  • 1. Data: 2005-04-11 21:13:08
    Temat: Zakup mieszkania za gotówkę - brak udokumentowanych dochodów
    Od: "Edyta" <e...@o...pl>

    Witam,

    w tym roku kupujemy z mężem mieszkanie na rynku pierwotnym. Zakupu chcemy
    dokonać przy wykorzystaniu gotówki, bez zaciągania kredytu. Problem polega
    na tym, że mój mąż pensję otrzymuje na konto i jest ona normalnie
    opodatkowana, natomiast premie, które stanowią około 60% naszego dochodu
    firma wypłaca gotówką (można powiedzieć, że "na czarno"). Wyliczyłam, że
    suma zarobków netto od roku 1999 (wcześniej nie mieliśmy dochodów) do
    dzisiaj plus przewidywane dochody netto do końca tego roku wyniosą
    równowartość mieszkania.
    W związku z tym zastanawiam się, czy Urząd S. będzie stwarzał nam
    problemy. Wyczytałam, że 9 tys. PLN mogę doliczyć z tytułu rzekomej
    darowizny, ale jak mam wyjaśnić, że przez 6 lat nic nie jedliśmy i nie
    mieliśmy żadnych kosztów związanych z utrzymaniem.
    Zastanawiam się czy US uzna ewentualną pożyczkę np. od kogoś z rodziny,
    a jeśli tak, to czy trzeba ją potwierdzać notarialnie. Czy trzeba również
    mieć dowody wpłaty bankowej takiej pożyczki. A może są jakieś inne
    rozwiązania, które pozwolą mi spać spokojenie i nie zaciągać kredytu w
    banku.
    Ponieważ nie miałam wcześniej doświadczeń tego typu z US, bardzo liczę
    na Waszą pomoc. Z góry dziękuję za informacje.

    pozdrawiam,
    Edyta.

  • 2. Data: 2005-04-11 23:50:45
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Edyta wrote:
> [...]
    > opodatkowana, natomiast premie, które stanowią około 60% naszego dochodu
    > firma wypłaca gotówką (można powiedzieć, że "na czarno").

    Czyli zgodnie z prawem te pieniądze nie istnieją.

> [...]
    > równowartość mieszkania.
    > W związku z tym zastanawiam się, czy Urząd S. będzie stwarzał nam

    Jeżeli za was się zabierze to tak.
    Udowodni wam, że uzbieranie tej kwoty przez was uwzględniając koszty
    życie nie było możliwe.
    Jeżeli uzna, że mogliście odlożyć np 60% ceny mieszkania, to te 40%
    potraktuje wam jako nieujawniony dochód od którego policzy 75% podatku.
    Co wam się totalnie nie opłaca.
    Jak to rozwiązać patrz niżej.

    > Wyczytałam, że 9 tys. PLN mogę doliczyć z tytułu rzekomej
    > darowizny,
    no prawie prawda

    ale jak mam wyjaśnić, że przez 6 lat nic nie jedliśmy i nie
    > mieliśmy żadnych kosztów związanych z utrzymaniem.

    To nie tak.
    Policzcie sobie jaką kwotę można było realnie odłożyć z udokumentowanych
    dochodów.
    Resztę musicie właśnie skądś formalnie wyczarować.

> [...]
    > mieć dowody wpłaty bankowej takiej pożyczki. A może są jakieś inne
    > rozwiązania, które pozwolą mi spać spokojenie i nie zaciągać kredytu w
    Teraz jak wyczarować "formalnie" pieniądze
    a) darowizna od rodziców. Kwota darowizny od każdego z rodziców z
    przeznaczeniem na cele mieszkaniowe zwolniona od podatku od spadków i
    darowzin wynosi 19274 zł.
    Teoretycznie macie 4 rodziców więc kwotę 77096 zł można dostać w
    darowiznie bez płacenia jakiegokolwiek podatku.
    Darowizny tej nie trzeba zgłaszać w US, ani nie musi być w formie
    notarialnej. Dla celów dowodowych najlepiej wykonać ją w formie przelewu
    bankowego, a jeśli już ma być dana w gotówce to najlepiej przez
    notariusza. Nie jest to wymagane, W moim przypadku wystarczyło zwykłe
    oświadczenie z dużą ilości znaków paragrafu, że kiedyś tam darowałem
    osobie X kwotę Y. US to uznał.
    b) darowizna od "zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i
    małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków,
    małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych" w kwocie 7
    276 zł od każdej osoby. Też zwolniona od podatku jak punkt a)

    c)darowizna od osób trzecich w kwocie 4 902 zł od każdej osoby.

    jeszcze mało ?
    d) umowa darowizny ponad kwoty zwolnione od podatu.
    w przypadku punktu a) 3% podatku ponad kwotę wolną od podatku, w
    przypadku punktu b) 7% ponad kwotę wolną od podatku c) 12% ponad kwotę
    wolną. Wcale nie wychodzą takie straszne kwoty, a lepiej już zapłacić
    100 zł podatku i mieć papierek na kilka tysięcy złotych darowizny

    e) umowa pożyczki 2% od kwoty pożyczki

    f) wziąć pożyczkę bankową i spłacać ja później. Koszt: oporocentowanie
    pożyczki.

    Uwaga:
    osoby darowujące, też muszą wykazać, że było ich stać na danie takiej
    darowizny inaczej wam US nie uwierzy i znowu wisi groźba 75% podatku.
    Najlepszym dowodem "możliwośc dania" jest wyskośc zarobków, wyciąg z
    konta pokazujący wysoki stan konta itp itd.
    Wszystkie chwyty dozwolone.

    Co do pożyczki bankowej, jak was US chwyci za parę lat, to też będzie
    badał jak was było stać na spłacanie rat, więc weźcie pożyczkę o
    rozsądnych ratach.

    Jak jeszcze mało, to chyba pałac zamierzacie kupić.

    > Ponieważ nie miałam wcześniej doświadczeń tego typu z US, bardzo liczę
    > na Waszą pomoc. Z góry dziękuję za informacje.

    poszukaj moich postów na tej grupie w tym roku, dowiesz się znacznie więcej.

  • 3. Data: 2005-04-12 07:41:17
    Od: "Plissken" <p...@w...pl>

> [...]
    > Teoretycznie macie 4 rodziców więc kwotę 77096 zł można dostać w
    > darowiznie bez płacenia jakiegokolwiek podatku.

    IMHO przesadziles dwukrotnie. Od kazdego z rodzicow po 9637 x 4 rodzicow =
    38 548 zl

    > darowizna od osób trzecich w kwocie 4 902 zł od każdej osoby.

    Od osob trzecihc? IMHO od osob zaliczonych do III grupy podatkowej.

    pozdrawiam,

    Plissken

  • 4. Data: 2005-04-12 08:43:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Apr 2005, Plissken wrote:
    [...do Witka...]
> [...]
    >+
    >+ IMHO przesadziles dwukrotnie. Od kazdego z rodzicow po 9637 x 4 rodzicow =

    Tyle że "witek" pisał najwyraźniej o innej darowiźnie i innym
    zwolnieniu: "mieszkaniowym", z limitem 19 kzł *na otrzymującego*.
    W ten deseń licząc 38 kzł "mieszkaniowego" (warunki ! - otrzymujący
    nie może mieć mieszkania itepe) oraz 38 kzl "ogólnego" licząc łącznie
    ma prawo wyjść ile wyszło :)
    Inna sprawa to fakt pojawiania się "pieniędzy znikąd" - jakoś nie mam
    przekonania do układu że ty i ja mamy płacić podatki - zaś Edyta nie :>
    Wrr....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-04-12 11:20:38
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Plissken wrote:

    > IMHO przesadziles dwukrotnie. Od kazdego z rodzicow po 9637 x 4 rodzicow =
    > 38 548 zl

    moze nie o połowę, ale o 1/4

    ---
    nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9 637 zł
    od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19
    274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te
    lub rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do
    spółdzielni, budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu
    jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość;
    ---
    to jest ekstra niezależne od 38548 zł.

    > Od osob trzecihc? IMHO od osob zaliczonych do III grupy podatkowej.

    zgadza się, przy czym III grupa określona jest tak:

    ----
    do grupy III - innych nabywców.
    -----

    czyli na to samo wychodzi.

  • 6. Data: 2005-04-12 11:23:36
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > W ten deseń licząc 38 kzł "mieszkaniowego" (warunki ! - otrzymujący
    > nie może mieć mieszkania itepe) oraz 38 kzl "ogólnego" licząc łącznie

    przesadziłem o 19 kzł, bo darowiznę mieszkaniową policzyłem też jako 38
    kzł zamiast 19 .

    zwykle liczy sie wlasnych rodziców i wychodzi razy dwa, tutaj
    uwzględniłem 4 rodziców i z rozpędu tez pomnożyłem razy 2.

  • 7. Data: 2005-04-12 12:48:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Apr 2005, witek wrote:

> [...]
    > +
    > + przesadziłem o 19 kzł, bo darowiznę mieszkaniową policzyłem też jako 38 kzł

    A trzeba 19 kzł *razy dwa*. IMO & AFAIK :) oczywiście.

    > + zwykle liczy sie wlasnych rodziców i wychodzi razy dwa, tutaj uwzględniłem 4
    > + rodziców i z rozpędu tez pomnożyłem razy 2.

    Namieszałeś... :)
    Limit 19 kzł darowizny "mieszkaniowej" jest *na otrzymującego*. Bez
    względu (w odróżnieniu od limitów "zwykłych") od ilu osób wziął.
    Więc mąż może dostać 19 kzł.
    Ale żona *też* może dostać 19 kzł !!
    No to razem 38 kzł.
    Powiadasz że nie ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-04-12 15:22:39
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    witam
    Mam podobna sytuacje i przepraszam ze spytam ale czy Wy te kotowke trzymacie
    na koncie?....bo ja nawet na koncie boje sie trzymac gotowki, ale nie wiem
    czy czy to grozi jakimis kontrolami konta czy dopiero jak sie taki zakup
    robi

    j...@p...pl
    gg: 207344

  • 9. Data: 2005-04-12 15:41:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jacek23 wrote:
> [...]
    > czy czy to grozi jakimis kontrolami konta czy dopiero jak sie taki zakup

    A standardowa odpowiedź podatnika "te pieniądze mam z nierządu" nie
    zadziała? ;)

  • 10. Data: 2005-04-12 16:18:45
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Limit 19 kzł darowizny "mieszkaniowej" jest *na otrzymującego*. Bez
    > względu (w odróżnieniu od limitów "zwykłych") od ilu osób wziął.

    Powiadam, że tak, ale ja żony nie liczyłem. w sumie dlaczego by nie.
    czyli wychodzi tak jak napisełem 77 tyś z kawałkiem, jżeli mieszkanie
    będzie na obojga, a nie na jedną osobę.