  • 1. Data: 2004-04-22 17:37:55
    Temat: Zasiłek dla bezrobotnych
    Od: "Adam" <a...@N...gazeta.pl>

    Witam

    W 2003 rozpocząłem studia zaoczne, pobierałem też zasiłek dla bezrobotnych.
    Jako że z zasłku nie jest pobierany żaden podatek, nie mogłem sobie zrobić
    odliczenia czesnego za studia (pracowałem wprawdzie 1 miesiąc w 2003 ale to
    za mała kwota). Ale odliczenie zrobiła
    moja mama. Ostatnio się dowiedziełem że skoro ja miałęm przychód to moja
    mama nie może odliczyć sobie moich studiów, ale jako że nie płaciłem
    podatków to ja też nie mogę. Paranoja jakaś. Czy mógłby ktoś powiedzieć mi
    jak jest w rzeczywistości.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-04-22 18:14:38
    Temat: Re: Zasiłek dla bezrobotnych
    Od: "-addy-" <f...@p...onet.pl>

    Pewnego dnia Adam napisał/a:

> [...]
    > płaciłem podatków to ja też nie mogę. Paranoja jakaś. Czy mógłby ktoś
    > powiedzieć mi jak jest w rzeczywistości.

    Niestety, jest dokładnie tak, jak piszesz. Jeżeli miałeś w danym roku
    jakikolwiek przychód, to Twoja mama nie może odliczyć sobie od podatku
    kosztów Twojej nauki - możesz to zrobić jedynie Ty sam.

    --
    Addy 2.1 - http://addy.home.pl (13.04.2004)
    "So love is hard and love is tough,

  • 3. Data: 2004-04-22 18:37:48
    Od: "Adam" <a...@N...gazeta.pl>

    > Niestety, jest dokładnie tak, jak piszesz. Jeżeli miałeś w danym roku
    > jakikolwiek przychód, to Twoja mama nie może odliczyć sobie od podatku
    > kosztów Twojej nauki - możesz to zrobić jedynie Ty sam.

    Tak, ale z tego co wiem z zasiłku dla bezrobotnych nie jest pobierany żaden
    podatek, czyli nie mam sobie z czego odliczyć. Czyli nie mogę sobie odliczyć
    czesnego za studia. Dobrze myślę?

  • 4. Data: 2004-04-22 22:35:44
    Od: "-addy-" <f...@p...onet.pl>

    Pewnego dnia Adam napisał/a:

    > Tak, ale z tego co wiem z zasiłku dla bezrobotnych nie jest pobierany
    > żaden podatek, czyli nie mam sobie z czego odliczyć. Czyli nie mogę
    > sobie odliczyć czesnego za studia. Dobrze myślę?

    Nie wiem wprawdzie jak wygląda sprawa z zasiłkiem, ale skoro jak sam
    napisałeś, pracowałeś w tym roku 1 miesiąc i cokolwiek w ten sposób
    zarobiłeś, to niezależnie od tego, czy pobrano jakieś zaliczki na podatek
    czy nie, Twoja mama nie może odliczyć w swoim picie wydatków na Twoją naukę.
    I obawiam się, że nie da się z tym nic zrobić :(

  • 5. Data: 2004-04-22 23:03:07
    Od: "KEMOT" <kemot(USUŃ TO)@inetia.pl>

    Użytkownik "Adam" <a...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    żaden
    > podatek, czyli nie mam sobie z czego odliczyć. Czyli nie mogę sobie

    Z zasiłku dla bezrobotnych jest pobierany podatek dochodowy. Jeżeli nie
    ukończyłeś 25 lat i nie osiągnołeś dochodu 2790 zł w 2003 roku Twoja mama
    może odliczyć czesne jeżeli jesteś na jej utrzymaniu. cyt."Odliczenia z
    tytułu odpłatnego kształcenia w szkołach wyższych, w rozumieniu przepisów
    o szkolnictwie wyższym lub przepisów o wyższych szkołach zawodowych (art.
    27a ust. 1 pkt 2 lit.c ustawy). Prawo do odliczenia przysługuje
    podatnikowi kształcącemu się w szkole wyższej - o ile nie ukończył 35 roku
    życia oraz podatnikowi, na którego utrzymaniu pozostaje osoba kształcąca
    się w szkole wyższej - o ile osoba ta nie ukończyła 25 roku życia i nie
    uzyskuje dochodów, z wyjątkiem dochodów opodatkowanych w sposób
    zryczałtowany, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od
    osób fizycznych, zwolnionych od podatku dochodowego oraz dochodów w
    wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty podatku (dochód ten w 2003 r.
    wynosił 2.790 zł). Odliczeniu podlega 19% poniesionych wydatków, nie
    więcej jednak niż 760 zł. Limit odliczeń od podatku, w przypadku
    ponoszenia wydatków na kształcenie dziecka własnego lub przysposobionego,
    przysługuje łącznie obojgu rodzicom. W ramach limitu przysługującego
    rodzicom wydatki poniesione na rzecz dzieci własnych i przysposobionych
    odlicza się od podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga, w
    proporcji określonej przez nich w zeznaniach rocznych. Odliczenie stosuje
    się, jeżeli omawiane wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania
    przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
    chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających
    opodatkowaniu,

  • 6. Data: 2004-04-23 07:11:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2004, KEMOT wrote:
    [...]
    >+ cyt."Odliczenia

    Z czego to jest cytat ?
    Porównuję sobie tekst urzędowych "objaśnień":
    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_poda
    tkowe/formularze_dotyczace_rozliczenia_za_rok_2003/o
    bj_pito_2003nn.doc

    i tam NIE MA kawałka który zapodałeś:

    >+ osób fizycznych, zwolnionych od podatku dochodowego oraz dochodów w
    >+ wysokości nie powodującej obowiązku zapłaty podatku (dochód ten w 2003 r.
    >+ wynosił 2.790 zł).

    ...natomiast taki tekst JEST w starszych wersjach "objaśnień" (np.
    z 2001 roku) :)

    Oczywiście w ustawie ten tekst JEST :), ale powiadasz że "cyt"... :)
    to z ciekawosci pytam :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-04-23 07:14:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2004, -addy- wrote:

> [...]
    >+ czy nie, Twoja mama nie może odliczyć w swoim picie wydatków na Twoją naukę.

    A co z zastrzeżeniem art.6.4.3 zawierającym: "z wyjątkiem dochodów
    wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości

  • 8. Data: 2004-04-23 09:24:15
    Od: "-addy-" <f...@p...onet.pl>

    Pewnego dnia Gotfryd Smolik news napisał/a:

    > A co z zastrzeżeniem art.6.4.3 zawierającym: "z wyjątkiem dochodów
    > wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w
    > wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku" ?

    Fakt, zapędziłem się. Czyli jeśli dochody dziecka nie przekroczyły kwoty
    wolnej od podatku (2790?) rodzic cały czas ma prawo odliczyć koszty nauki
    dziecka?

  • 9. Data: 2004-04-23 10:35:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2004, -addy- wrote:
    [...]
    >+ Czyli jeśli dochody dziecka nie przekroczyły kwoty
    >+ wolnej od podatku (2790?)

    IMHO: "to zależy". Zależy ile było odliczeń :), ma być "wolne
    od podatku" czyli IMHO nie liczą się odliczenia od podatku
    dochodowego (tu sprawa będzie równie zawikłana jak problem
    "kiedy składać PIT-5") ale od dochodu - jak najbardziej.

    >+ rodzic cały czas ma prawo odliczyć koszty nauki dziecka?

    Ja tam doradzcą nie jestem. Ale Adam bez powodu wcześniej
    nie cytował tego co cytował :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2004-04-23 23:10:19
    Od: "KEMOT" <kemot(USUŃ TO)@inetia.pl>

    wiadomości
    n.zabrze.pl...
> [...]
    > z 2001 roku) :)
    >
    > Oczywiście w ustawie ten tekst JEST :), ale powiadasz że "cyt"... :)

    Jest to cytat z programu komputerowego PITY 2003 z jego objaśnień.