  • 1. Data: 2009-01-30 22:54:29
    Temat: Sposob na obnizenie kosztow dzialalnosci
    Od: scream <n...@p...pl>

    Witam po raz pierwszy :)

    Mysle nad tym jak obnizyc koszty dzialalnosci, w sensie kosztow podatkowych
    ktore musze poniesc. Mowa o uslugach budowlanych bez materialu, czyli vat w
    tym wypadku to 22%. Zakladam, ze firma jest na podatku liniowym.

    Chcac wystawic klientowi fakture na 100 zl brutto, w rzeczywistosci trafia
    do mojej kieszeni:

    100 - 22% vat = 81,97 zł -> netto
    netto - 19% cit = 66,40 zł -> tyle ląduje w mojej kieszeni
    cit = 15,57 zl

    "Wymyśliłem" więc coś takiego. Firma A jest płatnikiem VAT i wystawia
    faktury, a prace zleca firmie B ktora jest na ryczalcie. Nieformalnie
    wszystko i tak idzie do wspolnej kieszeni. Ryczalt za uslugi budowlane to
    5,5%. Wyglada to wiec tak:

    Firma A:
    wystawia klientowi FV na 100 zl brutto
    100 - 22% vat = 81,97 zł -> netto
    koszt wykonania uslugi przez firme B to 80 zl netto
    81,97 - 80 - 19% cit = 1,60 zł
    cit = 0,37 zł

    Firma B:
    wystawia firmie A rachunek na 80 zł
    80 zł - ryczałt = 75,60 zł
    podatek = 4,4 zł

    W pierwszym wypadku do US trafia 15,57 zl a w kieszeni zostaje 66,40 zł.
    W drugim wypadku do US trafia 4,77 zł a w kieszeni zostaje 77,20 zł.
    Zyskujemy wiec prawie 11 zł.

    Zdaje sobie sprawe z tego, ze nie odkrylem Ameryki, ale zastanawia mnie
    gdzie tu jest haczyk?

    Ile mozna zarobic na ryczalcie zeby nie wpasc w vat?

    Czy US sie nie przyczepi, ze unikam podatku zlecajac caly czas
    podwykonawstwo zewnetrznej firmie, ktora w dodatku nalezy do kogos z mojej
    najblizszej rodziny?

    J/w ale w przypadku kiedy uslugi "zlecone" stanowilyby tylko czesc
    przychodow firmy?

    O czym zapomnialem tworzac ten moj sekretny plan zawladniecia swiatem? :)

    --
    best regards,
    scream

  • 2. Data: 2009-01-31 08:51:04
    Temat: Re: Sposob na obnizenie kosztow dzialalnosci
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 30-01-2009 o 23:54:29 scream <n...@p...pl> napisał(a):

    > O czym zapomnialem tworzac ten moj sekretny plan zawladniecia swiatem? :)

    W przyupadku transakcji z rodzina US może oszacować stosowane ceny,
    a w dodatku mechanizm przerzucania zysków na ryczałt
    a kosztów na kpir jest skarbówce znany, więc pewnie będą mocno węszyć
    jak już przyjdą na kontrolę.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2009-01-31 10:12:30
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 31 Jan 2009 09:51:04 +0100, Tomek napisał(a):

> [...]
    > a w dodatku mechanizm przerzucania zysków na ryczałt
    > a kosztów na kpir jest skarbówce znany, więc pewnie będą mocno węszyć

    Wiec jak to zrobic, zeby bylo sensownie?

    --
    best regards,
    scream

  • 4. Data: 2009-01-31 10:29:03
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 31-01-2009 o 11:12:30 scream <n...@p...pl> napisał(a):

    > Wiec jak to zrobic, zeby bylo sensownie?

    Najlepiej znaleźc praktyków i się popytać, jeśli gra jest warta świeczki.
    Z przepisów nie wynika wprost jak to zrobić żeby było w miare bezpiecznie :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-01-31 10:34:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 31 Jan 2009, scream wrote:

    > Wiec jak to zrobic, zeby bylo sensownie?

    Sensownie to ustawodawca powinien znieść ryczałty, aby zwolnić podatników
    od prób stosowania tego czegoś co potocznie nazywane jest "obejściem
    prawa".
    IMO chociażby z tego powodu podatki powinny zawierać wyłącznie dwie
    składowe: pogłówną i liniową, przy czym pogłówna może byc ujemna
    (w dzisiejszych przepisach tak jest, ale nie do końca - tę rolę
    pelni tzw. "kwota wolna", ale jej prawo wykorzystania jest ograniczone
    wyłącznie do dzieci i małżonków).

    Celem wprowadzenia ryczałtów miało być uproszczenie, a nie obniżenie
    opodatkowania :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-01-31 10:44:44
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 31-01-2009 o 11:34:30 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > Celem wprowadzenia ryczałtów miało być uproszczenie, a nie obniżenie
    > opodatkowania :)

    Ja się zastanawiam nad jednym - nie widziałem żeby ktoś o tym wspominał
    gdziekolwiek.
    Ustawa o ryczałcie zawiera zapis, że ujawniony nieopodatkowany
    przychód podlega z definicji opodatkowaniu 5*odpowiednia stawka,
    nie więcej niż 75%.
    A przecież wstawienie lodówki z pepsi do kiosku potencjalnie generuje
    spór o nieodpłatne świadczenia...

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2009-01-31 10:47:12
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    > Wiec jak to zrobic, zeby bylo sensownie?

    O ile dobrze zrozumiałem to Ty, jako potencjalny ryczałtowiec, w
    zasadzie nie masz kosztów związanych z działalnością (ponieważ pracujesz
    na materiałach klienta).

    Skoro jedynie zakładasz, że firma jest na podatku liniowym, to zgaduję,
    że ten fakt nie ma jeszcze miejsca.

    Czyli zamiast kombinować, IMHO należałoby po prostu od razu opodatkować
    się w formie ryczałtu i problem byłby rozwiązany bez mieszania w to
    jakichkolwiek podmiotów powiązanych.

    Piotrek

  • 8. Data: 2009-01-31 11:46:50
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 31 Jan 2009 11:47:12 +0100, Piotrek napisał(a):

    > Czyli zamiast kombinować, IMHO należałoby po prostu od razu opodatkować
    > się w formie ryczałtu i problem byłby rozwiązany bez mieszania w to
    > jakichkolwiek podmiotów powiązanych.

    A ryczałtowiec moze wystawiac faktury vat?

    Wiesz, koszty zawsze jakies sa, chocby paliwo do samochodu ktorego idzie
    bardzo duzo. Policz sobie chociazby dojazd do klienta 2x 30 km x 30 dni
    roboczych zlecenia. Brak mozliwosci odliczenia kosztow to lipna
    perspektywa.

    A co jesli klient bedzie chcial usluge z materialem? Bede mogl wystawic mu
    fv na 7% i odliczyc sobie koszty materialu? Pewnie nie.

    --
    best regards,
    scream

  • 9. Data: 2009-01-31 12:01:17
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    scream wrote:
    > A ryczałtowiec moze wystawiac faktury vat?

    No przecież nawet osoba fizyczna nie prowadząca DG może wystawiać FV
    (np. najem prywatny).

> [...]
    >
    > A co jesli klient bedzie chcial usluge z materialem? Bede mogl wystawic mu
    > fv na 7% i odliczyc sobie koszty materialu? Pewnie nie.

    No to albo rybka, albo akwarium. Przelicz sobie po prostu co Ci się
    bardziej opłaca i tyle.

    Tak jak Ci napisał Tomek, tego typu przewałki, o jakie pytasz to nie są
    wynalazki na skalę wynalezienia koła. I pewnie będziesz miał problem
    przy pierwszej kontroli.

    Piotrek

  • 10. Data: 2009-01-31 12:26:48
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 31 Jan 2009 13:01:17 +0100, Piotrek napisał(a):

    > No przecież nawet osoba fizyczna nie prowadząca DG może wystawiać FV
    > (np. najem prywatny).

    Nie wiedzialem :)

    (...)
    > No to albo rybka, albo akwarium. Przelicz sobie po prostu co Ci się
    > bardziej opłaca i tyle.

    Wlasnie tu jest pies pogrzebany. Czasem ktos chce fakture, ale na 20 zlecen
    w roku ta FV moglbym wystawic powiedzmy 2 razy. A przez reszte roku co,
    jechac na stracie? Musze skads przeciez brac pieniadze na ZUS chocby nawet.
    Malo ktory US uwierzy, ze firma budowlana ma jedno zlecenie w roku :)
    Chetnie bym wystawial faktury do kazdego zlecenia, ale vat + podatek
    dochodowy, nawet te 5,5% powoduje, ze przestaje zarabiac i zaczynam
    dokladac do interesu, bo jest na rynku 3000 panów Ziutków którzy zrobią
    taniej i bez faktury.

    > Tak jak Ci napisał Tomek, tego typu przewałki, o jakie pytasz to nie są
    > wynalazki na skalę wynalezienia koła.

    Doskonale o tym wiem.

    --
    best regards,