  • 1. Data: 2004-10-06 07:30:01
    Temat: Re: Ustawa o terminach zaplaty...
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ck05h4$9fg$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Witam.
    >
    > Szukam informacji/komentarzy/polemik o praktycznej realizacji postanowiem
    > ustawy o terminach zaplaty w przypadku, gdy unowa reguluje termin
    platnosci
    > i przekracza on 30 dni - chodzi o dwa aspekty:
    >
    > - naliczanie odsetek przez przedsiebiorcow od 31 dnia
    > - interpretacje i dzialania podejmowane przez US i inne sluzby skarbowe
    > w swietle ustaw podatkowych.
    >
    > Pozdrawiam
    > Lukasz Goralczyk

    Re : Niewiele, ale może Ci się przyda :
    1) W szeroko pojętym sektorze medycznym ustawa czerwcowa jest praktycznie
    martwa. Dostawcy towarów i usług prześcigali się w zapewnieniach i
    deklaracjach (pisemnych), że odsetek nie będą naliczać. Niektórzy dla
    upewnienia kontrahenta przysyłali noty odsetkowe i w tej samej kopercie
    umorzenie odsetek.
    2) Ta ostatnia forma spowodowała pewne obawy, że umorzenie naliczonych
    odsetek jest przychodem. Przeważył pogląd, że skoro kosztem są odsetki
    zapłacone, to umorzenie nie może być przychodem.
    3) Podejrzenie, że dostawca może naliczyć odsetki "czerwcowe" eliminuje
    takiego dostawcę z rynku.
    Pozdrawiam AR

  • 3. Data: 2004-10-06 08:41:34
    Od: "Fin" <fin@[wytnij]autograf.pl>

> [...]
    >
    > - naliczanie odsetek przez przedsiebiorcow od 31 dnia
    > - interpretacje i dzialania podejmowane przez US i inne sluzby skarbowe

    W praktyce martwa, wyciągnąc jakiekowiek odsetki od kontrahentów
    to graniczy z cudem. Urząd skarbowy też nie może wymusić naliczania
    tych odsetek, jest to przecież prawo a nie obowiązek. Zresztą samo
    naliczenie
    też nie spowoduje obowiązku podatkowego (kasowo liczy się odsetki).
    Słyszałem natomiast przypadek kiedy urząd tak właśnie robi i zadowala się
    kara
    za brak naliczania (bliżej się nie interesowałem bo uważam to za absurd).

    Tutaj natomiast jest wyjaśnienie jednego US, jak zwykle enigmatyczne ale
    przynajmniej potwierdza że jest to prawo a nie obowiązek!

    pzdr
    Fin

    Czy postanowienia ustawy z 12.06.2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach
    handlowych należy bezwzględnie stosować?

    W odpowiedzi na zapytanie z dnia 20.04.2004 r o udzielenie informacji w
    sprawie
    wpływu postanowień ustawy z 12.06.2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach
    handlowych na stosunki prawne w zakresie przepisów prawa podatkowego,
    Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z
    dnia 29.08.1997r ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.),
    informuje:

    Stosownie do obowiązującej od 1.01.2004 r. ustawy z dnia 12.06.2003 r.
    o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. Nr 139, poz. 1323 ze
    zm.),
    w odniesieniu do sytuacji, w której strony określiły w umowie termin
    zapłaty, wierzyciel:

    może żądać odsetek ustawowych od dłużnika, w przypadku, gdy strony
    w umowie przewidziały termin zapłaty dłuższy niż 30 dni, za okres począwszy
    od 31 dnia po spełnieniu swojego świadczenia niepieniężnego i doręczeniu
    dłużnikowi faktury lub rachunku do dnia zapłaty, ale nie dłuższy niż do dnia
    wymagalności świadczenia pieniężnego (art. 5 ustawy),
    uprawiony jest do otrzymania, bez odrębnego wezwania, odsetek w wysokości
    odsetek za zwłokę określonych na podstawie art. 56 ustawy z dnia 29.08.1997
    r.
    - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) za okres od dnia
    wymagalności świadczenia pieniężnego do dnia zapłaty, w przypadku, gdy
    dłużnik nie dokona zapłaty w terminie określonym w umowie albo pisemnym
    wezwaniu dłużnika do zapłaty na rzecz wierzyciela, który spełnił określone w
    umowie świadczenie niepieniężne (art. 7 ustawy).
    Wyżej powołana ustawa nie nakłada na wierzyciela obowiązku żądania i
    naliczania odsetek, ale daje jedynie możliwość roszczenia (uprawnienie),
    którego nie można wyłączyć ani też ograniczyć przez czynność prawną.
    Z przysługującego prawa można, lecz nie trzeba korzystać. Przepisy ustawy
    dają tutaj tylko dodatkowe możliwości.

    Odnośnie skutków podatkowych, należy wskazać, że zgodnie z art. 14 ust.
    3 pkt 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) do przychodów nie
    zalicza się kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności,
    w tym również od udzielonych pożyczek(kredytów). Tak więc odsetki
    od należności naliczone, lecz nieotrzymane nie stanowią u wierzyciela
    przychodów. Odsetki takie są przychodami w dacie ich faktycznego
    otrzymania i odpowiednio w tej samej dacie zapłacone przez dłużnika
    są jego kosztami uzyskania przychodów. Zatem przedstawione przez
    podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

  • 4. Data: 2004-10-06 10:15:00
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Witam.

    Na razie interesujaco, ale sam mam bardzo podobne doswiadczenia - ustawa
    jest martwa.

    Natomiast (moze za bardzo) dmucham na zimne zastanawiajac sie na ile w temat
    moze wejsc ustawa o VAT - opodatkowanie wstrzymania sie od dzialania i
    pomysly podobnych rozwiazan w ustawie o CIT.

    Co o tym sadzicie (chociaz sam o swoim pomysle uwazam, ze chyba
    przesadzilem:-)

    Pozdrawiam
    LG

  • 5. Data: 2004-10-06 10:40:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Oct 2004, Łukasz Góralczyk wrote:
    [...]
    >+ Natomiast (moze za bardzo) dmucham na zimne zastanawiajac sie na ile w temat
    >+ moze wejsc ustawa o VAT - opodatkowanie wstrzymania sie od dzialania

    A nie jest opodatkowane *odpłatne* (tylko odpłatne) wstrzymanie
    się od działania ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-10-06 15:03:29
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    ezjan.zabrze.pl...
    > On Wed, 6 Oct 2004, Łukasz Góralczyk wrote:
    > [...]
    >
    > A nie jest opodatkowane *odpłatne* (tylko odpłatne) wstrzymanie
    > się od działania ?
    Hmmm, hmmm...
    Art. 8 ust. 1 pkt. 1 - "...do tolerowania czynnosci lub sytuacji;" a odsetki
    rosna...
    Czy odsetki to jest odplatnosc czy nie jest... I na ile jest to tolerowanie
    sytuacji.

    Zagmartwane to wszystko... Jezeli jeszcze rozszerza PDOP o podobne
    rozwiazanie, to nic tylko sie zastrzelic...

    Pozdrawiam
    LG

  • 7. Data: 2004-10-06 22:09:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Oct 2004, Lukasz Goralczyk wrote:
    [...]
    >+ Hmmm, hmmm...
    >+ Art. 8 ust. 1 pkt. 1 - "...do tolerowania czynnosci lub sytuacji;" a odsetki
    >+ rosna...

    IMHO tam jest "zobowiązanie się do" !

    >+ Czy odsetki to jest odplatnosc czy nie jest... I na ile jest to tolerowanie
    >+ sytuacji.

    To jest "tolerowanie", nie wątpię. Ale przepis wymaga "zobowiązania".
    Wynika z tego że jeśli dasz kontrahentowi "na papierze" że nie
    obciążysz go odsetkami od od takiego oświadczenia VAT by się
    należał :), ale od *samych* odsetek naleznych (bez oświadczenia)
    nie: nie ma "zobowiązania do tolerowania"... Dobrze piszę ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-10-07 09:53:07
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    > On Wed, 6 Oct 2004, Lukasz Goralczyk wrote:
    > [...]
    >
    > IMHO tam jest "zobowiązanie się do" !

    Tutaj poprosimy profesora Miodka: jak rozumiec to zdanie, gdy po slowie
    "zobowiazanie" brak jest przecinka??? A, ze przecinki w ustawach wazne sa
    wiemy:-)

> [...]
    > należał :), ale od *samych* odsetek naleznych (bez oświadczenia)
    > nie: nie ma "zobowiązania do tolerowania"... Dobrze piszę ?
    No wlasnie nie wiem... Wiem, ze jestem mlody i... Ale ja chce czarno na
    bialym:-)
    A na dzisiaj to jest wielce dla mnie szare...

    Pozdrawiam
    Lukasz

  • 9. Data: 2004-10-07 21:17:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Oct 2004, Łukasz Góralczyk wrote:
    [...]
    >+ Ale ja chce czarno na bialym:-)

    Na to jest tylko jedna metoda: apelacja rozstrzygnięta po
    pytaniu prawnym skierowanym do NSA w rozszerzonym składzie.
    Takie rozstrzynięcie sądy NA OGÓŁ :] honorują...
    Znaczy: najpierw US musi kogoś "pociagnąć", ten ktoś musi
    stwierdzić że BĘDZIE się bronił do upadłego - po czym błysk,
    dwa - trzy lata i mamy "rozstrzygnięcie"... ważne o ile
    w międzyczasie ustawa się nie zmieni :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-10-08 05:51:30
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > stwierdzić że BĘDZIE się bronił do upadłego - po czym błysk,
    > dwa - trzy lata i mamy "rozstrzygnięcie"... ważne o ile
    Wiem, wiem... Mam wysokie stezenie desperacji we krwi:-)

    > w międzyczasie ustawa się nie zmieni :]
    Zawsze mozna rozpatrywac na gruncie starej - takie wyroki tez maja swoja
    wartosc (wyrazona glownie wysokoscia odsetek:-)

    Pozdrawiam
    Lukasz