  • 1. Data: 2002-01-11 11:23:38
    Temat: jak rozliczyć dom kupiony z działką od developera ?
    Od: Magda <m...@w...pl>

    czy ktoś z Was dokonał takiego zakupu i juz się rozliczał z US ?
    Okazuje sie że to wcale nie jest proste.

    Dom wraz z dzialka zakupiony został od developera w 2001
    - w akcie jest wyróżniona wartość działki oraz koszt
    inwestycji. Faktura VAT została wystawiona tylko na
    koszt inwestycji i nie obejmuje działki.
    Zostało to kupione w momencie gdy dom był w stanie
    surowym, zamkniętym,ale w akcie nie ma słowa o stanie faktycznym
    na budowie.
    Jak to ująć w PIT-D?
    - Czy całość wrzucić jako budowa domu - pkt.D-1 poz. 2
    (tak mi powiedzieli w jednym US),
    - czy osobno działkę w poz.1 oraz koszt budowy poz.2?
    Wtedy pojawia się problem - jak rozbić koszty notarialne
    i wszelkie inne opłaty, ale to w sumie drobiazg.
    Niestety sprawa jest bardziej zawiła.
    Kupiła to (po 50%) para, która nie jest małżeństwem.
    Jedno z nich w 1993 kupiło działkę budowlaną (ok.450 m2),
    koszt jej zakupu odliczyło od dochodu. W 1995 sprzedało
    tę działkę i zapłaciło 10% podatek + wykazało w PIT-32
    jako dochód (różnicę między ceną sprzedaży, a kosztem
    zakupu) i zapłaciło o tego dochodu podatek na zasadach
    ogólnych ale zwrotu ulgi chyba nie było ( nie wynika z
    PIT ).
    Co wtedy?
    W innym urzędzie powiedzieli mi, że nie można odliczyć
    drugi raz działki.
    Czy w naszej sytuacji lepiej, (bezpieczniej) byłoby
    potraktować zakup dom wraz z działką jako całość ?
    Mój developer nie chce wystawić faktury na dzialkę twierdząc
    że grunt jest wyłaczony z ustawy od VAT i niby dlatego nie mozna
    wystawiać faktur VAT na działki.
    W kazdym urzędzie mówia co innego wiec naprawde jestem głupia.
    W moim urzedzie skarbowym kobieta zapytała czy mimo to robi róznicę
    ( chodzi o zakres kosztów ) jeżeli bym ujęła inwestycję wraz z działka
    w poz. 2 PIT D-1,bo tak byłoby bezpieczniej.Generalnie takie
    rozwiazanie jest dla mnie OK - według wstepnych kalkulacji
    zdecydowanie nie wydamy wiecej niż dwie ulgi budowlane + dwie
    remontowe.Natomiast obawiam się, że przy kontroli będzie problem
    jeżeli nie
    będziemy mieli faktury na działkę - jeżeli jest to mozliwe.Suma na
    działke jest sporo warta wieć jest to ważne.

    Reasumując napiszę jakie mam konkretne pytania :
    1/ czy tylko raz w zyciu mozna skorzystać z ulgi na działkę ?
    Czy może się jakoś rozlicza różnicę w cenę za m2 analogicznie jak przy
    limicie na zakup mieszkania czy domu ?
    ( sama wymyśliłam taką kombinację:)))
    On niby ulgi nie oddał,ale coś tam doliczył jako dochód sobie do PIT-y
    w momencie sprzedaży działki.
    2/ czy można zmusić developera do wystawienia faktury na dzialkę ?(
    ewentualnie na jakiej podstawie ).
    3/ znając te nieco skomplikowaną sytuację co robić - wrzucić wszystkie
    koszty w poz.2 PIT D-1 czy osobno działkę,a osobno koszt budowy.

    Z góry dziękuję

    Magda K.