  • 1. Data: 2007-05-14 19:44:37
    Temat: kupno/sprzedaz licencji z/do UE/USA a KPiR i VAT
    Od: Jakub <k...@w...pl>

    witam,

    czyli generalnie mamy tutaj 4 rozne przypadki:
    - kupno licencji z UE
    - kupno licencji z USA
    - sprzedaz licencji do UE
    - sprzedaz licencji do USA

    jedyny ciekawy watek, jaki sie ukazuje na ten temat to
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_thread/thread/3ec7594c5c60f7e8/64eee29158a4311
    6?lnk=gst&q=licencji+ue&rnum=1#64eee29158a43116

    jednak nie do konca udziela on odpowiedzi na pytania, ktore mnie interesuja.

    prowadze DG (KPiR i VAT). wedlug ustawy o podatku od towarow i uslug
    rozdz.3 art. 27 ust. 3,4 usługa (a sprzedaz licencji jest usluga) ma
    miejsce w kraju gdzie jest siedziba odbiorcy.

    wedlug zalacznika numer 3 tejze ustawy, pozycja 162, stawka VAT dla
    mojego przypadku to 7%

    czyli zatem jak rozumiem:
    a) gdy sprzedaje licencje za 1000 netto do UE, podatek placi nabywca u
    siebie; mi przelewa 1000, sam placi swoj VAT u siebie w/g swojej stawki,
    a ja VAT od tej uslugi nie place.

    b) gdy kupuje licencje z UE za 1000, przelewam sprzedawcy 1000 a sam
    jeszcze "place" (w/g stawki z mojego kraju) 70 podatku naleznego,
    jednoczesnie (tu rozumiem ze faktura wewnetrzna) "oddajac" sobie 70
    podatku naliczonego.

    o sytuacje z USA staralem sie dowiedziec w moim US, jednak panie (dwie)
    powiedzialy zgodnie ze nie wiedza, bo jestem pierwsza osoba jaka sie o
    takie cos pyta. eh, te male miasta. i teraz, czy dobrze rozumuje, ze:

    c) sprzedaje licencje do USA za 1000, nabywca VAT nie placi, bo jak
    zrozumialem z tego co mi panie powiedzialy w USA VAT nie ma. a ja z
    racji na ustawe (podatek odprowadza sie w miejscu wykonania uslugi,
    siedziby nabywcy) tez nie place VAT.

    d) kupuje licencje z USA za 1000, przelewam sprzedawcy 1000 i ... place
    70 podatku? co z podatkiem naliczonym i faktura wewnetrzna w przypadku USA?

    co w przypadkach kiedy kontrahent z UE nie jest czynnym podatnikiem VAT
    i nie wystawia faktur? czy robi sie to wtedy analogiczne do sytuacji z USA?

    czy przypadek kupna domeny internetowej, z racji ze w/g pkwiu domena to
    usluga, stosuje sie analogiczne rozumowania?

    czy wydruk przelewu bankowego, w sytuacji nieotrzymania faktury/rachunku
    od kontrachenta bedzie wystarczajacym, honorowanym dowodem transakcji?

    rozumiem tez, ze kwoty 1000 ksieguje normalnie w KPiR a 70 w ewidencji VAT.

    Bede wdzieczny za wszelkie odpowiedzi i/lub wyszukane w archiwum linki
    mogace udzielic odpowiedzi na powyzsze kwestie.

    pozdrawiam,
    jakub

  • 2. Data: 2007-05-14 20:18:59
    Temat: Re: kupno/sprzedaz licencji z/do UE/USA a KPiR i VAT
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Odniosę się tylko do wybranych punktów:

> [...]
    > miejsce w kraju gdzie jest siedziba odbiorcy.
    >
    > wedlug zalacznika numer 3 tejze ustawy, pozycja 162, stawka VAT dla

    Sprawdź jeszcze załącznik 4 poz. 11, może łapiesz się na ZW, wtedy
    gorzej, bo proporcje trza liczyć...

    > czyli zatem jak rozumiem:
    > a) gdy sprzedaje licencje za 1000 netto do UE, podatek placi nabywca u
    > siebie; mi przelewa 1000, sam placi swoj VAT u siebie w/g swojej stawki,
    > a ja VAT od tej uslugi nie place.

    To zależy, czy nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem vat w swoim
    kraju. Jeśli jest, wtedy tak jak piszesz. Jak nie, kwota za jaką
    sprzedasz jest kwotą brutto i Ty odprowadzasz vat.

    No i ok.
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 3. Data: 2007-05-14 20:42:31
    Od: Jakub <k...@w...pl>

    ajt wrote:
    > Odniosę się tylko do wybranych punktów:
    >
    > Sprawdź jeszcze załącznik 4 poz. 11, może łapiesz się na ZW, wtedy
    > gorzej, bo proporcje trza liczyć...

    dzieki za zwrocenie uwagi

    > To zależy, czy nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem vat w swoim
    > kraju. Jeśli jest, wtedy tak jak piszesz. Jak nie, kwota za jaką
    > sprzedasz jest kwotą brutto i Ty odprowadzasz vat.

    ale w tym wypadku, jak mniemam, tylko 7%, czyli stawke z mojego kraju.

    > No i ok.

    no i git.

    dzieki,
    pozdrawiam,