  • 1. Data: 2007-08-26 16:30:37
    Temat: podatek ryczałtowy 10% po wyjściu ze spółki cywilnej
    Od: "Dyzmund" <d...@t...pl>

    Czy przy wychodzeniu ze spółki cywilnej płaci się podatek ryczałtowy od
    całej sumy którą otrzymuje wspólnik, czy tylko od wypracowanego zysku?

    Pisząc o całości mam na myśli wkład wniesiony przy zakładaniu spółki a
    wyjmowany przy wychodzeniu.

    cyt.:
    " Jak wynika z przepisów kodeksu cywilnego i przepisów powołanej ustawy

    o podatku dochodowym od osób fizycznych od woli wspólników zależeć może
    forma rozliczenia ze wspólnikiem ustępującym ze spółki. Możliwe jest więc w
    ramach rozliczenia zarówno przejęcie przez występującego wspólnika środków
    trwałych

    i innych składników w naturze, jak też wypłacenie temu wspólnikowi należnego
    udziału w gotówce, z tym że występujący wspólnik otrzymane należności musi
    opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

    Należy również nadmienić, iż w przypadku, gdy podatnik występujący ze spółki
    nie zamierza kontynuować dalej działalności gospodarczej, ma on obowiązek
    zapłacić 10%. zryczałtowany podatek dochodowy, o czym stanowi art. 24 ust. 3
    oraz art. 44 ust. 4 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych, od tej części dochodu z remanentu na dzień wystąpienia ze
    spółki, jaka przypada na niego w związku z udziałem ustalonym w umowie
    spółki"

  • 2. Data: 2007-08-26 17:08:05
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 26-08-2007 o 18:30:37 Dyzmund <d...@t...pl> napisał(a):

    > Czy przy wychodzeniu ze spó?ki cywilnej p?aci si? podatek rycza?towy od
    > ca?ej sumy któr? otrzymuje wspólnik, czy tylko od wypracowanego zysku?

    Dochód został już opodatkowany. Ryczałt się płaci
    dlatego, że wcześniej wrzuciliście w koszty wydatki na zakup tego co teraz
    zostało.

    Osobną rzeczą jest to, że gdy ex-wspólnik kontunuuje dalej własną DG,
    to jest niejasna sprawa kiedy ten remanent płacić - czy po wyjściu z SC,
    czy dopiero po zakończeniu własnej DG. Były rozważania na grupie
    na ten temat, ale OIDP na rozważaniach się skończyło :)

  • 3. Data: 2007-08-26 19:07:32
    Od: "Dyzmund" <d...@t...pl>

    ale chodzi o to, czego nie odliczyliśmy w całości bo się nie zamortyzowało
    albo czego nie da się amortyzować np. grunt.
    Wnosimy aportem grunt. Jeśli spółka się rozwiąże przed sprzedażą gruntu to
    zapłacę podatek od tego wkładu?

  • 4. Data: 2007-08-26 19:17:19
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 26-08-2007 o 21:07:32 Dyzmund <d...@t...pl> napisał(a):

    > ale chodzi o to, czego nie odliczyli?my w ca?o?ci bo si? nie
    > zamortyzowa?o
    > albo czego nie da si? amortyzowaae np. grunt.
    > Wnosimy aportem grunt. Je?li spó?ka si? rozwi??e przed sprzeda?? gruntu
    > zap?ac? podatek od tego wk?adu?

    A od czego się płaci ten podatek(art. 24.2 updof, jeśli dobrze pamiętam)?
    Mówiąc ogólnie - od "handelstuffu" i wyposażenia.

    Więc jaki status ma ten wniesiony aportem grunt?

  • 5. Data: 2007-08-26 20:44:58
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Aug 2007 21:17:19 +0200, t...@o...pl napisał(a):

    :)

    > A od czego się płaci ten podatek(art. 24.2 updof, jeśli dobrze pamiętam)?
    > Mówiąc ogólnie - od "handelstuffu" i wyposażenia.
    >
    > Więc jaki status ma ten wniesiony aportem grunt?

    A nie będzie miał tu zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 50
    "przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w
    spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych
    udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej"?

    Więc IMO ze zwracanych wkładów do spółki, do wysokości wkładu do niej,
    podatku brak.
    Choć jeśli się nie mylę, była kiedyś interpretacja taka, że nakładała na
    podatnika obowiązek wyceny rynkowej zwracanych składników majątku, przy
    czym, co ciekawe, nie miała żadnego poparcia w przepisach :))

    Zostałby jedynie, tak jak piszesz - 10% podatek od remanentu
    likwidacyjnego.
    Czyż nie? ;>

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 6. Data: 2007-08-26 21:37:59

    Dnia 26-08-2007 o 22:44:58 Jagna <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych
    > udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej"?

    Gdyby to było opodatkowane to byłoby złodziejstwo, na szczęście mamy
    wykluczenie :)

> [...]
    > czym, co ciekawe, nie miała żadnego poparcia w przepisach :))
    >
    > Zostałby jedynie, tak jak piszesz - 10% podatek od remanentu

    IMHO - dokładnie tak