  • 1. Data: 2012-06-06 00:42:33
    Temat: Zus - etat po DG
    Od: createmodeon <z...@g...com>

    Witam,
    miedzy styczniem a majem osiagnalem dochod na dzialalnosci gospodarczej.

    Od czerwca zaczalem etat. Poproszono mnie abym podal uzyskany przed czerwcem dochod w
    2012 roku (chodzi o skladki odprowadzone przed podjeciem etatu).

    Na dzialalnosci placilem minimalnie co musialem czyli zgodnie z ta tabela:
    http://zus.pox.pl/

    No i zaczely sie schody z HR. Kwoty skladek to dla nich za malo. Chca dochod brutto.
    Czy dobrze zrobilem podajac 2115,60 za kazdy pelny miesiac a za miesiac niepelny
    odpowiednia proporcje?

    dzieki
    createmodeon

  • 2. Data: 2012-06-06 02:38:10
    Temat: Re: Zus - etat po DG
    Od: SDD <s...@t...pl>

    createmodeon pisze:
> [...]
    w 2012 roku (chodzi o skladki odprowadzone przed podjeciem etatu).

    Na mój rozum, skoro pytali o dochód, to chodzilo o dochód, a przeciez
    kwota ktora podales nijak ma sie do dochodu, jaki osiagnales.

> [...]
    brutto. Czy dobrze zrobilem podajac 2115,60 za kazdy pelny miesiac a za miesiac

    A do czego to im bylo potrzebne?

    Bo jesli np. do funduszu socjalnego itp., to trzeba bylo podac to, o co
    pytali - czyli dochod - taki, jaki wyszedl Ci w prowadzonej ewidencji
    (czyli przychód minus koszty).

    Nie wiem na ile jest to obowiazkowe i na ile maja prawo żądać - sa tu
    pewnie lepsi znawcy od prawa pracy i zagadnien okolokodeksopracowych -
    no ale w kazdym razie dochod a podstawa skladek to zupelnie co innego.

    Gdyby chodzilo o podstawe skladek - a mogloby chodzic, np. na
    okolicznosc sprawdzenia, czy nie zostal przekroczony próg składek na
    ubezpeczenia spoleczne (choc nikt przy zdrowych zmyslach nie zaklada
    raczej, ze przedsiebiorca z wlasnej woli podwyzszy sobie skladki az o
    tyle, ze przez pol roku przekroczy pulap - formalnosc jednak jest
    formalnoscia) - to by pewnie zapytali Cie o podstawe skladek. A skoro
    zapytali o dochod, to pewnie chodzilo o dochod i tyle.

    Przeciez, jesli Cie ktos zapyta o imie i nazwisko - to raczej nie
    odpowiadasz "słonecznie ale zimno".

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2012-06-06 09:17:52
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-06-06, SDD <s...@t...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > formalnoscia) - to by pewnie zapytali Cie o podstawe skladek. A skoro
    > zapytali o dochod, to pewnie chodzilo o dochod i tyle.

    Zapewne potrzebują do określenia czy i kiedy nastąpi przekroczenie
    progu.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2012-06-06 09:55:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Jun 2012, SDD wrote:

    > Na mój rozum, skoro pytali o dochód, to chodzilo o dochód, a przeciez kwota
    > ktora podales nijak ma sie do dochodu, jaki osiagnales.

    [...]
    > A do czego to im bylo potrzebne?

    Otóż to, i bez tego chyba dalej nie dojdziemy.

    > Przeciez, jesli Cie ktos zapyta o imie i nazwisko - to raczej nie odpowiadasz
    > "słonecznie ale zimno".

    Ale może go korcić żeby powiedzieć "Kubus Puchatek" ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-06-06 10:10:40
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 06.06.2012 00:42, createmodeon pisze:
> [...]
    http://zus.pox.pl/

    > No i zaczely sie schody z HR. Kwoty skladek to dla nich za malo. Chca dochod

    A nie mogłeś uparcie odmawiać podania? Albo, lekko kunktatorsko "nie
    pamiętam" bądź "jutro podam" :).

    p. m.

  • 6. Data: 2012-06-06 17:45:22
    Od: SDD <s...@t...pl>

    Wojciech Bancer pisze:

    > Zapewne potrzebują do określenia czy i kiedy nastąpi przekroczenie
    > progu.

    Ale jakiego? Podatkowego? Po co?

    Pracodawca ma pilnowac wylacznie przekroczenia progu wyplat u niego -
    tak, jakby pracownik nie mial innych dochodów. Ewentualna roznice sobie
    doplaci w zeznaniu rocznym.

    Inne dochody, do celow *podatkowych* pracodawce obchodza tylko a propos
    oswiadczenia PIT-2 i nie interesuje go wowczas ich wysokosc.

    W zasadzie - IMHO - jedynym powodem pytania o *dochod* moze byc
    zakladowy fundusz socjalny, ktory swe bonusy i benefity rozdziela,
    zgodnie ze swa nazwa, na zasadach janosikowych, biorac pod uwage takze
    inne dochody.

    Nie mam pojecia, na ile podanie takich danych jest obowiazkowe, na ile
    podane dane musza byc prawdziwe, co grozi za ich nie podanie, itp.

    W kazdym razie jedno jest pewne - dochód brutto, to dochód brutto.

    Ja np. nie mialbym nic przeciwko, gdyby US-owi tez wystarczylo na PIT
    podac podstawe ZUS-owską jako dochód brutto. Nawet by sobie mogła być ta
    od zdrowotnego ;)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2012-06-06 21:19:46
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-06-06 17:45, SDD wrote:

    > Ale jakiego? Podatkowego? Po co?
    >
    > Pracodawca ma pilnowac wylacznie przekroczenia progu wyplat u niego -
    > tak, jakby pracownik nie mial innych dochodów. Ewentualna roznice sobie
    > doplaci w zeznaniu rocznym.

    Dokładnie.
    Na koniec roku Ty się rozliczasz łącząc dochody z działalności z
    dochodami z etatu, tam wychodzą stosowne progi (jeżeli nie stawka
    liniowa). Pracodawcy nic do tego. Poinformuj go jedynie, że sam się
    będziesz rozliczał na koniec roku (to NIE JEST obowiązek pracodawcy).

  • 8. Data: 2012-06-06 21:20:21
    Od: createmodeon <z...@g...com>

    W dniu środa, 6 czerwca 2012 17:45:22 UTC+2 użytkownik SDD napisał:

> [...]
    >
    > Ja np. nie mialbym nic przeciwko, gdyby US-owi tez wystarczylo na PIT
    > podac podstawe ZUS-owsk� jako doch�d brutto. Nawet by sobie mog�a by� ta

    to na bank chodzilo o skladki zusowskie. pole w formularzu raczej dotyczylo
    poprzedniego etatu (gdyby taki byl). ale zaczalem drazyc wlasnie bojac sie ze
    nadplace zus. bylem w zusie i powiedzieli mi ze nie informuja o przekroczeniu w razie
    czego :)

    Wojtek

  • 9. Data: 2012-06-06 23:00:35
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    SDD wrote:
    > W zasadzie - IMHO - jedynym powodem pytania o *dochod* moze byc
    > zakladowy fundusz socjalny

    nigdy nie podaje.
    Pisze w rubryce, ze moje dochody ze wzgledu na charakter pracy podlegaja
    tajemnicy panstwowej.
    Po trzech latach bojow zmienili rubryczki i zamiasat dochodu sa
    przedzialy, z czego ostatni jest "i wiecej".
    Zawsze im ten ostatni zaznaczam i niech sie odwala.

  • 10. Data: 2012-06-07 10:52:24
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 06 Jun 2012 17:45:22 +0200, SDD napisał(a):

    > Ale jakiego? Podatkowego? Po co?

    Zapewne próg 250% do "zwolnienia" ze składek ZUS.