  • 1. Data: 2003-02-02 19:03:49
    Temat: Wydatki budowlane - odliczenia od dochodu, a od podatku
    Od: k...@p...onet.pl

    W 1996 r. zacząłem odliczać wydatki na budowę domu od dochodu przed
    opodatkowaniem. W 2002 r. również kontynuuję odliczanie wydatków budowlanych od
    dochodu. Wydatki za 2002 r. miałem prawie równe z dochodem po uprzednim
    odliczeniu od dochodu składki na ubezpieczenie społeczne, ale nie przekroczyły
    dochodu, więc nie odliczone wydatki nie przeszły na następne lata. Po
    odliczeniu tych wydatków od dochodu wyszła "mała" kwota od której obliczony
    podatek jest również "mały" - ok. 400 zł. W dalszym wypełnianiu PIT-a 37 od
    tego "małego" podatku odejmuję składkę na ubezpieczenie zdrowotne - ok. 4000
    zł. wynik nie może być ujemny, więc mogę odjąć tylko te ok. 400 zł. W ten
    sposób należny podatek wynosi 0 zł i Urząd Skarbowy zwraca mi całość
    zapłaconego podatku za 2002 r. Natomiast w przypadku odliczeń wydatków
    budowlanych od podatku jest o wiele korzystniej. Od dochodu odliczam jedynie na
    początku składkę na ubezpieczenie społeczne. Podatek obliczony jest większy niż
    w poprzednim przypadku. Od obliczonego podatku odejmuję składkę zdrowotną,
    wynik odejmowania jest dodatni. Następnie od tego wyniku odejmuję 19% wydatków
    budowlanych i tu dalszy wynik jest ujemny, ale następne pole w PIT-cie 37
    pozwala na wpisanie takiego ujemnego wyniku (tzn. jego wartości bezwzględnej, u
    mnie ok. 3500 zł) i ta wartość jest do zwrotu w następnych latach. Więc w takim
    przypadku odliczeń wydatków budowlanych od podatku do zwrotu miałbym całość
    zapłaconego podatku za 2002 r. plus te 3500 zł do zwrotu w latach następnych.
    Ale ja muszę odliczać wydatki budowlane od dochodu, bo tak zacząłem w 1996 r. i
    w ten sposób stracę te ok. 3500 zł. Czy ktoś mi to może wytłumaczyć, bo ja
    rozumiem, że tutaj odliczenia od podatku są nadzwyczaj korzystniejsze od
    odliczeń od dochodu, a przecież miało być odwrotnie. Jak odzyskać te 3500 zł ?

    Krzysztof J.