  • 1. Data: 2006-11-08 13:31:00
    Temat: dziennikarz a DG
    Od: "szuszu" <W...@g...com>

    Witam,

    może odwiedza tą grupę jakiś dziennikarz freelancer, który założył własną
    działalność gospodarczą i mógłby podzielić się informacją jakie wybrał PKD
    oraz jeśli jest płatnikiem VAT jakie PKWiU??
    Byłabym bardzo wdzięczna również za wskazanie gdzie w internecie można o tym
    poczytać.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-11-08 14:09:13
    Temat: Re: dziennikarz a DG
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-11-2006 o 14:31:00 szuszu <W...@g...com> napisał(a):

    > Witam,
    >
    > mo?e odwiedza t? grup? jaki? dziennikarz freelancer, który za?o?y? w?asn?
    > dzia?alno?ae gospodarcz? i móg?by podzieliae si? informacj? jakie wybra?
    > PKD
    > oraz je?li jest p?atnikiem VAT jakie PKWiU??
    > By?abym bardzo wdzi?czna równie? za wskazanie gdzie w internecie mo?na o
    > tym
    > poczytaae.

    Zdaje się że czytałem kiedyś na tej grupie wnioski że działalność
    dziennikarska
    nie może być DG - poszukaj w archiwum bo to tylko luźny przebłysk a nie
    coś co wiem.

  • 3. Data: 2006-11-08 16:48:32
    Od: "szuszu" <W...@g...com>

    > Zdaje się że czytałem kiedyś na tej grupie wnioski że działalność
    > dziennikarska
    > nie może być DG - poszukaj w archiwum bo to tylko luźny przebłysk a nie
    > coś co wiem.

    szukałam, ale bezskutecznie.
    W nr październikowym Polityki ukazał się artykuł dziennikarki, która
    założyła własną działalność gospodarczą ("Pamiętnik stawiającej na siebie")
    więc chyba można?

  • 4. Data: 2006-11-08 19:12:27
    Od: "doktorynka" <nic z tego@bez.adresu.pl>

    Szuszu, jest cos takiego w PKD, jak "Dzialalnosc agencji informacyjnych" -
    w PKD oznaczenie 92.40 Z - i ja to wlasnie sobie wpisalam jako dziennikarz.
    DG zawsze mozesz zalozyc, co bzudra, ze nie. Wiekszosc dziennikarzy to
    wolni strzelcy (etaty to rzadkosc).
    Jakby cos, odezwij sie tu jeszcze, moze jeszcze bede Ci mogla w czyms pomoc,
    choc VAT-owcem nie jestem.

  • 5. Data: 2006-11-08 19:20:14
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-11-2006 o 20:12:27 doktorynka <nic z <t...@b...adresu.pl>>
    napisał(a):

    > DG zawsze mozesz zalozyc, co bzudra, ze nie.

    DG możesz założyć zawsze ale już nie wszytsko możesz w ramach DG rozliczać.
    Przykłądowo od przyszłego roku samozatrudnienie wypadnie z DG,
    tak samo zdarzają się sytuacje że ktoś sobie coś rozlicza w ramach DG
    a następnie US mu to przerzuca do umów wykonywanych osobiście.

  • 6. Data: 2006-11-08 20:10:52
    Od: "szuszu" <W...@g...com>

> [...]
    > dziennikarz.
    > DG zawsze mozesz zalozyc, co bzudra, ze nie. Wiekszosc dziennikarzy to

    W zasadzie słowo "dziennikarz" było tu użyte jako skrót myślowy, chodzi mi
    raczej o pisanie relacji z wypraw np. rowerowych, robienie fotoreportarzy
    itd., za które się otrzymuje honorarium autorskie oraz podlega ustawie o
    prawie autorskim, czyli w związku z tym myslałam raczej o PKD 92.31.g czyli
    "artystyczna i literacka działalność twórcza".

    Mam jednak problem z symbolem PKWiU (niestety ten VAT, niech go szlag/k) w
    wykazie towarów i usług ze stawką 7% (w załączniku ustawy o VAT) jest coś
    takiego jak "usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przep. ust. o
    prawie autorskim(..) wynagradzane w formie honorariów(..)" nie ma tam jednak
    symbolu PKWiU zresztą nie jestem pewna czy ten zapis jest dobry bo przecież
    artykuły prasowe, zdjecia, fotoreportarze to nie "usługi" ... obdzwoniłam
    już chyba wszyskie urzędy i USy ale nikt nic nie wie .. pozostaje mi chyba
    napisać pismo do GUSu z prośbą o oficjalne wyjaśnienie

    > Jakby cos, odezwij sie tu jeszcze, moze jeszcze bede Ci mogla w czyms
    > pomoc, choc VAT-owcem nie jestem.

    dzieki :)

  • 7. Data: 2006-11-09 00:58:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Nov 2006, szuszu wrote:

    > szukałam, ale bezskutecznie.
    > W nr październikowym Polityki ukazał się artykuł dziennikarki, która
    > założyła własną działalność gospodarczą ("Pamiętnik stawiającej na siebie")
    > więc chyba można?

    Nie powiem "tak czy nie", ale *być moze* że chodzi jednak o działalność
    wykonywaną osobiście w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, która
    jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o SUS (ZUS).
    I tak samo będzie to "DG" dla VAT.
    Niestety mamy.... no, mamy :> w przepisach, że co ustawa to inna
    definicja. Działalności o ch-rze "autorskim" mogą podpadać pod zapisy
    "osobiste" z podatku dochodowego.
    Acz tego czy z p. widzenia ewidencji DG (jeszcze inna ustawa!) będzie
    to mogła być DG bynajmniej nie wykluczam :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-11-09 08:40:48
    Od: "doktorynka" <nic z tego@bez.adresu.pl>

    T, co to znaczy, ze s-nie wypdanie z DG? Mozesz rozwinac temat? Konsekwencje
    w ZUS?? Skutki dla kogos, kto teraz sam sie zatrudnil?

  • 9. Data: 2006-11-09 09:13:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Nov 2006, doktorynka wrote:

    > T, co to znaczy, ze s-nie wypdanie z DG?

    ...podywaguję: jak przedsiębiorca wybrał 19% "liniowego" to się ni
    stąd nie zowąd dowiaduje że dobrze, ale tego "wypadniętego" przychodu
    to nie dotyczy, bo on liczy się jako "osobisty" wg skali :)
    Natomiast mam pytanie - do "t" i innych: czy ktoś się spotkał
    z takiego powodu ("przekwalifikowania przychodu") z wyrzuceniem
    z kosztów DG amortyzacji ST używanych "do umów osobistych" (zakładając
    że nie służą do innych celów DG)?

    > Mozesz rozwinac temat? Konsekwencje w ZUS??

    Zaryzykuję, że "t" pisał o przypadku kiedy ich nie ma, bo "działalność
    wykonywana osobiście" poza wyjątkiem umów o dzieło robionych
    "dla firm" (ale nie dla pracodawców) też jest oZUSowana (tak samo).

    > Skutki dla kogos, kto teraz sam sie zatrudnil?

    ...podatek j.w.?

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2006-11-09 09:47:46
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 09-11-2006 o 09:40:48 doktorynka <nic z <t...@b...adresu.pl>>
    napisał(a):

    > T, co to znaczy, ze s-nie wypdanie z DG? Mozesz rozwinac temat?
    > Konsekwencje
    > w ZUS?? Skutki dla kogos, kto teraz sam sie zatrudnil?

    Chodziło mi o to co sejm teraz głosował - te słynne 3 warunki po których
    spełnieniu dotychczasowe samozatrudnienie stanie się przyhcodem z Innych
    źródeł.