie
    >+ pewnych zobowiązań...

    ...już tylko do dziś :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-01-20 12:21:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jan 2004, beata1001 wrote:
    [...]
    >+ Opodatkowani w tej formie mogą być osoby nie prowadzące działalności gospodarczej.

    Nie jest to "zeszłoroczna" informacja ;)

    pozdrowienia, Gotfryd