  • 1. Data: 2010-12-22 12:16:35
    Temat: VAT od telefonów
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Mam taka zagwozdkę.

    Są spółki powiązane A i B.
    Społka A korzysta z centrali spółki B.
    Społka B co miesiąc refakturuje koszty połączeń na spółkę A.
    Termin płatności przypada zawsze w następnym miesiącu - VAT spółka A
    odlicza wg. terminu płatności.

    Wszystko ładnie działa.

    Aż spółka A zaczyna zalegać z zapłatą spółce B.
    B nie upomina się bardzo (podmioty powiązane) i zarząd wymyśla, żeby
    spółki się dogadały i terminy płatności zaległych faktur zostały
    przedłużone do marca 2011. Cel jest pokrętny - Spóka B potrzebuje jak
    najlepszy bilans, na ocenę będzie wpływała też ściągalność należności,
    chcą zminimalizować więc należności przeterminowane.

    I na dziś mamy zaległe 3 faktury, z których VAT już został rozliczony w
    miesiącach, w jakich przypadał termin płatności. B też już rozliczyła
    sprzedaż tych usług.

    Co się stanie, gdy aneksem do umowy zmienimy termin na dalszy?

    Opcja zdroworozsądkowa - a kto to sprawdzi? Na fakturze jest "stary"
    termin i wg. niego został VAT odliczony.

    Tyle że zmienił się stan faktyczny, i to wstecz (taka ciekawostka fizyczna).
    Czy B powinna skorygować VAT i przenieść odliczenie na miesiąc nowego
    terminu płatności? Czy może ta zmiana nie wpływa na VAT, bo w momencie
    jego odliczenia istniało do tego prawo?

    Stawiam na drugi wariant, ale prawnicy spółki na pierwszy.

    Ma ktoś pomysł?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 2. Data: 2010-12-22 12:31:15
    Temat: Re: VAT od telefonów
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-12-22 13:16, Maddy pisze:

    > Co się stanie, gdy aneksem do umowy zmienimy termin na dalszy?

    Niech spółka zapłaci za te faktury wekslem z terminem płatności w
    przyszłym roku. Wówczas nie będzie już przeterminowanych należności w
    bilansie.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-12-23 23:38:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Dec 2010, Maddy wrote:

> [...]
    > Społka B co miesiąc refakturuje koszty połączeń na spółkę A.
    > Termin płatności przypada zawsze w następnym miesiącu - VAT spółka A odlicza

    A mi się nie podoba.
    W tym miejscu właśnie.

    Dlaczego? - ano, wyjątkowy termin płatności dotyczy "świadczenia
    usług telekomunikacyjnych". Spółka B *NIE ŚWIADCZY* tych usług!

    O ile pamiętam, nie uregulowana prawem (za to uregulowana "czymś
    w rodzaju precedensu" w postaci wyroków Sądu Najwyższego)
    "refaktura" właśnie DLATEGO:
    - pozwala nie stosować się do przepisów nakładających szczególne
    obowiązki administracyjne (rejestracje, koncesje,...)
    - pozwala nie stosować się do przepisów nakładających szczególne
    obowiazki podatkowe (akcyza)
    - bezwzględnie wymaga podziału kosztów na podstawie "pomiaru"
    (nie może być ryczałtem)
    ...że NIE polega na "świadczeniu", lecz "wspólnym użytkowaniu"!

    Przepisy o fakturach (szczególnie polskie :>) mają ... gdzieś
    (powiedzmy) fakt, że z p. prawa cywilnego *jest* dopuszczalne
    "współużywanie", zaś owymi wyrokami SN stwierdził (również
    zachowaną w późniejszej linii orzeczniczej NSA) tezę, że przepisy
    podatkowe "nie tworzą faktów" - NAJPIERW trzeba ustalić przebieg
    procesu prawnego, a PÓŹNIEJ go opodatkować.

    Jak to wygląda w opisywanym przypadku?
    Usługa jest wykonywana przez telekom, obie firmy WSPÓLNIE
    korzystają z usługi telekomunikacyjnej!

    Oczywiście, można bronić takiej wersji: "dopuszczenie" przez firmę B
    firmy a (do używania własnej centrali) *stanowi* wypełnienie definicji
    "usługi" wg art.8 ustawy o VAT. Podobnie jak np. (być może odpłatna)
    umowa, w której A zobowiąże się że *nie będzie* dzwonić do B (albo
    dowolny inny absurdalny przykład, spełniający definicję "usługi" z art.8)

    Ale... ale ta usługa IMO (zdecydowanie!) *nie jest* już usługą "telekomunikacyjną".
    Podobnie jak nie jest nią pozwolenie, żeby sąsiad zadzwonił z naszego
    telefonu (sąsiad oczywiście ma przychód z "nieoddpłatnego świadczenia",
    ale to świadczenie NIE JEST usługą telekomunikacyjną - lecz równowartością
    zapłaty za nią!)

    W sumie, jest to inne miejsce "wstawienia" operacji trzeciej, którą
    proponuje Liwiusz (z wekslem, tyle że weksel jest po stronie zapłaty,
    a "pozwolenie korzystania" jest po stronie świadczenia, znaczy usługi).
    Tyle, że (z mocy wyroków akceptujących istnienie "refaktury" mimo
    braku jej prawnego zdefiniowania) refakturowanie jest stanem faktycznym,
    więc *nie* wymaga dodatkowych czynności.

    Tak czy inaczej - terminem podatkowym dla VAT *nie* będzie termin
    płatności z faktury wystawionej przez B.
    Traktowanie refaktury JAK faktury pierwotnej IMO jest błędne.
    To, czy powinien to być termin z "pierwotnej" faktury (który powinien
    być wykazany tym samym na refakturze), czy też termin wystawienia
    refaktury, stanowi rzecz jasna przedmiot ciekawej dyskusji :D

    > Aż spółka A zaczyna zalegać z zapłatą spółce B.

    Ale "pozorna komplikacja w VAT" to już IMVHO skutki błędnego założenia.

    > Opcja zdroworozsądkowa - a kto to sprawdzi?

    To prawda :)

> [...]
    > odliczenia istniało do tego prawo?
    >
    > Stawiam na drugi wariant, ale prawnicy spółki na pierwszy.

    Ja mam.
    Spytaj prawników czy B ma koncesję i dlaczego nie, skoro twierdzą ze ta
    usługa jest "telekomunikacyjna" :D (oraz co z resztą obowiązków "dostawcy
    telekomu").
    Z góry zastrzegam, że WIEM co powinni odpowiedzić aby TAKIE pytanie
    "uwalić" :P, ale IMVHO powinno to dać przynajmniej trochę do myślenia
    jak to jest z tą "usługą tele".

    Moja teza: "refaktura nie dokumentuje świadczenia danej usługi,
    dokumentuje rozliczenie współkorzystania"

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2010-12-28 09:18:17
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

> [...]
    > jego odliczenia istniało do tego prawo?
    >
    > Stawiam na drugi wariant, ale prawnicy spółki na pierwszy.

    Dla mnie wariant drugi jest jak najbardziej logiczny i w ogóle do głowy nie
    przyszłoby mi inne rozwiązanie.
    Nie bardzo bowiem rozumiem, co ma
    a/ możliwość odliczenia przez spółkę B VATu z tytułu faktury od operatora
    telekomunikacyjnego do:
    b/ przesunięcia terminu płatności refaktury wystawianej przez spółkę B do
    spółki A?
    A tym samym po kija robić korektę VATu? Przecież to nie jest w żaden sposób
    ze sobą powiązane.
    Czym prawnicy spółki argumentują konieczność korekty VAT przez B i
    przeniesienie odliczenia na nowy miesiąc?

    Pozdrawiam
    JW