  • 1. Data: 2002-06-02 20:07:59
    Temat: Umowa agencyjna??? :)
    Od: ".:: Wojtek ::." <b...@p...onet.pl>

    Czy na umowie agencyjnej nalezy odprowadzać ZUS (emerytalne, rentowe,
    chorobowe, wypadkowe, FP) ? Czy mozna ja podpisac z osoba fizyczna nie
    mająca swojej działalności , stawka prowizyjna za sprzedaż towarów? Jeżeli
    podpiszę umowę na okres 3 m-cy, to wypłata ma nastąpić po zakończeniu umowy,
    jak to wygląda w praktyce?

  • 2. Data: 2002-06-03 06:36:03
    Temat: Re: Umowa agencyjna??? :)
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik .:: Wojtek ::. <b...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:addtvk$ieq$...@n...onet.pl...
    > Czy na umowie agencyjnej nalezy odprowadzać ZUS (emerytalne, rentowe,
    > chorobowe, wypadkowe, FP) ?

    Umowa agencyjna w świetle przepisów Kodeksu Cywilnego zalicza się do umów
    zlecenia.
    Osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo
    innej umowy o świadczenie usług, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom
    emerytalnemu i rentowym, jeżeli równocześnie nie pozostają w stosunku pracy.
    Ubezpieczenie zdrowotne także jest. Fundusz Pracy nie płacą emeryci lub
    jeżeli wynagrodzenie jest niższe od minimalnego, czyli obecnie 760zł
    miesięcznie. Składka na FGŚP też jest.
    Obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają tylko umowy zlecenia, w
    oparciu o które praca wykonywana jest w siedzibie lub miejscu prowadzenia
    działalności przez zleceniodawcę.
    Ubezpieczenie chorobowe jest zawsze ubezpieczeniem dobrowolnym i dotyczy
    tylko tych osób wykonujących umowę zlecenia (zawartą ze zleceniodawcą,
    którego zleceniobiorca nie jest równocześnie pracownikiem), które
    ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu z tytułu zawartej umowy podlegają
    obowiązkowo. natomiast osobom dla których ubezpieczenie emerytalne i rentowe
    jest dobrowolne, nie mogą przystąpić do ubezpieczenia chorobowego z tytułu
    wykonywania tej umowy,

    Czy mozna ja podpisac z osoba fizyczna nie
    > mająca swojej działalności , stawka prowizyjna za sprzedaż towarów?

    Można. Nie potrzebna jest to DG.

    Jeżeli
    > podpiszę umowę na okres 3 m-cy, to wypłata ma nastąpić po zakończeniu
    umowy,
    > jak to wygląda w praktyce?

    Po zakończeniu umowy zleceniobiorca wystawia rachunek na całą kwotę,
    obliczasz z całej kwoty ZUS, podatek i przekazujesz składkę, podatek i
    odpowiednie formularze do ZUS i US.
    WS