  • 1. Data: 2002-01-07 12:55:03
    Temat: kupno nowego i sprzedaz starego mieszkania
    Od: <g...@p...onet.pl>

    Witam,
    Mam taka sytuacje: pod koniec 2001r kupilam od spoldzielni nowe mieszkanie
    zaciagajac kredyt mieszkaniowy. Jestem w posiadaniu starego mieszkania
    (faktycznie wykupilam go mniej niz przed 5 laty), a ktore zglosilam w
    agencji do sprzedazy. Niestety nie udalo mi sie go sprzedac przed
    zaciagnieceim kredytu (takie mialam terminy ze spoldzielni). Jak dotad bylam
    przekonana, ze jak uda mi sie sprzedac to stare mieszkanie to nie bede
    musiala zaplacic podatku 10% od sprzedazy- splace kredyt, a na dodatek w
    calosci bede mogla skorzystac z ulgi budowlanej (akurat tyle co limit
    kosztowalo mnie nowe mieszkanie). Staralam sie przeszukac grupe i rozne
    forum podatkowe i tak wlasciwie to nie udalo mi sie uzyskac jednoznacznej
    odpowiedzi na to czy moje wyobrazenie na temat placenia i nieplacenia
    podatku jest prawidlowe. A wrecz odwrotnie, juz nic nie wiem. Jedni
    twierdza, ze bede musiala zaplacic te 10%, inni ze wcale nie, ale za to bede
    musiala odliczyc te niezaplacone 10% od ulgi budowlanej, a tak wlasciwie to
    juz powinnam zglosic do urzedu sprzedaz starego mieszkania, bo zeby nie
    placic tych 10% to terminem jest zaplacenie pelnej kwoty za nowe mieszkanie.
    A tak na dobra sprawe to znalazlam tez rozne interpretacje tych 10% - od
    kwoty sprzedazy lub od kwoty pomniejszonej o koszty notariusza, agencji itp.
    :(((
    Pomozcie! Dajcie znac jak to z tym faktycznie jest lub gdzie szukac w inecie
    odpowiedzi zgodnych z naszym prawem.
    Basia

  • 2. Data: 2002-01-07 13:25:34
    Temat: Re: kupno nowego i sprzedaz starego mieszkania
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    <g...@p...onet.pl> wrote in message
    > Witam,
    [...]
    > Pomozcie! Dajcie znac jak to z tym faktycznie jest lub gdzie szukac w
    inecie
    > odpowiedzi zgodnych z naszym prawem.
    > Basia

    To proste.

    Poniewaz nie udalo sie Pani sprzedac mieszkania przed uplywem 5 lat nie musi
    Pani placic
    podatku.

    Poniewaz zaplacila Pani za mieszkanie w 2001 roku nalezy sie Pani ulga....

    GDYBY udalo sie Pani sprzedac mieszkanie wczesniej, to
    ABY nie pacic podatku przy sprzedazy musialaby Pani zadeklarowac
    ze wykorzysta pieniadze na zakup mieszkania i MUSIALABY Pani
    pomniejszyc ulge.

    Los czuwal, nie udalo sie - pieniadze zostaly

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-01-08 06:29:18
    Od: <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > ABY nie pacic podatku przy sprzedazy musialaby Pani zadeklarowac
    > ze wykorzysta pieniadze na zakup mieszkania i MUSIALABY Pani

    Innymi slowy wszystko zostaje normalnie i tylko jak sprzedam mieszkanie
    przed uplywem 5 lat to bede musiala zaplacic 10% (ulga budowlana cala) i
    cos czytalam ze jeszcze 2% od czynnosci cywilnoprawnych. A poniewaz te 5
    lat mija mi dopiero w przyszlym roku, wiec mam dodatkowe pytanie: czy jest
    to od kwoty sprzedazy widniejacej w umowie, czy tez od kwoty pomniejszonej o
    te wszystkie dodatkowe wydatki, oplaty na notariusza itp i od czego te 2%?
    Dzieki za odpowiedz
    Basia

  • 4. Data: 2002-01-08 10:04:58
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    <g...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > te wszystkie dodatkowe wydatki, oplaty na notariusza itp i od czego te 2%?

    Wiec dalej ma Pani wybor.

    Poniewaz z tego co pamietam byl niedawno wyrok w sprawie o tym,
    ze za wydatek mieszkaniowy uznaje sie rowniez splate kredytu
    zaciagnietego na zakup mieszkania (byly z tym przepychanki - mysle ze
    prawnicy dpowiedza)

    Poza tym moze nowe mieszkanie jeszcze nie jest "gotow" i trzeba go budowac
    dalej?
    (podlogi instalacje i.t.p.).

    Boguslaw

  • 5. Data: 2002-01-09 06:37:28
    Od: "godbar" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > prawnicy dpowiedza)
    >
    > Poza tym moze nowe mieszkanie jeszcze nie jest "gotow" i trzeba go

    Niestety nowe mieszkanie kosztowalo mnie ciut wiecej niz przysluguje na cala
    ulge budowlana razem z ulga remontowa. I tak rozwazajac przepisy dotyczace
    oplat zwiazanych ze sprzedaza i kupnem mieszkan, dochodze do wniosku, ze
    preferuja ludzi z duzym zasobem finansowym. Gdybym miala odpowiednia ilosc
    pieniedzy, to spokojnie kupilabym nowe mieszkanie, majac do wykorzystania
    pelna ulge budowlana i wykonczylabym go wykorzystujac pelna ulge remontowa.
    A ze sprzedaza starego moglabym poczekac te 11 miesiecy i zostawic w
    kieszeni te 10% minus koszty czynszu, ale to juz nie tak duzo by bylo.
    Czyli gram dzisiaj w totka1 :))
    Basia