    From: "Fin" <fin@[wytnij]autograf.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ustawa o terminach zaplaty...
    Date: Wed, 6 Oct 2004 10:41:34 +0200

    Użytkownik "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ck05h4$9fg$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Witam.
    >
    > Szukam informacji/komentarzy/polemik o praktycznej realizacji postanowiem
    > ustawy o terminach zaplaty w przypadku, gdy unowa reguluje termin
    platnosci
    > i przekracza on 30 dni - chodzi o dwa aspekty:
    >
    > - naliczanie odsetek przez przedsiebiorcow od 31 dnia
    > - interpretacje i dzialania podejmowane przez US i inne sluzby skarbowe
    > w swietle ustaw podatkowych.

    W praktyce martwa, wyciągnąc jakiekowiek odsetki od kontrahentów
    to graniczy z cudem. Urząd skarbowy też nie może wymusić naliczania
    tych odsetek, jest to przecież prawo a nie obowiązek. Zresztą samo
    naliczenie
    też nie spowoduje obowiązku podatkowego (kasowo liczy się odsetki).
    Słyszałem natomiast przypadek kiedy urząd tak właśnie robi i zadowala się
    kara
    za brak naliczania (bliżej się nie interesowałem bo uważam to za absurd).

    Tutaj natomiast jest wyjaśnienie jednego US, jak zwykle enigmatyczne ale
    przynajmniej potwierdza że jest to prawo a nie obowiązek!

    pzdr
    Fin

    Czy postanowienia ustawy z 12.06.2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach
    handlowych należy bezwzględnie stosować?

    W odpowiedzi na zapytanie z dnia 20.04.2004 r o udzielenie informacji w
    sprawie
    wpływu postanowień ustawy z 12.06.2003 r. o terminach zapłaty w transakcjach
    handlowych na stosunki prawne w zakresie przepisów prawa podatkowego,
    Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z
    dnia 29.08.1997r ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.),
    informuje:

    Stosownie do obowiązującej od 1.01.2004 r. ustawy z dnia 12.06.2003 r.
    o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (Dz. U. Nr 139, poz. 1323 ze
    zm.),
    w odniesieniu do sytuacji, w której strony określiły w umowie termin
    zapłaty, wierzyciel:

    może żądać odsetek ustawowych od dłużnika, w przypadku, gdy strony
    w umowie przewidziały termin zapłaty dłuższy niż 30 dni, za okres począwszy
    od 31 dnia po spełnieniu swojego świadczenia niepieniężnego i doręczeniu
    dłużnikowi faktury lub rachunku do dnia zapłaty, ale nie dłuższy niż do dnia
    wymagalności świadczenia pieniężnego (art. 5 ustawy),
    uprawiony jest do otrzymania, bez odrębnego wezwania, odsetek w wysokości
    odsetek za zwłokę określonych na podstawie art. 56 ustawy z dnia 29.08.1997
    r.
    - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) za okres od dnia
    wymagalności świadczenia pieniężnego do dnia zapłaty, w przypadku, gdy
    dłużnik nie dokona zapłaty w terminie określonym w umowie albo pisemnym
    wezwaniu dłużnika do zapłaty na rzecz wierzyciela, który spełnił określone w
    umowie świadczenie niepieniężne (art. 7 ustawy).
    Wyżej powołana ustawa nie nakłada na wierzyciela obowiązku żądania i
    naliczania odsetek, ale daje jedynie możliwość roszczenia (uprawnienie),
    którego nie można wyłączyć ani też ograniczyć przez czynność prawną.
    Z przysługującego prawa można, lecz nie trzeba korzystać. Przepisy ustawy
    dają tutaj tylko dodatkowe możliwości.

    Odnośnie skutków podatkowych, należy wskazać, że zgodnie z art. 14 ust.
    3 pkt 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) do przychodów nie
    zalicza się kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności,
    w tym również od udzielonych pożyczek(kredytów). Tak więc odsetki
    od należności naliczone, lecz nieotrzymane nie stanowią u wierzyciela
    przychodów. Odsetki takie są przychodami w dacie ich faktycznego
    otrzymania i odpowiednio w tej samej dacie zapłacone przez dłużnika
    są jego kosztami uzyskania przychodów. Zatem przedstawione przez
    podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.