  • 1. Data: 2005-11-15 09:43:52
    Temat: Użyczenie samochodu.
    Od: lejlaneja <l...@w...pl>

    Prowadzę DG. Nie posiadam samochodu. Od czasu do czasu użyczam na potrzeby
    firmy od znajomych. Czy w jakiś sposób mogę sobie wrzucić w koszty paliwo?
    Ktoś mnie poinformował że jeśli to nie jest samochód osoby spokrewnionej, to
    za jego użyczenie musze naliczyć sobie przychód tak jakbym wynajmowała ten
    samochód w wypożyczalni. Czy to prawda? Czy gdyby ktoś mi użyczył samochód
    za 30 zł miesięcznie to byłoby OK? Czy wtedy mogę wrzucać w koszty paliwo i
    inne koszty związane z tym samochodem?

  • 2. Data: 2005-11-15 23:24:00
    Temat: Re: Użyczenie samochodu.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Nov 2005, lejlaneja wrote:

> [...]
    > za jego użyczenie musze naliczyć sobie przychód tak jakbym wynajmowała ten

    +++
    Art. 11. 1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1
    pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione
    do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości
    pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych
    nieodpłatnych świadczeń.
    2. Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12
    ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych
    w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku,
    z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia
    oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

    2a. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
    1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres
    działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według
    cen stosowanych wobec innych odbiorców,

    2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

    3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku
    - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia
    umowy najmu tego lokalu lub budynku,

    4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych
    przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego
    rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu
    i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
    ---

    > Czy gdyby ktoś mi użyczył samochód
    > za 30 zł miesięcznie to byłoby OK?

    +++
    2b. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika
    jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według
    zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez
    podatnika.
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-11-16 18:08:31
    Od: lejlaneja <l...@w...pl>

    Dnia Wed, 16 Nov 2005 00:24:00 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według
    > zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez

    Dziękuję bardzo za wyczerpującą odpowiedź.