  • 1. Data: 2003-04-15 16:54:22
    Temat: który sposób wybrać - darowizna domu
    Od: "Kinga" <k...@w...pl>

    Witajcie,
    Potrzebuję porady w nastepującej sprawie:

    Moja teściowa dwa lata temu zaczęła budowę domu (obecnie jest on w stanie
    surowym otwartym), kwestia własności działki i wszelkie formalności
    zaistniałe do tej pory były załatwiane poprawnie. Działka i dom obecnie są
    własnością teściowej. Ostatnio mama mojego męża wysunęła propozycję
    przepisania tego domku w budowie i działki mojemu mężowi ( darowizna).
    Powiedziała, że w takim momencie na niego przepisze , kiedy to dla nas okaże
    się optymalne finansowo, i teraz mamy do dyspozycji takie opcje:
    - przepisać teraz, póki jest w domu zrobionych bardzo mało prac (np. nie ma
    jeszcze instalacji), stąd wycena wykaże niższą wartość domu a co za tym
    idzie będzie niższy podatek od wzbogacenia, czy,
    - uregulować odziedziczenie domu po teściowej w testamencie podpisanym
    notarialnie i po prostu czekać na "naturalne" przejście nieruchomości na
    naszą własność (i czy rzeczywiście ten sposób jest tak prosty jak mi -
    laikowi się wydaje, bo martwi mnie jeszcze potencjalna możliwość roszczeń ze
    strony rodzenstwa męża, po ewentualnej śmierci mamy...czy w tym wypadku
    zapis w testamencie domu na naszą korzyść uniemożliwi czynienie roszczeń ze
    strony rodzeństwa męża do tego domku, czy też np. już teraz powinniśmy
    pomyśleć z mężem o podsunięciu rodzeństwu odpowiedniej klauzuli do
    podpisania o nieroszczeniu pretencji w przyszłości do nieruchomości, czy to
    wystarczy?)
    - czy może istnieje jeszcze sposób "na zasiedzenie"? jak się nie mylę do
    tej pory był przepis,że będąc zameldowanym w tym domku u mamy przez min. 5
    lat przejdzie on na naszą własność...jakie wtedy ponosi się koszty, czy
    takie jak przy darowiźnie?
    - a może istnieje jeszcze inna uregulowana prawnie ;) droga wejście w
    posiadanie domu ?

    bardzo proszę o radę,
    Dziekuję serdecznie!

    Kinga

  • 2. Data: 2003-04-18 23:00:36
    Temat: Re: który sposób wybrać - darowizna domu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Apr 2003, Kinga wrote:

    >+ Witajcie,
    >+ Potrzebuję porady w nastepującej sprawie:

    Nie udzielam, nie jestem prawnikiem. To dla porządku :>
    Natomiast czasem pomarudzę ;) (znaczy: "wyrażam opinie").
    [...]
> [...]
    >+ zapis w testamencie domu na naszą korzyść uniemożliwi czynienie roszczeń ze

    AFAIK nie uniemożliwi. Polecam googlem potraktować grupę *.prawo
    na okoliczność hasła "zachowek":
    http://groups.google.com/groups?num=100&hl=pl&inlang
    =pl&lr=&ie=ISO-8859-2&as_drrb=b&q=+zachowek+OR+zacho
    wku+OR+zachowkiem+group%3A*.prawo&btnG=Szukaj+z+Goog
    le&as_miny=2001&as_minm=5&as_mind=12&as_maxy=2003&as
    _maxm=4&as_maxd=18

    Rodzeństwo musiałoby dopuścić się np. przestępstwa przeciw rodzicom
    żeby zostać wydziedziczone.

> [...]
    >+ podpisania o nieroszczeniu pretencji w przyszłości do nieruchomości, czy to

    Mam wątpliwości.

> [...]
    >+ lat przejdzie on na naszą własność...jakie wtedy ponosi się koszty, czy

    Strzelasz IMO daleko od celu.
    Zasiedzenie ma miejsce przy:
    - rozporządzaniu "jak właściciel" (znaczy: nie jest to wynajem,
    sama płacisz podatki,...) i do tego:
    - "w dobrej wierze" coś 20 lat
    - "w złej wierze" coś 30 lat.
    Zajrzeć do Kodeksu Cywilnego.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-04-19 13:06:22
    Od: "Stefan Nos" <t...@N...gazeta.pl>

    Nawet wydziedziczenie nic nie daje, bo zachowek przechodzi na zstępnych
    rodzeństwa.
    Najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia podatkowego jest instytucja
    "dożywocia". Darmocha, że tak powiem :)bo tylko opłata od czynności cywilno-
    prawnych 2%.
    Tym bardziej jest to tu na miejscu, że rozważacie i zapis testamentowy.
    Polecam przejrzeć zapisy art. 908 i następne kodeksu cywilnego.

    To my- Trociny