  • 1. Data: 2004-05-10 18:42:05
    Temat: czy nieVatowiec moze amortyzowac samochod
    Od: "kasia" <k...@p...onet.pl>

    Witam,

    prosze o pomoc w waznej dla mnie kwestii. prowadze DG i nie jestem Vatowcem.
    czy to prawda, ze nie moge wpisac samochodu do EST, amortyzowac go, ani
    wpisywac wszystkich wydatkow zwiazanych z samochodem w KUP? czy to prawda, ze
    maja do tego prawo jedynie Vatowcy?
    jesli to prawda to gdzie jest taki przepis?

    pozdrwiam i dziekuje
    kasia

  • 2. Data: 2004-05-10 18:54:55
    Temat: Re: czy nieVatowiec moze amortyzowac samochod
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik kasia napisał:

> [...]
    > maja do tego prawo jedynie Vatowcy?
    > jesli to prawda to gdzie jest taki przepis?

    Nie prawda. Bycie lub nie VATowecm nijak sie ma do podatku dochodowego.
    Bycie lub nie VATowcem nie ma wpływu na to co mozna czego nie mozna
    uznac za koszt uzyskania przychodu.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-05-11 06:42:19
    Od: jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Maddy wrote:

    > Nie prawda. Bycie lub nie VATowecm nijak sie ma do podatku
    > dochodowego. Bycie lub nie VATowcem nie ma wpływu na to co mozna czego
    > nie mozna uznac za koszt uzyskania przychodu.

    No... z drobnym wyjątkiem VAT-u naliczonego od zakupów, który jest KUP
    dla nie VATowców a nie jest dla VAT-owców

  • 4. Data: 2004-05-11 07:07:45
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik jureq napisał:

    > No... z drobnym wyjątkiem VAT-u naliczonego od zakupów, który jest KUP
    > dla nie VATowców a nie jest dla VAT-owców

    Że co? Gdzie masz przepis w takim brzmieniu??
    Ja znalazłam tylko jeden - VAT naliczony jest KUP jeżeli podatnikowi nie
    przysługiwalo prawo do jego odliczenia. Koniec kropka.
    Dotyczy zarowno VATowców jak i nieVATowców.
    Jak bys nie zauwazył to ustawy o pod. dochodwym nie róznicuja podmiotowo
    na płatników i niepłatników VAT a przedmiotowo - było czy nie było prawo
    do odliczenia w tym konkretnym przypadku.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2004-05-11 07:21:45
    Od: jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Maddy wrote:

    > Że co? Gdzie masz przepis w takim brzmieniu??
    > Ja znalazłam tylko jeden - VAT naliczony jest KUP jeżeli podatnikowi
    > nie przysługiwalo prawo do jego odliczenia. Koniec kropka.

    Dokładnie o to chodzi.

> [...]
    > podmiotowo na płatników i niepłatników VAT a przedmiotowo - było czy
    > nie było prawo do odliczenia w tym konkretnym przypadku.

    Chyba nie rozumiem. Sugerujesz, że nie VAT-owiec nie może zaliczać w
    KUP typowych faktur w kwocie brutto? Mnie się wydaje, że to prawo jest
    właśnie w pewnej części zróznicowaniem podmiotowym. Prawo do odliczenia
    zależy także od tego kto jest nabywcą. VAT-owiec ma prawo odliczenia
    VAT naliczonego i dla niego nie jest on kosztem, nie VAT-owiec nie ma
    tego prawa i VAT naliczony jest u niego KUP.

  • 6. Data: 2004-05-11 07:35:32
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik jureq napisał:

> [...]
    > VAT naliczonego i dla niego nie jest on kosztem, nie VAT-owiec nie ma
    > tego prawa i VAT naliczony jest u niego KUP.

    Jureczku, odnoś cię do faktyczniego brzmienia przepisów a nie do tego
    jak byś chciał żeby brzmiały.
    Przepis jest sformułowany przedmiotowo. Nie ma odniesienia do statusu
    podatnika w świetle VAT.
    Stwierdzenie, że nie-VATowiec zalicza koszty bruto a VATowiec netto jest
    niebezpiecznym uproszczeniem.
    Fakt bycia czy nie VATowcem nie ma bezpośredniego wpływu na koszty.
    Kazdą transakcję należy rozpatrywac osobno jako transakcje, bez
    patrzebua na status podatnika. Postepując w ten sposób nie popełnimy
    błędu. A w razie zmiany w przepisach (a w naszym kraju może się zdazyc
    że pewna grupa podatników zwolnionych z VAT otrzyma prawo do odliczania
    VAT) przepis jest uniwersalny.
    Przyjmowanie definicji uproszczonej prowadzi do tego że wiele osób nie
    jest pewna czy jeżeli sa VATowcami to VAT nieodliczalny jest kosztem.
    Dlaczego nie jest pewna? Bo ktos im kiedyś przedstawił zasadę w
    uproszczonej formie. Gdyby znali ja od strony podmiotowej takich pytan
    by nie było. Mieszasz ludziom w glowach.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2004-05-15 09:17:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 May 2004, jureq wrote:

    >+ Maddy wrote:
    [...]
    >+ > Ja znalazłam tylko jeden - VAT naliczony jest KUP jeżeli podatnikowi
    >+ > nie przysługiwalo prawo do jego odliczenia. Koniec kropka.
    >+
    >+ Dokładnie o to chodzi.

    "grupowicz dostał komentarz do tego co napisał a nie tego co myślał" ;) !
    [...]
> [...]
    >+ KUP typowych faktur w kwocie brutto? Mnie się wydaje, że to prawo jest
    >+ właśnie w pewnej części zróznicowaniem podmiotowym.

    I tu się mylisz. Twoja logika nie działa w drugą stronę: jeśli
    będąc VATowcem do wykonania usługi zwolnionej użyję jakiegoś
    materiału oVATowanego to nie przysługuje mi prawo do odliczenia
    VAT.

    >+ Prawo do odliczenia
    >+ zależy także od tego kto jest nabywcą. VAT-owiec ma prawo odliczenia
    >+ VAT naliczonego i dla niego nie jest on kosztem

    Nieprawda.
    MOŻE mieć prawo. Ale jeśli go NIE MA to wtedy dla odmiany to JEST
    koszt...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)