  • 1. Data: 2006-01-11 08:08:13
    Temat: inwentaryzacja a zakończenie roku
    Od: "Blady" <blady_blady[wytnij_tekst]@poczta.onet.pl>

    Witam serdecznie :)
    Mam wrażenie, że czegoś nie zrobiłem w zw. z inwentaryzacją i pomimo tego,
    że trochę już poczytałem o inwentaryzacjach na koniec i początek roku, dalej
    nie mogę sobie poradzić z problemem, a chciałbym przebrnąć pozytywnie przez
    przełom 2005/2006.

    Mały rys historyczny na określenie sytuacji:
    - firma nie rozlicza się z VAT, prowadzi KPiR, głównie usługi.
    - kupiłem towar w grudniu 2005, wpisałem go w kol 10. KPiR
    - nie sprzedałem towaru w grudniu 2005
    - zrobiłem inwentaryzację na koniec roku 2005 gdzie wykazałem ten towar
    - w styczniu 2006 sprzedałem już towar

    I teraz tak, jak powinna wyglądać właściwa procedura zamknięcia roku w
    sytuacji kiedy jest w grudniu towar?
    Wystawić jakiś dokument wewnętrzny i przeksięgować na inne konto, żeby towar
    wszedł w koszty? Jak mam rozpisać to w KPiR?
    Jak zapisać w KPiR w styczniu 2006 ten towar? Wpisać wartość towaru z
    grudnia, w inwentaryzacji początkowej na styczeń?
    Jak później potraktować taką inwentaryzację początkową ze stycznia na koniec
    2006 roku?

    pozdrowionka
    blady

  • 2. Data: 2006-01-11 08:40:30
    Temat: Re: inwentaryzacja a zakończenie roku
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Blady wrote:

> [...]
    > grudnia, w inwentaryzacji początkowej na styczeń?
    > Jak później potraktować taką inwentaryzację początkową ze stycznia na

    Jakie konta, jakie przeksięgowania? W KPiR?????
    Ty nie prowadzisz pełnej księgowości.
    W KPiR masz wipsać remanent końcowy i początkowy.
    Potem przeczytać objaśnienia do KPiR (Dz. Ust.152/2003 poz 1475) - w
    porównaniu z innymi przepisami ten jest napisany naprawdę
    łopatologicznie. Bez stosowania tej instrukcji ty naprawdę nie możesz
    prowadzić poprawnie KPiR.

    Rozwiązaniem twojego problemu z wliczeniem w koszty w styczniu roku
    2006 może być dodatkowy remanent na koniec stycznia. Tylko zawiadom US
    na 7 dni wcześniej.

  • 3. Data: 2006-01-11 09:43:41
    Od: "Blady" <blady_blady[wytnij_tekst]@poczta.onet.pl>

    > Jakie konta, jakie przeksięgowania? W KPiR?????

    Tak to sie nazywa w programie z którego korzystam, ale oczywiście chodzi o
    to, że w efekcie wpis wpada w odpowiednią kolumnę KPiR.

    > Potem przeczytać objaśnienia do KPiR (Dz. Ust.152/2003 poz 1475) - w
    > porównaniu z innymi przepisami ten jest napisany naprawdę
    > łopatologicznie.

    OK, zagłębiam się w czytanie. :)
    Dzięki jureq za właściwe ukierunkowanie.

    pozdrowionka
    baldy

  • 4. Data: 2006-01-11 22:47:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jan 2006, it was written:

    > Wystawić jakiś dokument wewnętrzny i przeksięgować na inne konto, żeby towar
    > wszedł w koszty? Jak mam rozpisać to w KPiR?

    Jureq już "nadał", ale może dla porządku...
    Zmień sposób myślenia o towarze.
    Towar to *twój majątek*.
    Zasadą jest, że nabycie towaru nie jest kosztem - zamieniasz pieniądze
    (stanowiące twój majątek) na towar (stanowiący twój majątek).
    Problem w tym, że żeby tę zasadę w pełni stosować trzeba... "prowadzić
    magazyn", żeby było dokładnie wiadomo co i za ile kupiono i *w momencie
    sprzedaży*, czyli kiedy *pozbywasz* się swojego majątku :) uznać
    owo "pozbycie się" za koszt (jednocześnie wpływają pieniądze od
    nabywcy, onże majątek powiększając).

    Aby rzecz *uprościć*, na KPiR zastosowano taki myk:
    - zakłada się że prowadzący DG ciągle kupuje i sprzedaje
    - i że nie musi "prowadzić magazynu"

    Aby to jakoś dopasować do zasady "twój towar to twój majątek"
    robi się to tak że zakup towaru uznaje się za koszt - państwo
    udziela "pożyczki w podatku" (łaskawe, nie ? :)), ale okresowo
    rozlicza się magazyn.
    I różnica stanów magazynowych *automatycznie* wyznacza *faktyczny*
    koszt, wynikły z "ubycia majątku wskutek sprzedaży", strat
    i ubytków itp!

    No i:
    - jest PRZYMUS rozliczenia tej różnicy na koniec roku
    - jest MOŻLIWOŚĆ rozliczenia tej różnicy w dowolnej chwili,
    z wyprzedzeniem 7 dni zarówno podatnik jak i US mają prawo
    zarządzenia remanentu (a przy takim "urzędowym" remanencie
    liczy się właśnie różnicę remanentową).
    - przyjęło się że przy zdarzeniach nadzwyczajnych (włamanie
    albo pożar na przykład) również się ją obowiązkowo liczy
    (z paru przyczyn, w tym że podatnik ma korzyść podatkową
    odzyskując CZĘŚĆ straty)

    > Jak zapisać w KPiR w styczniu 2006 ten towar?

    :)
    Nigdzie - to jest TWOJE :)
    Zaliczone do DG - ale w odróżnieniu od np. wyposażenia towar
    *nie jest* kosztem :)

    > Jak później potraktować taką inwentaryzację początkową ze stycznia na koniec
    > 2006 roku?

    ...o to to.
    Roporzadzenie o prowadzeniu KPiR czytałeś?
    Tam na końcu są "objaśnienia"... one stanowią CZĘŚĆ ROZPORZĄDZENIA!

    Przeczytać!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)