  • 1. Data: 2005-04-14 11:19:31
    Temat: Ubezpieczenie zdrowotne - jak się ubezpieczyć?
    Od: "Piotr Śmiech" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,
    Piszę tu, bo nie znalazłem odpowiedniejszej grupy...

    Nie mam stałej pracy i można powiedzieć, że jestem na utrzymaniu rodziców (od
    czasu do czasu zarobię jakąś większą gotówkę, ale zwykle na umowę o dzieło).
    Ostatnio nie stawiłem się w terminie w Urzędzie Pracy i utraciłem status osoby
    bezrobotnej (i ubezpieczenie - jak się domyślam).

    Mam pytanie - co zrobić w takiej sytuacji?

    Pytałem w NFZ i dowiedziałem się, że mogę wykupić ubezpieczenie za około
    200PLN miesięcznie. Niestety Pani w informacji nie była w stanie powiedzieć
    jakie dokumenty będą mi potrzebe (mówiła coś o zaświadczeniu ze studiów, i od
    pracodawców rodziców, ale nie była w stanie powdziedzić o jakie dokładnie
    zaświadczenia chodzi) a dodatkowo wspomniała coś o jakiś uciążliwych
    procedurach rejestracyjnych co miesiąc... (?)

    Pytałem w MediCover i zaproponowali mi pełną opiekę (bez hospitalizacji) za
    250PLN miesięcznie - oczywiście wszelkie niezbędne badania specjalistyczne w
    cenie, w dodatku bez kolejek, itp.

    Jeśli rzeczywiście wykupienie ubezpieczenia zdrowotnego w NFZ jest tak
    upierdliwe, chyba wybiorę MC.

    Czy znacie jakieś prostsze (tańsze) metody na zdobycie ubezpieczenia zdrowotnego?

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam,
    PS

  • 2. Data: 2005-04-14 15:28:20
    Temat: Re: Ubezpieczenie zdrowotne - jak się ubezpieczyć?
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Piotr Śmiech
    <l...@g...SKASUJ-TO.pl> wystukał[a]:
> [...]
    > Urzędzie Pracy i utraciłem status osoby bezrobotnej (i ubezpieczenie
    > - jak się domyślam). Mam pytanie - co zrobić w takiej sytuacji?

    Złap gdzieś umowę zlecenie na niewielką kwotę np. na okres 3 miesięcy z
    kwotą na umowie 100 zł (np. sprzątanie zaplecza dwa razy w miesiącu
    itp). Zleceniodawca będzie musiał cię zgłosić do ubezpiecznia (składki
    emerytalne, rentowe i zdrowotne). Ale to ci się opłaci.
    Przelicz sobie:
    http://praca.hrk.pl/hrkfiles/info/calc/c.asp

    Umowa zlecenie (podlegająca ubezpieczeniom społecznym)

    Kwota brutto 100

    Podatek 6,2

    Składki społeczne 16,26

    Składka zdr. 7,75% 6,49

    Składka zdr. 0,75% 0,63

    Netto 70,63

    Czyli do twojego zlecenia, zleceniodawca musiałby dopłacić jedynie
    składki społeczne tj. 16,26 zł i ewentualnie ubezp. wypadkowe. Ale za te
    126,26 zł zleceniodawca miałby posprzatane na zapleczu aż 24 razy w
    ciągu 3 miesięcy ;)

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-04-15 01:35:41
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

    O MC zapomnij. Jeżeli nie daj Boże trafi Ci się pobyt w szpitalu, to bez
    ubezpieczenia NFZ/ZUS koszty Cię zjedzą. MC oferuje jedynie chirurgię
    pierwszego dnia.

    Idziesz do NFZ, mówisz, że chcesz zawrzeć umowę o dobrowolne ubezpieczenie
    zdrowotne, przedstawiasz dokument potwierdzający, kiedy ostatnio byłeś
    ubezpieczony. W praktyce jest to legitymacja uczniowska/studencka,
    zawiadomienie o skreśleniu lub zaświadczenie, że byłeś dopisany do
    ubezpieczenia rodziców. Dostajesz papiery, z którymi jedziesz do ZUS-u. Tam
    się rejestrujesz, po czym wracasz do NFZ po odbiór podpisanej umowy (czasem
    każą przyjść za parę dni). I juz.

    Pani w ZUS-ie da Ci druki DRA i pokaże, jak je wypełniać. Musisz to robić
    raz w miesiącu, do 10-go lub 15-go, jak Ci powiedzą. Jedna kopia dla Ciebie,
    druga dla nich i im wysyłasz poleconym. Potem jeszcze idziesz na pocztę i na
    specjalnym druku wypełniasz przelew do ZUS, płacisz Pani 216 zł i już.

    W sumie nic skomplikowanego. Tylko trzeba pilnować terminów i co kwartał
    (albo lepiej co miesiąc) dzwonić do NFZ i pytać, jaka jest w danym miesiącu
    składka i tak zwana podstawa, którą się wpisuje na tym druku DRA, który
    wysyłasz do ZUS.

    To naprawdę proste.

    Przy okazji - znajomemu ucięło rękę. Nie był ubezpieczony. Szpital
    (publiczny) przyszył, ale zawołał 20 000. Rodzina teraz płaci, także ...
    naprawdę warto.

    Niestety w Polsce nie ma prywatnych ubezpieczycieli i jesteś skazany na ZUS.
    Reszta to mżonki. Nawet za 500 zł miesięcnie MC nie da Ci nic podobnego.
    Nic, co pomogłoby Ci w razie złamania lub poważniejszego wypadku/choroby. A
    parę dni na OIOM-ie to kosmiczne pieniądze. Dlatego ubezpiecz się. Warto!

  • 4. Data: 2005-04-15 01:37:00
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

    Aha, nie wiem, jak będzie w kolejnych latach, ale w zeznaniu za rok 2004
    składni na ubezpieczenie zdrowotne, prawie całe, można było sobie odliczyć
    od podatku.

    Dodam jeszcze, że jeżeli od czasu, kiedy ostatnio byłeś ubezpieczony, minęło
    ponad 3 miesiące, prawdopodobnie będziesz musiał zapłacić w NFZ karę - takie
    wpisowe. Sporo, ale co zrobić ...

  • 5. Data: 2005-04-15 09:44:45
    Od: "Piotr Śmiech" <l...@W...gazeta.pl>

    Nikiel ;-\) <n...@p...fm> napisał(a):

> [...]
    > składki społeczne tj. 16,26 zł i ewentualnie ubezp. wypadkowe. Ale za te
    > 126,26 zł zleceniodawca miałby posprzatane na zapleczu aż 24 razy w

    Ta opcja wydaje sie zdecydowanie najkorzystniejsza...
    Pytanie tylko - na ile jest legalna i jakie ma ograniczenia.
    Zaprzyjaznionych firm mam sporo, ale nie chce narazic wlascicieli na
    nieprzyjemnosci. Gdzie moglbym o tym wiecej poczytac?
    Pozdrawiam,
    PS