  • 1. Data: 2006-04-06 22:35:57
    Temat: import samochodu "niby-vat-free" - pomocy!!
    Od: "robak" <2robak@wytnij_to_z_adresu.interia.pl>

    Witam.

    Kupilem samochod w Anglii od faceta, ktory sluzyl w British Forces in
    Germany, kupil auto w Niemczech i byl zwolniony z VAT-u za pojazd. Niestety,
    pan ten nie dopilnowal formalnosci i nie zarejestrowal samochodu zaraz po
    przywiezieniu go do Wielkiej Brytanii (4 lata temu). Jednym zdaniem wszelkie
    zwolnienia z VAT-u w Anglii sie juz nie naleza (bylo 14 dni na zalatwienie
    tego), a gosc jednak VAT-u nie zaplacil i sprzedal mi auto.
    Auto jest ewidentnie uzywane (6 lat, 55 tys. km) i szperajac po polskiej
    ustawie o VAT znalazlem z broszurze informacyjnej - "Podstawowe zagadnienia,
    Ustawa z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarow i uslug" co nastepuje:

    <cytat>
    4. Przywóz samochodów używanych przez konsumentów
    Nabycie przez polskiego konsumenta samochodu używanego (nie będącego nowym
    środkiem transportu) w innym państwie członkowskim, który jest przywożony na
    terytorium Polski, nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i
    usług. Nie ma przy tym znaczenia, czy konsument zakupił taki środek
    transportu od podatnika VAT na zasadach ogólnych czy w ramach procedury
    szczególnej (opodatkowanie marży), czy też od osoby fizycznej.

    Jeżeli nabywca chce zarejestrować ten samochód na terytorium Polski musi
    wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o wydanie zaświadczenia
    potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z
    tytułu przywozu tego środka transportu.

    Szczegółowe uregulowania w tym zakresie zawarte są w art. 2 pkt 10, art. 9,
    art. 10, art. 20, art. 25, art. 26, art. 31, art. 99, art. 100, art. 101,
    art. 103 i art. 105 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

    <koniec cytatu>

    Czy moge legalnie wypelnic VAT-24, czyli czy nie ciazy na mnie obowiazek
    zaplacenia VAT-u? (tak by wynikalo z tej broszury. studiowalem ustawe o VAT
    i nie znalazlem zadnego fragmentu, ktory by wskazywal, ze mam VAT placic,
    ale tez zadnego, ktory by to wykluczal). Dodam, ze gbybym chcial
    zarejstrowac samochod w Anglii, VAT bylby prawdopodobnie do zaplacenia.
    Samochod nie jest zarejestrowany ani w Anglii, ani w Niemczech, tylko w
    wlasnie w British Forces in Germany, w dodatku tylko do roku 2002 (niezly
    bigos z dokumentami, ale to jest do przeskoczenia akurat, najgorszy ten
    VAT). Auto mam na razie w Anglii. Na kim spoczywa obowiazek oplacenia
    podatku, jesli jest taki obowiazek istnieje? (na umowie z facetem mam, ze na
    aucie nie spoczywa zadna zaleglosc finansowa - "no outstanding finance on
    the car")

    Help, please...

    --

    robak