  • 1. Data: 2003-11-27 10:13:08
    Temat: jednoosobowa dzałalnosc gospodarcza a kup
    Od: "Anka Łazowska" <a...@p...onet.pl>

    Witam!

    Nurtuje mnie pewien problem, a mianowicie: załóżmy, że jest osoba, która
    prowadzi jedoosobową działalność gospodarczą. Działalność gospodarcza jest
    zarejestrowana na adres zamieszkania tej osoby, lecz usługi przez nią
    swiadczone wykonywane są w innym miejscu, ewentualnie w różnych miejscach
    (dla uproszczenia niech będzie w innym mieście). Przykładowo (dla
    zobrazowania sytacji) niech będzie to kurier, który świadczy usługi
    transportowe w ramach własnej, jednoosobowej działalności gospodarczej,
    zarejestrowanej na jego adres domowy.
    Czy w takim razie osoba ta może zaliczyć czynsz, opłatę za prąd, telefon,
    internet, etc. do kosztów uzyskania przychodu? Czy do kup w tym wypadku
    można zaliczyć wyłącznie koszty działalności "terenowej" tego kuriera, jak
    choćby wydatki poniesione na benzynę, amortyzację samochodu (zakładając, że
    przy jego pomocy będzie wykonywał swoją pracę)?
    W mojej ocenie, jeżeli działalność zarejestrowana jest na określony adres,
    to wszelkie opłaty z nim związane mogą być uważane za kup w związku z tym,
    iż adres=siedziba, w której kurier między innymi prowadzi działalność
    biurową, taką jak choćby prowadzenie księgi przychodów i rozchodów,
    wypełnianie deklaracji PIT, VAT, etc.
    Czy moja interpretacja zagadnienia jest błędna?
    Czy można prosić o podanie podstawy prawnej, w której ewnetualnie będę mogła
    znaleźć dokładne wyjaśnienie sprawy?

    Za wszelkie info z góry dzięki.

    Serdeczne pozdrowienia,
    Anka

  • 2. Data: 2003-11-27 16:23:58
    Temat: Re: jednoosobowa dzałalnosc gospodarcza a kup
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    Witam
    Użytkownik "Anka Łazowska" <a...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:5c7d.00000519.3fc5ce33@newsgate.onet.pl...

    [ciach]
    > Czy można prosić o podanie podstawy prawnej, w której ewnetualnie będę
    mogła
    > znaleźć dokładne wyjaśnienie sprawy?

    art. 22 i 23 updf
    oraz rozporządzenie KPiR - w zakresie dokumentowania wydatków

    > Za wszelkie info z góry dzięki.
    >
    > Serdeczne pozdrowienia,
    > Anka

    pozdrawiam
    KTP

  • 3. Data: 2003-11-28 01:07:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Nov 2003, Anka Łazowska wrote:
    [...]
> [...]
    >+ można zaliczyć wyłącznie koszty działalności "terenowej" tego kuriera, jak

    Czekaj. Ty chcesz ponieść koszty *całego* czynszu ??
    IMO zasady są takie same "dla biura" jak i "ogólnie".
    Najbezpieczniej jest odliczać "koszty ewidentnie związane z DG": ja
    np. odliczam telefon "firmowy" razem z SDI, ale mam osobny telefon
    "osobisty".
    Czynszu i ogrzewania nie odliczam, bo nie mam "wydzielonego
    pomieszczenia": jakby było, to pewnikiem proporcjonalną część
    (do powierzchni) bym wrzucił w KUP.
    [...]
> [...]
    >+ iż adres=siedziba, w której kurier między innymi prowadzi działalność
    >+ biurową, taką jak choćby prowadzenie księgi przychodów i rozchodów,

    no... jeśli jest to "siedziba do celów wyłącznie związanych z DG"
    to i owszem :], "wszelkie opłaty" ! Ale jeśli *nie*, i on tam
    *oprócz* "prowadzenia biura" również je/śpi/... to:

    >+ Czy moja interpretacja zagadnienia jest błędna?

    ...owszem, naciągasz :) i IMO można co najwyżej wrzucać w KUP
    "część niewątpliwie związaną z DG". Przykładowo - dla przypadku
    że ktoś ma telefon "domowy" (a nie ma "firmowego") - na grupie
    najczęsciej spotykaną propozycją jest rozliczanie rozmów wg
    bilingu...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)