  • 1. Data: 2008-01-01 18:45:44
    Temat: lokal mieszkalny na DG - co się z tym wiąże.
    Od: "Jacek" <wajacek@(CIACH)wp.pl>

    Witam,
    jest mieszkanie w prywatnej kamiennicy które chciałbym wynająć na
    działalnośc gospodarczą (usługi krawieckie),
    czy jest jakaś różnica dla wynajmującego, czy lokal jest wynajmowany jako
    mieszkalny czy do prowadzenia DG ?
    co się z tym wiąże ??
    chciałbym się zorientować o ile może być wyższy czynsz, obecnie wszystkie
    lokalne są mieszkalne.

    A jak to wyglądać będzie z mojej strony odnośnie formalności, zakładając że
    pozostawiam dotychczasowy adres prowadzenia DG, czyli podaję dodatkowe
    miejsce prowadzenia działalności.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 2. Data: 2008-01-02 09:50:44
    Temat: Re: lokal mieszkalny na DG - co się z tym wiąże.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Jan 2008, Jacek wrote:

> [...]
    > działalnośc gospodarczą (usługi krawieckie),
    > czy jest jakaś różnica dla wynajmującego, czy lokal jest wynajmowany jako

    Konieczność albo rozliczania VAT, albo prowadzenia ewidencji
    uproszczonej.
    W odróżnieniu od wyjątku w postaci najmu na cele mieszkaniowe najem
    jest zasadniczo opodatkowany VAT, razem z wszystkim co się z tym
    wiąże.

    > chciałbym się zorientować o ile może być wyższy czynsz, obecnie wszystkie
    > lokalne są mieszkalne.

    Z przyczyn podatkowych nie powinien być wyższy, *jeśli* najemca jest
    VATowcem i VAT może sobie odliczyć.
    Faktycznie wynajmujący ma *niższe* koszty ponoszone i tak na ów lokal
    (bo ma prawo odliczenia VAT, czyli wszystkie wydatki są "tańsze" o VAT),
    tyle że w zamian ma na głowie "więcej papierów", co może się przełożyć
    na koszt :)

    > A jak to wyglądać będzie z mojej strony odnośnie formalności, zakładając że
    > pozostawiam dotychczasowy adres prowadzenia DG, czyli podaję dodatkowe
    > miejsce prowadzenia działalności.

    Hm... nie rozumiem pytania. Oczekujesz, że napiszemy Ci iż dodatkowe
    miejsce prowadzenia DG należy zgłosić w UM i US? :)
    No trzeba :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-01-02 15:26:22
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > (bo ma prawo odliczenia VAT, czyli wszystkie wydatki są "tańsze" o VAT),
    > tyle że w zamian ma na głowie "więcej papierów", co może się przełożyć

    Dodatkowo za gospodarcze lokale jest wiekszy podatek od nieruchomosci.
    Zapewne to też obciąży najemcę.

  • 4. Data: 2008-01-02 21:57:12
    Od: "Jacek" <n...@t...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0801021046050.3408@athlon64...
    > On Tue, 1 Jan 2008, Jacek wrote:
    > Konieczność albo rozliczania VAT, albo prowadzenia ewidencji
    > uproszczonej.

    Tu już wiem czego mam szukać dalej, o czym poczytać; najem - ewidencja
    uproszczona

> [...]

    > (bo ma prawo odliczenia VAT, czyli wszystkie wydatki są "tańsze" o VAT),
    > tyle że w zamian ma na głowie "więcej papierów", co może się przełożyć

    Najemca nie jest VAT-owcem.

    > Hm... nie rozumiem pytania. Oczekujesz, że napiszemy Ci iż dodatkowe
    > miejsce prowadzenia DG należy zgłosić w UM i US? :)
    > No trzeba :)

    Tu byłem pewny przynajmniej z US że trzeba zgłosić

    > pzdr, Gotfryd

    Ja również
    Jacek

  • 5. Data: 2008-01-04 21:28:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jan 2008, Jacek wrote:

    > Tu już wiem czego mam szukać dalej, o czym poczytać; najem - ewidencja
    > uproszczona

    To nie jest cecha najmu, to jest cecha VATu :)
    Dużo więcej opisów można znaleźć dla ogólnie pojętej DG: VAT ma własną,
    odrębną definicję DG, i najem podpada pod nią *tak samo* jak prowadzenie
    rejestrowanej działalności gospodarczej, przepisy są te sama i ewidencja
    taka sama.
    Czegoś nie zrozumiałem: czy ów najem jest częścią DG, czy to jest
    odrębne źródło przychodów dla podatku dochodowego?

    > Najemca nie jest VAT-owcem.

    To niewątpliwie korzystniej korzystać ze zwolnienia.

    pzdr, Gotfryd