  • 1. Data: 2010-08-29 22:31:54
    Temat: czy ryczałt+vat da się bezproblemowo prowadzić w arkuszu?
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    jakie są wymogi do prowadzenia ryczałtu z vatem
    zrobie sobie tabele w arkuszu i będę nanosił
    vat zarobkowy - vat kosztowy to tam nie problem
    podatek 3% od zarobku netto też nie problem, arkusz wszystko ładnie posumuje
    i pomnoży

    Tylko czy urzędy mają jakieś wymogi odnośnie metod zestawień?
    ogólnie wygląda dość prosto i pozycji nie będzie zbyt wiele

    1. zakupy będą zarówno z vat jak i bez
    2. rozumiem że tu już nie będzie pojęcia kosztów tylko całego obrotu
    3. zakupy z niemiec jak to księgowy teraz robi ponoć trzeba ten vat naliczyć
    a zaraz potem go odjąć (faktury są bezvatowe)
    4. chciałbym uniknąć kasy fiskalnej, będę wystawiał jedną fakturę w
    miesiącu, ew. 1-10 sprzedaży dla niebędących przedsiębiorcami, ale im tak
    samo można fakturę wystawić
    5. przy sprzedaży zagranicznej, po za UE chyba nie muszę dodawać vat
    6. przy sprzedaży zagranicznej, w UE chyba muszę dodawać vat
    7. gdzie znaleźć jakiś gotowy i prosty przykład zestawienia

  • 2. Data: 2010-08-30 08:23:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Aug 2010, zlotowinfo wrote:

> [...]
    > i pomnoży
    >

    > Tylko czy urzędy mają jakieś wymogi odnośnie metod zestawień?

    Urzędy mogą mieć tylko takie wymogi, jakie stawia prawo (tak, dobrze,
    wiem :P)
    Sam właśnie prowadzę KPiR+VAT w arkuszu, wg przepisów wystarcza
    "wydruk zgodny ze wzorem" (idzie o to, aby zawierał wszystkie potrzebne
    kolumny z informacjami), dla VAT w ogóle jest tylko (całkiem rozsądnie)
    wymóg aby ewidencja pozwalała na wypełnienie deklaracji i tyle.
    Nie sądzę, aby wymogi przy ryczałcie były większe niż przy KPiR.
    Inna sprawa to restrykcje dotyczące wypełniania (podejrzewam że
    takie same), przykładowo obowiązek wpisywania "niezwłocznie"
    przyjęcia towarów handlowych.
    O ile się nie mylę (nie mam do czynienia z ryczałtem), również na
    ryczałcie jest obowiązek ewidencjonowania zakupu towarów? (i nie
    ma to nic wspólnego z rozliczaniem kosztów, również przy KPiR ten
    obowiązek jest *odrębny* od faktu rozliczenia kosztu - trzeba
    wpisać nawet jak nie ma dokumentów zakupu i może nie być znana
    wartość)

    > 2. rozumiem że tu już nie będzie pojęcia kosztów tylko całego obrotu

    Chyba nie rozumiesz, mieszając pojęcie z podatku dochodowego (koszty)
    z pojęciem dotyczącym VAT (obrót).
    Jak masz na myśli *przychód* to OK :)

    > 3. zakupy z niemiec jak to księgowy teraz robi ponoć trzeba ten vat naliczyć
    > a zaraz potem go odjąć (faktury są bezvatowe)

    Ponoć ;)

    > 4. chciałbym uniknąć kasy fiskalnej, będę wystawiał jedną fakturę w miesiącu,
    > ew. 1-10 sprzedaży dla niebędących przedsiębiorcami, ale im tak samo można
    > fakturę wystawić

    Faktura "zwalnia" z kasy tylko w bardzo wyjątkowych przypadkach.
    Możesz przyjąć że wymóg na posiadanie kasy fiskalnej jest rodzielny
    od wystawiania faktur, istotne jest:
    - za co te faktury (są wyłączenia bezwzględne od zwolnienia z kasy)
    - na jaką łączną kwotę sprzedaży

    pzdr, Gotfryd