  • 1. Data: 2004-11-27 12:30:26
    Temat: darowizna środka trwałego i niedopłatne świadczenia
    Od: "ewa" <r...@o...pl>

    samochód osobowy jest środkiem trwałym firmy i są dokonywane odpisy
    amortyzacyjne (nie został jeszcze w pełni zamortyzowany). Nie było
    oczywiście dokonywane odliczenie VATu.
    Teraz chcę ten samochód przekazać w drodze darowizny na rzecz swoich
    rodziców.
    Wiem, że zgodnie z art.23 ust.1 pkt 11 updof darowizna na pewno nie bedzie
    kup, ale zastanawiam się czy nie przeoczyłam jakiejś pułapki od strony
    przychodów DG. Wydaje mi się, że ta operacja będzie neutralna podatkowo
    (poza oczywiście podatkiem od darowizn)
    Czy w EŚT mogę jako powód wycofania z ewidencji wskazać właśnie zbycie ŚT w
    drodze darowizny, czy lepiej zrobić to w inny sposób?

    Drugi problem związany jest z nieodpłatnymi świadczeniami. W DG pomaga mi
    ojciec, który jest moim pełnomocnikiem i zajmuje sie wszelkimi sprawami
    organizacyjno-urzędowymi. Robi to nieodpłatnie ale ja nie obliczam wartości
    nieodpłatnych świadczeń, gdyż kieruję się zapisem art.14 ust.2 pkt 8 updof
    (ojciec jest oczywiście 1 grupą podatkową ). Problem pojawił się niestety ze
    strony US, któremu nie bardzo widzi się takie rozwiązanie, zwłaszcza, że
    ojciec użytkował w tym celu samochód będący środkiem trwałym firmy
    (argumentacja US mniej więcej brzmi w ten sposób: "skoro są koszty, to
    powinien byc również przychód z tego tytułu") Dodatkowym problemem jest to,
    że moja działalność jest jednoosobowa a w EŚT mam dwa samochody (specyfika
    działalności powoduje, że samochody te wzajemnie się uzupełniają i muszę
    korzystać z nich zamiennie ale dla US jest to mało przekonywujące). Jakich
    argumentów użyć jeszcze przed US?

    pozdrawiam
    ewka