  • 1. Data: 2008-04-16 06:31:11
    Temat: UP - czy moge zastosowac KUP 50%?
    Od: castrol <j...@b...pl>

    Pracuje na pelen etat na stanowisku tworczym. Umowe o prace mam
    standardowa, z normalnie wpisana pensja zasadnicza.
    Rozmawialem na ten temat z pracodawca i pracodawca jasno powiedzial ze
    oni nie chca cudowac i zwiekszac sami mi tych kosztow bo to wymaga za
    duzo zachodu. Jedynie od pracodawcuy mam takie zaswiadczenie
    potwierdzajace ze moja praca ma charakter tworczy i ze 80% czasu
    wynikajacego z umowy o prace, poswiecam na prace tworcza i korzystam z
    praw autorskich. Czy takie zaswiadczenie jest wystarczajace dla US do
    zastosowania 50% KUP?

  • 2. Data: 2008-04-16 07:11:28
    Temat: Re: UP - czy moge zastosowac KUP 50%?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    castrol wrote:
> [...]
    > wynikajacego z umowy o prace, poswiecam na prace tworcza i korzystam z
    > praw autorskich. Czy takie zaswiadczenie jest wystarczajace dla US do

    IMHO, PDOF daje Ci taką możliwość. Co więcej mam jakieś (stare jak
    świat) kwity z US, które potwierdzały taką możliwość.

    W praktyce niestety to mocno zależy to od US.

    Znane mi są (dwa) przypadki kiedy podczas kontroli US nie robił
    najmniejszych problemów.

    W innym (jednym) przypadku wręcz przeciwnie - choć nie wiem jak to się
    ostatecznie zakończyło.

    Przeczytaj też dokładnie art. 22 ustęp 9 punkt 1
    Skoro Twój pracodawca wystawi Ci standardowego PIT-a, to sam będziesz
    musiał policzyć KUP (a jest tam "myk" z ubezpieczeniami społecznymi).

    Warto mieć jeszcze listę dzieł co do których majątkowe prawa autorskie
    przeszły na pracodawcę - pytali o to podczas kontroli.

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-04-16 07:12:52
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    castrol wrote:
> [...]

    IMHO, PDOF daje Ci taką możliwość. Co więcej mam jakieś (stare jak
    świat) kwity z US, które potwierdzały taką możliwość.

    W praktyce niestety to mocno zależy od US.

  • 4. Data: 2008-04-16 09:44:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Apr 2008, castrol wrote:

    > duzo zachodu. Jedynie od pracodawcuy mam takie zaswiadczenie
    > potwierdzajace ze moja praca ma charakter tworczy i ze
    > 80% czasu
    ^^^^^^^^^
    > wynikajacego z umowy o prace, poswiecam na prace tworcza

    IMVHO ten element jest "nie dość pewny": KUP dotyczy wysokości przychodu,
    a nie czasu poświęconego na pracę. Popatrz na to tak, wziąwszy za przykład
    kogoś, kto pracowałby u dwu pracodawców, u jednego "100% twórczo" na 4/5
    etatu, zaś u drugieo "nietwórczo" na 1/5 etatu, tyle że u 1. byłby
    zatrudniony na stanowisku "2000 miesięcznie za etat" (czyli 1600 zł
    za 4/5 etatu) a u drugiego na stanowisku "8000 miesięcznie za etat"
    (czyli 1600 zł za 1/5 etatu).
    Dlaczego "wymieszanie" tych stanowisk, poprzez zatrudnienie w proporcji
    80/20 procent *czasu* pracy, miałoby przynieść mu korzyść w postaci
    zwiększenia KUP (liczonego od 4/5 wynagrodzenia, zamiast od 1/2
    wynagrodzenia)?

    IMHO, pomijając wątpliwości dotyczące samego prawa do kosztów i ew.
    sporu z US (powiedzmy, iż wiadomo, że "średnia praktyka" takie coś
    dopuszcza), takie zaświadczenie powinno dotyczyć procentowego udziału
    *WYNAGRODZENIA* z tytułu "autorskiego"!

    Na deser do rozważenia jest, czy wynagrodzenia za okresy w których
    należność wynika z "autorskiego" stosunku pracy, ale *nie wiąże się
    z tworzeniem*, lecz wynika z należności za niepracowanie, czyli po
    polsku mówiąc - wynagrodzenie za urlop i zwolnienie chorobowe, ma
    prawo korzystać z "autorskich" kosztów...
    Przecież jak ktoś wykonuje np. "autorskie" zlecenie, opłaca ZUS
    z dobrowolnym chorobowym i z tego chorobowego skorzysta, to chyba
    nie odważy się zasiłku otrzymanego z ZUS zaliczyć do 50% KUP, no
    nie?
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-04-16 11:40:07
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > sporu z US (powiedzmy, iż wiadomo, że "średnia praktyka" takie coś
    > dopuszcza), takie zaświadczenie powinno dotyczyć procentowego udziału

    To dokładnie zakwestionował US w powołanym przeze mnie przypadku.
    Chociaż dwa inne US zaakceptowały bez mrugnięcia okiem podział
    wynagrodzenia na autorskie i nieautorskie na podstawie procentowego
    podziału czasu pracy.

> [...]
    > polsku mówiąc - wynagrodzenie za urlop i zwolnienie chorobowe, ma
    > prawo korzystać z "autorskich" kosztów...

    IMHO nie należy się.

    Jak chorujesz to na pewno nie masz przychodu z tytułu przeniesienia
    majątkowych praw autorskich.

    Jak się urlopujesz to też (raczej) nie.

    Piotrek