  • 1. Data: 2006-11-02 22:21:59
    Temat: podatek liniowy dla przedsiębiorcy zatrudnionego na etacie... czy jest opłacalny?
    Od: s...@o...pl

    wybór podatku liniowego najczęściej komentowany jest w ten sposób, że opłaca
    się on osobom które 1) inaczej trafiłyby w wysokie progi podatkowe 2) nie mają
    do stracenia praw nabytych do dużych ulg podatkowych

    podkreślana jest też kwestia utraty prawa do kwoty wolnej od podatku.

    Czyli jeśli w przyszłym roku zarobię 45.000zł to
    1) wg liniowego zapłacę 19% z 45.000zł
    2) wg zasad ogólnych zapłacę 19% z 45.000zł minus kwota wolna i minus ulgi

    a ja tak sobie kombinuję...

    jeśli ktoś pracuje na etacie a oprócz tego prowadzi DG, to dochody z pracy
    ma rozliczane na zasadach ogólnych i tam wykorzystuje kwotę wolną...
    czyli rozliczając dochody z DG nie może drugi raz odjąć sobie tej samej
    kwoty wolnej. Czyli ma do wyboru:

    1) wg liniowego zapłaci 19% z 45.000zł
    2) wg zasad ogólnych też 19% z 45.000zł ale minus ewentualne ulgi

    To by znaczyło, że jeśli nie będę mieć prawa do dużych ulg podatkowych
    opłacałby mi się podatek liniowy, bo wtedy nie tracę kwoty wolnej (którą
    i tak wykorzystuję przy opłacaniu podatku od dochodów z pracy zawodowej)
    a na wypadek przekroczenia 45.000zł jestem "zabezpieczony" przed wpadnięciem
    w 30% próg podatkowy.

    dobrze kombinuję czy popełniłem jakiś błąd w rozumowaniu?

    pozdr
    Aleksander