  • 1. Data: 2004-03-08 10:29:45
    Temat: księga - excel
    Od: cinek5<c...@g...pl>

    zaczynam prowadzić działalność gospsodarczą i mam dwa pytania.

    1. czy jako zatrudniony na etacie mogę być opodatkowany w formie
    podatku liniowego (składać PIT 5L) ?? Kiedy złożyć pierwszą
    deklarację - gdy osiągnę minimalny dochód (np nawet 100 zł) czy
    wtedy gdy przekroczę dochód równy kwocie wolnej od opodatkowania ??

    2. czy mogę prowadzić księgę w Excelu (ewentualnie OpenOffice) - po
    prostu przygotowywuję sobie arkusz zgodnie ze wzorem podanym w
    rozporządzeniu, wpisuję do niego dane i na koniec miesiąca drukuję -
    czy też możliwe jest to tylko poprzez ręczne dopisywanie
    poszczególnych operacji do książki lub w specjalnym programie
    komputerowym ?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-03-08 14:03:50
    Temat: Re: księga - excel
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym 8 Mar 2004 10:29:45 GMT cinek5<c...@g...pl> pisze:

    > 2. czy mogę prowadzić księgę w Excelu (ewentualnie OpenOffice) - po
    > prostu przygotowywuję sobie arkusz zgodnie ze wzorem podanym w
    > rozporządzeniu, wpisuję do niego dane i na koniec miesiąca drukuję -
    Przy zachowaniu warunków wymienionych w rozporządzeniu o KPiR (instrukcja,
    terminy, zgodne wydruki, zbroszurowanie) nie widzę przeszkód (sam tak właśnie
    robię, ostatnio w Open Office).

    Pozdrawiam,
    PAD
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 3. Data: 2004-03-08 14:58:53
    Od: "Maly" <m...@p...com>

    "zbroszurowanie" - co to znaczy? Wystarczy, ze strony beda zszyte zszywaczem
    biurowym:)

  • 4. Data: 2004-03-08 14:59:55
    Od: "Maly" <m...@p...com>

> [...]
    > deklarację - gdy osiągnę minimalny dochód (np nawet 100 zł) czy
    > wtedy gdy przekroczę dochód równy kwocie wolnej od opodatkowania ??

    Jesli wybrales podatek liniowy to z dzialanosci nie masz kwoty wolnej od
    podatku. Zatem jesli masz dochod to wypelniasz.
    Pozdrawiam,
    maly174

  • 5. Data: 2004-03-08 23:51:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Mar 2004, Piotr A. Dybczyński wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Przy zachowaniu warunków wymienionych w rozporządzeniu o KPiR (instrukcja,
    >+ terminy, zgodne wydruki, zbroszurowanie

    Wyłóż własną interpretację "zbroszurowania", uprzejmie proszę :)
    I zastrzegam z góry iż wyjątkowo ;) się NIE czepiam ! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-03-08 23:54:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Mar 2004, Maly wrote:
    [...komuś...]
    >+ Jesli wybrales podatek liniowy to z dzialanosci nie masz kwoty wolnej od
    >+ podatku.

    Prawda.

    >+ Zatem jesli masz dochod to wypelniasz.

    Ale tu są zdania podzielone: trzeba pamiętać o odliczeniach od podatku :)
    Aczkolwiek sam jestem zwolennikiem tezy o "pojawieniu się podatku przed
    odliczeniem" :) to... to wiemy iż co najmniej niektóre USy nie chcą
    widzieć PIT-a z podatkiem "0 zł" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-03-09 08:25:47
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Tue, 9 Mar 2004 00:51:59 +0100 Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

    > On Mon, 8 Mar 2004, Piotr A. Dybczyński wrote:
    > [...]
    >
    > Wyłóż własną interpretację "zbroszurowania", uprzejmie proszę :)
    > I zastrzegam z góry iż wyjątkowo ;) się NIE czepiam ! :)

    Po prostu wyrażam swój pogląd, że odpowiedni przepis rozporządzenia o
    prowadzeniu KPiR (cytat):

    § 9. 1. Podatnik jest obowiązany zbroszurować księgę i
    kolejno ponumerować jej karty

    obowiązuje również w przypadku prowadzenie księgi "przy użyciu technik
    informatycznych".

    Moim zdaniem § 31 nie wyczerpuje wszystkich warunków uznania księgi
    (na przykład obowiązuje nadal § 11) więc tak sobie wykoncypowałem.

    Wracając do interpretacji "zbroszurowania" to jeśli pytasz o "technikę
    względnie trwałego spowodowania występowania stron w niezaburzonej kolejności"
    to się nie podejmuję ... :-)

    Pozdrawiam,
    PAD
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 8. Data: 2004-03-09 23:12:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Mar 2004, Piotr A. Dybczyński wrote:
    [...]
    >+ > Wyłóż własną interpretację "zbroszurowania", uprzejmie proszę :)
    >+ > I zastrzegam z góry iż wyjątkowo ;) się NIE czepiam ! :)
    >+
    >+ Po prostu wyrażam swój pogląd

    Być może jest on dyskusyjny, ale to nie było tematem pytania :)

    [...]
    >+ Moim zdaniem § 31 nie wyczerpuje wszystkich warunków uznania księgi

    ?
    § 31 stanowi że księga w postaci elektronicznej *spełniająca wymogi*
    jest "księgą" i:

    >+ (na przykład obowiązuje nadal § 11) więc tak sobie wykoncypowałem.

    <dywagacja>
    ...obowiązuje, ale wpis "elektroniczny" IMO wystarczy :), niemniej
    jak rzekłem na początek nie o to chciałem się awanturować :), jako
    że jest możliwe prowadzenie księgi w postaci "nie spełniającej wymogów"
    przy jednoczesnym korzystaniu z *innego* zwolnienia z wpisywania na
    bieżąco (ewidencji VAT na przykład, zgodnie z § 30.3) i wtedy
    możemy zgodnie :) uznać iż mamy przypadek że program nie jest
    "techniką informatyczną", księga w komputerze się "nie liczy"
    ale możemy wygenerować sobie wydruk stanowiący listę wpisów księgi:
    w końcu nie ma obowiązku wypełniania księgi *ręcznie* (mam na
    myśli że ktoś może równie dobrze wypisywać sobie zgodnie ze wzorem
    poszczególne strony KPiR na "klasycznej" maszynie do pisania :))
    <\dywagacja>
    Krótko mówiąc (i abstrahując od kwestii "kiedy") dopuszczamy
    możliwość że mamy mechanicznie (maszyną, drukarką...) sporządzane
    kolejne (miesięcznie generowane) strony KPiR.

    >+ Wracając do interpretacji "zbroszurowania" to jeśli pytasz o "technikę
    >+ względnie trwałego spowodowania występowania stron w niezaburzonej kolejności"
    >+ to się nie podejmuję ... :-)

    Moment.
    Zeznałeś że *stosujesz*. Ja nie oczekuję że wystąpisz w roli składu
    rozszerzonego NSA/SN/TK i podasz ogólnie obowiązującą wykładnię :)
    Ale jak *ty* to robisz ?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-03-10 13:04:48
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    Gotfryd, już chyba nie wiem o co pytałeś i o co dalej pytasz...

    piszesz (między innymi):

    Ja: Po prostu wyrażam swój pogląd

    Ty: Być może jest on dyskusyjny, ale to nie było tematem pytania :)

    Dyskusyjny jest być może mój pogląd, że ... dokończ proszę, bo może nie wiem
    o czym rozmawiamy :-)

    Ja: Moim zdaniem § 31 nie wyczerpuje wszystkich warunków uznania księgi

    Ty: § 31 stanowi że księga w postaci elektronicznej *spełniająca wymogi*
    jest "księgą" i:

    Ja: (na przykład obowiązuje nadal § 11)

    Ty: ...obowiązuje, ale wpis "elektroniczny" IMO wystarczy :),

    Jak to rozumiesz? Wydruki na koniec miesiąca niepotrzebne? A § 31 pkt.2 nie
    obowiązuje (zakładam, że mówimy o przypadku, gdy program generuje wydruki
    zgodne ze wzorem)?

    Ty: nie mniej[...] nie o to chciałem się awanturować :)

    Ty: Krótko mówiąc (i abstrahując od kwestii "kiedy") dopuszczamy
    możliwość że mamy mechanicznie (maszyną, drukarką...) sporządzane
    kolejne (miesięcznie generowane) strony KPiR.

    Zgoda. I jeśli są zgodne ze wzorem to wystarczy, jeśli nie to tzreba je
    przepisać do księgo zgodnej ze wzorem.

    Ja: Wracając do interpretacji "zbroszurowania" to jeśli pytasz o "technikę
    względnie trwałego spowodowania występowania stron w niezaburzonej
    kolejności"+ to się nie podejmuję ... :-)

    Ty: Zeznałeś że *stosujesz*. Ja nie oczekuję że wystąpisz w roli składu
    rozszerzonego NSA/SN/TK i podasz ogólnie obowiązującą wykładnię :)
    Ale jak *ty* to robisz ?

    Pytałeś w pierwszym liście tak(cytat):

    Ty: Wyłóż własną interpretację "zbroszurowania", uprzejmie proszę :)

    Więc myślałem, że właśnie oczekujesz że wystąpię w roli rozszerzonego
    składu...

    A serio, sądziłem, że pytasz dlaczego uważam, że prowadzący księgę przy użyciu
    "technik komputerowych" ma obowiązek ją zbroszurować. Swój pogląd wyraziłem w
    poprzednim liście ale Ty chyba pytałeś o co innego.

    Teraz pytasz:
    Ty: Ale jak *ty* to robisz ?

    Co? Jak realizuję obowiązek zbroszurowania?
    No dobra, miałem opatentować ale niech tam... :-)

    Wkładam kolejne karty (wraz z dotyczącymi je dowodami) do koszulek (takich
    przeźroczystych, foliowych) i wpinam do segregatora. I już.

    A teraz bardzo proszę napisz jak Ty to robisz (albo o co tak na prawdę Ci
    chodziło - czyli gdzie dostrzegłeś haczyk).

    Pozdrawiam,
    PAD
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 10. Data: 2004-03-10 15:29:52
    Od: "Maly" <m...@p...com>

    Witam,
    Cala wymiana pogladow byla dosc dluuuga. A ja dalej nie wiem co jest
    grane:-)
    Niech bedzie prowadzona KPiR np. Excelu, gdzie format jest zgodny z
    obowiazujacym i dokonywanie sa wydruki na drukarce.
    Czy to nie musi byc traktowane jako technika komputerowa? Excel to tylko
    taki rozbudowany kalkulatorek z mozliwoscia wydruku.
    Zatem nie jest nizebedna instrukcja obslugi do tego programu?
    A jesli nawet by byla to instrukcja do Excela czy do konkretnego
    wypelnianego formularza?

    Jesli jednak jest to technika komputerowa to prowadzenie ewidencji VAT
    powoduje, ze mozna to traktowac juz jako technike niekomputerowa? Nawet
    jesli ewid. VAT jest prowadzona ta sama metoda - tez Excel?
    Chyba juz sie pogubilem,
    Marcin