  • 1. Data: 2009-09-29 08:52:05
    Temat: faktury imienne
    Od: Barti <b...@e...com>

    Witam

    W nawiązaniu do mojego wątku sprzed paru dni:
    Czy jeżeli sprzedaję usługi elektroniczne dla osob nie prowadzących DG, ale
    przy każdej takiej sprzedaży wystawiam fakturę imienną (mam imie, nazwisko,
    adres i ew. pesel), to czy obowiązuje mnie instalacja kasy fiskalnej?

    W internecie znalazłem sprzeczne informacje - m.in. że tak - obowiązauje
    jak tylko przekrocze limit 40 tys. Z drugiej strony taka firma jak np.
    home.pl nie wystawia paragonów fiskalnych - zawsze wystawiają faktury.
    A limit raczej przekraczają :)

  • 2. Data: 2009-09-30 06:21:33
    Temat: Re: faktury imienne
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 29 Sep 2009 10:52:05 +0200, Barti napisał(a):

> [...]
    > jak tylko przekrocze limit 40 tys. Z drugiej strony taka firma jak np.
    > home.pl nie wystawia paragonów fiskalnych - zawsze wystawiają faktury. A

    1. Wystawienie lub nie faktury VAT nie ma żadnego związku z wystawieniem
    lub nie paragonu fiskalnego i posiadaniem kasy fiskalnej.

    2. Tak. W typowych wypadkach do 40 kPLN rocznej sprzedaży kasy nie
    potrzebujemy.

    3. Są zwolnienia dla sprzedaży przez internet. Poczytaj to rozporządzenie
    czy ciebie obejmuje i jakie warunki dokładnie trzeba spełnić.

    4. Skąd wiesz, że home.pl nie wystawia paragonów? Hint: jeśli wystawiamy
    fakturę i paragon, to paragon podpinamy do kopii faktury, która pozostaje
    u nas.

  • 3. Data: 2009-10-01 11:10:26
    Od: Barti <b...@e...com>

    > 3. Są zwolnienia dla sprzedaży przez internet. Poczytaj to rozporządzenie
    > czy ciebie obejmuje i jakie warunki dokładnie trzeba spełnić.

    Masz na myśli rozporządzenie o zwolnieniach ze stosowania kas
    rejestrujących?
    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/vat_i_akcyzowy/
    akty_prawne/2008/rozp_w_sprawie_zwolnien_z_obowiazku
    _prowadzenia_ewidencji_przy_zastosowaniu_kas.pdf
    Ja nie widzę zwolnień przy sprzedaży przez internet - może poza tym jednym
    gdy wpłata następuje na konto bankowe.

    > 4. Skąd wiesz, że home.pl nie wystawia paragonów? Hint: jeśli wystawiamy
    > fakturę i paragon, to paragon podpinamy do kopii faktury, która pozostaje
    > u nas.

    Hmm... myślałem że paragon podpina się do oryginału. Przecież kasa ma dwie
    rolki do wydruków i ta druga rolka zostaje u sprzedawcy.

  • 4. Data: 2009-10-01 12:22:39
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 01 Oct 2009 13:10:26 +0200, Barti napisał(a):

> [...]
    > Ja nie widzę zwolnień przy sprzedaży przez internet - może poza tym
    > jednym gdy wpłata następuje na konto bankowe.

    Tak. O to zwolnienie mi chodziło. Sprawdź czy spełniasz wszystkie warunki
    - zwłaszcza dotyczące identyfikacji transakcji.

    > Hmm... myślałem że paragon podpina się do oryginału. Przecież kasa ma
    > dwie rolki do wydruków i ta druga rolka zostaje u sprzedawcy.

    Źle myślałeś. To działa na zasadzie, że sprzedawca ma zapłacić sumę VAT-u
    z faktur i kasy fiskalnej *minus* kwota z paragonów, których oryginały
    pozostały u niego (podpięte do kopii faktur)

  • 5. Data: 2009-10-02 18:06:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Sep 2009, jureq wrote:

    > 1. Wystawienie lub nie faktury VAT nie ma żadnego związku z wystawieniem
    > lub nie paragonu fiskalnego i posiadaniem kasy fiskalnej.

    ...dla ścisłości: z rzadko możliwym wyjątkiem usług, wykonywanych
    imiennie w limicie 20 na 50 :), oraz paru specyficznych usług (detektywi,
    architekci, trochę związanych z nieruchomościami - od wynajmu do obsługi)
    w którym związek między wystawianiem faktur oraz prawem do nieposiadania
    kasy rejestrującej jednak istnieje :D
    CTL-F pod FireFoxem wykryło mi 9 takich przypadków w rozporządzeniu.

    > 3. Są zwolnienia dla sprzedaży przez internet.

    Y tam. Internet i internet. Resztę świata wziął i zniknął :|
    A wysyłkowo, z cennikiem w prasie, katalogiem wysyłanym na zamówienie,
    bez internetu, z zamówieniem listownym, to już nie łaska? ;)
    W latach 70' zeszłego tysiąclecia to i w PRL takie sklepy działały.
    (znaczy wystarczy wysyłkowo z wpłatą na konto, internetowi nic do tego).

    pzdr, Gotfryd
    (wnoszę o łagodny wymiar kary za czepianie się :D)

  • 6. Data: 2009-10-06 06:18:22
    Od: cyklista <...@...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    >
    > pzdr, Gotfryd
    > (wnoszę o łagodny wymiar kary za czepianie się :D)

    Właśnie to czepianie skłoniło mnie do dalszych przemyśleń (bo ja też
    myślałem tylko "internet").

    1.Czy jak klienci będą coś wybierać i zamawiać w siedzibie firmy, a
    wysyłane to będzie pocztą i należność wpłynie na konto to dalej będzie
    to sprzedaż wysyłkowa w rozumieniu tego rozporządzenia?

    2. Jak zapłacą na miejscu kartą kredytową? (wpłata też trafi na konto z
    identyfikacją transakcji)

  • 7. Data: 2009-10-06 09:18:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Oct 2009, cyklista wrote:

    > 1.Czy jak klienci będą coś wybierać i zamawiać w siedzibie firmy, a wysyłane
    > to będzie pocztą i należność wpłynie na konto to dalej będzie to sprzedaż
    > wysyłkowa w rozumieniu tego rozporządzenia?

    Proszę o prostsze pytania :)
    O ile wiem, ścisłej definicji "sprzedaży wysyłkowej" (używającej
    *dokładnie* tych słów) w rozumieniu którego dotyczy (czyli "na
    terenie kraju") - nie ma.

    Po kolei:
    - istnieje definicja dot. VAT w zakresie obrotu *zagranicznego*
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/vat_i_akcyza/8216/S
    przedaz_wysylkowa.html
    http://e-prawnik.pl/biznes/prawo-podatkowe/podatek-v
    at-i-akcyza/artykuly/sprzedaz-wysylkowa-a-podatek-va
    t.html
    - są wyroki, wskazujące iż konieczne jest ustalenie znaczenia
    wyrażenia w danym kontekście, w tym przypadku - czy ma to być "sprzedaż
    wysyłkowa w rozumieniu VAT", czy "sprzedaż wysyłkowa w ogóle":
    http://www.rynekzdrowia.pl/Prawo/Czy-dowiezienie-lek
    u-pacjentowi-to-sprzedaz-wysylkowa,7002,2.html
    - "rozumienie potoczne" jest inne, i prawdopodobnie ono by wygrało
    w razie jakiegoś sporu:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprzeda%C5%BC_wysy%C5%8
    2kowa
    Przy założeniu, że dla potrzeb VAT odnosimy się do definicji istniejących
    w VAT, trzeba by rozważyć, czy dopuszczalne jest odniesienie się "per
    analogiam" - czyli stosując takie same zasady dla określenia
    "wysyłkowości" przy sprzedaży krajowej, jakie mają zastosowanie
    dla sprzedaży przez granicę; skutkiem będzie oczywiście dojście
    do znaczenia potocznie rozumianego (jak w Wikipedii), czyli brak
    możliwości dokonania wyboru towaru "na miejscu".

    Do tego dochodzi możliwość sporu z "organami" o pojęcie podobne :),
    dajmy na to "sprzedaż na odległość".
    IMVHO - możliwość o której piszesz pozostaje tylko dla hardcorowców :D

    pzdr, Gotfryd