  • 1. Data: 2005-03-17 08:00:00
    Temat: Umowa o dzieło "dziwny" podatek...?
    Od: "Payk" <p...@w...pl>

    Witam

    Jestem zatrudniony w firmie (nie chce podawać nazw firm) "M" na umowę o
    dzieło. I teraz przedstawię Wam pokrótce sytuację:

    Firma "M" wykonuje pewną usługę dla innej firmy nazwijmy ją "P". Firmy te
    rozliczają się miedzy sobą za tą usługę dzielą się kwotą za usługę 50/50.

    Jak już powiedziałem jestem zatrudniony na UoD w firmie "M", od której
    otrzymuje 50% kwoty każdej wykonanej usługi (mój zarobek). A więc otrzymuję
    25% tego co klient płaci dla firmy "P". Od jakiegoś czasu firma "M" twierdzi
    że musi tą kwotę pomniejszać mi o jakiś podatek.. Dodam że nigdy wcześniej
    tak nie było otrzymywałem zawsze 25% ustalonej kwoty, którą wpłacał klient
    firmie "P".

    W skrócie:

    Klient daje 100 (umowna liczba)

    100 - 50 dla firmy P oraz - 50 dla firmy M

    M (50) wypłaca mi 25. i dodatkowo pomniejsza mi to o chyba 10% "Podatku"
    (WCZEŚNIEJ TAK NIE BYŁO - dlatego węszę jakiś podstęp:)

    Czy możecie mi to w 2 słowach rozjaśnić. Jak widać po opisie problemu nie
    jestem specem w podatkach, dlatego też proszę o wyrozumiałość i nie wysyłane
    zgryźliwych postów.

    Dziękuję i pozdrawiam

    LG

  • 2. Data: 2005-03-17 11:03:13
    Temat: Re: Umowa o dzieło "dziwny" podatek...?
    Od: "Alicja" <a...@w...pl>

    Witaj,
    Wydaje mi się, że jesteście (obie firmy i Ty) umówieni na kwoty brutto, tak
    więc Twoja firma ma rację potrącając Ci podatek (prawdopodobnie to tej pory
    sama go płaciła za Ciebie).
    Wg mojej wiedzy wygląda to tak:

    Klient daje 100 (umowna liczba) => Kwota umowy brutto = 100 zł
    Koszty uzyskania przychodu przy UoD (50%) => Dochod = 50 zl
    Podatek od dochodu (20%) => 20% z 50 zl = 10zl
    => "Faktycznie" Klient dał firmie 90 zl

    Firma otrzymuje połowę z tej kwoty => 45 zł
    Ty dostajesz połowę: 22,5 zł
    od tego trzeba jeszcze zapłacić podatek wg tego samego wzoru
    Koszty uzyskania przychodu przy UoD = 50% => Dochod = 11,25 zl
    Podatek od dochodu 20% = 20% z 22,5 zl = 2,25 zl
    => dostajesz 20,25 zl

    Pozdrawiam,
    Alicja

  • 3. Data: 2005-03-17 11:12:03
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Alicja wrote:

    > Klient daje 100 (umowna liczba) => Kwota umowy brutto = 100 zł
    > Koszty uzyskania przychodu przy UoD (50%) => Dochod = 50 zl

    Bzdura!!!!!!!! Od kiedy to fgirmy mają zryczałtowany KUP?????

    > Podatek od dochodu (20%) => 20% z 50 zl = 10zl

    Następna bzdura

  • 4. Data: 2005-03-17 11:30:51
    Od: "Payk" <p...@w...pl>

    Ale te firmy chyba nie rozliczają sie w ramach umowy o dzieło
    Firma M rozlicza się ze mną w formie UoD...
    Czy to coś zmienia???

    Pozdrawiam
    LG

  • 5. Data: 2005-03-17 11:50:18
    Od: "Alicja" <a...@w...pl>

    > Bzdura!!!!!!!! Od kiedy to fgirmy mają zryczałtowany KUP?????
    Przyznaję, jak jest z firmami - nie wiem, rozpędziłam się.
    Sama jednak podpisuję UoD i mam potrącany podatek w taki sposób, jak
    opisałam.

    Zamiast wykrzykiwać (!!!!!! ??????) napisałbyś lepiej, jak to powinno
    wyglądać prawidłowo :-)
    Przynajmniej byśmy się czegoś nauczyli.

    Alicja

  • 6. Data: 2005-03-21 09:08:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Mar 2005, Payk wrote:

    >+ M (50) wypłaca mi 25. i dodatkowo pomniejsza mi to o chyba 10% "Podatku"
    >+ (WCZEŚNIEJ TAK NIE BYŁO - dlatego węszę jakiś podstęp:)

    Ano sprawa jest prosta: podatek (a raczej: zaliczka) JEST.
    Tylko najwyraźniej nie ma (jasnego) ustalenia czy umówiliście się
    na kwotę *brutto* (co jest normą) czy netto, kiedy to podatek płaci
    zamawiający.
    Widać uznali że przedtem płacili ci za dużo... :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-03-21 12:17:35
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 17 mar o godzinie 09:00, na pl.soc.prawo.podatki, Payk napisał(a):

    > Jestem zatrudniony w firmie (nie chce podawać nazw firm) "M" na umowę o
    > dzieło. I teraz przedstawię Wam pokrótce sytuację:

    Nigdzie nie jesteś *zatrudniony* !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    > Firma "M" wykonuje pewną usługę dla innej firmy nazwijmy ją "P". Firmy te
    > rozliczają się miedzy sobą za tą usługę dzielą się kwotą za usługę 50/50.

    To podzielono się z Tobą takimi informacjami handlowymi??

> [...]
    > 25% tego co klient płaci dla firmy "P". Od jakiegoś czasu firma "M" twierdzi
    > że musi tą kwotę pomniejszać mi o jakiś podatek..

    Co konia obchodzi że sie wóz przewraca? Nie masz *żadnego* związku z
    przedmiotową firmą "P".
    Ponadto, podatek o którym piszesz to jest Twoja "broszka". Przecież to Ty
    wystawiasz rachunek za wykonane dzieło!!!

    > Dodam że nigdy wcześniej tak nie było otrzymywałem zawsze 25% ustalonej kwoty,
    > którą wpłacał klient firmie "P".

    To na jakiej podstawie firma "M" wypłacała Ci wynagrodzenie za wykonane
    przez Ciebie dzieło? nie wystawiałeś im wcześniej rachunku?
    Ciekawie sie to kręci, ciekawie..... :P

    Generalnie, czy Ty aby nie masz zawartej umowy o pracę mylnie nazwanej
    umowa o dzieło ?

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423