  • 1. Data: 2003-02-07 09:41:23
    Temat: potrzebuję porady
    Od: "klarakowalska" <k...@w...pl>

    Dzień dobry. Witam wszystkich
    Mam pytanie, czy zakup mebli i wyposażenia można zaliczyć do kosztów? Chodzi
    o to że prowadzę działalność gospodarczą, płacę VAT i chciałam sobie
    powiększyc swoją działalność. Kupiłam od spółdzielni lokal na sklep.Ale
    sytuacja moja jest teraz taka ze nie mogę prowadzić dwóch sklepów więc
    postanowiłam jeden lokal wynająć. Niestety, ten który ode mnie będzie
    wynajmował chce aby lokal był wyposażony w meble biurowe i inne wyposażenie.
    Meble zakupiłam, dostałam właśnie fakturę.
    Czy mogę sobie zaliczyć do kosztów wynajmu zakup mebli w miesiącu zakupu czy
    trzeba je amortyzować? Jeśłi tak to przez jaki okres?
    Jeszcze jedno, czy ktoś wie jaka jest stawka amortyzacji na lokal(sklep)?

    Dziękuję za zaintresowanie

    klara

  • 2. Data: 2003-02-07 09:46:19
    Temat: Re: potrzebuję porady
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik klarakowalska napisał:

    > Czy mogę sobie zaliczyć do kosztów wynajmu zakup mebli w miesiącu zakupu czy
    > trzeba je amortyzować? Jeśłi tak to przez jaki okres?

    Jeżeli poszczególny mebel, kompletny i zdatny do użytku, kosztował mniej
    niż 3500 to mozna go wpisać do EST i zamortyzowac jednorazowo w miesiącu
    zakupu lub wrzucić w koszty i wpisac do eiwdencji wyposażenia.
    Efekt podatkowy na pierwszy rzut oka taki sam, ale od wyposażenie płaci
    się podatek od remanentu w razie likwidacji działalności.
    Jeżeli meble sa jendostkowo droższe niz 3500 to trzeba amortyzować.

    > Jeszcze jedno, czy ktoś wie jaka jest stawka amortyzacji na lokal(sklep)?
    Jaka forma własności?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-02-07 11:16:13
    Temat: Odp: potrzebuję porady
    Od: "klarakowalska" <k...@w...pl>

> [...]
    > się podatek od remanentu w razie likwidacji działalności.
    > Jeżeli meble sa jendostkowo droższe niz 3500 to trzeba amortyzować.

    Cena zakupu rózna, i mniej ni z 3500 i więcej niż 3500.
    Ale mogę ew. postarać się od sprzedawcy aby zmienił fakture i napisał jako ,
    no właśnie - co? - jako zestaw?
    Jaka jest stawka dla mebli, bo nie mogę odszukać w tabeli? Znalazłam tylko
    grupę 08 - podgrupa 8 - narzedzia, przyrzady, ruchomosci i wyposazenie.
    Ale tam jest 20 %, czy nie za mało?

    > Jaka forma własności?

    Lokal mój własny, kupiony od spółdzielni, w bloku wielopiętrowym na
    parterze.

    klara

  • 4. Data: 2003-02-07 11:29:40
    Temat: Re: Odp: potrzebuję porady
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik klarakowalska napisał:
    > Cena zakupu rózna, i mniej ni z 3500 i więcej niż 3500.
    > Ale mogę ew. postarać się od sprzedawcy aby zmienił fakture i napisał jako ,
    > no właśnie - co? - jako zestaw?
    Hmm.. może przepisałby tak zeby kazdy mebel kosztował mniej niz 3500.
    Na pewno zrobienie zestawu sprawy nie ułatwi.
    Ale jeżeli nie, to te poniżej 3500 dajesz w koszty lub amortyzujesz
    jednorazowo, te powyżej amortyzujesz. Każdy oddzielnie, bo potem łatwiej
    np. sprzedac czy zlikwidować.

    > Jaka jest stawka dla mebli, bo nie mogę odszukać w tabeli? Znalazłam tylko
    > grupę 08 - podgrupa 8 - narzedzia, przyrzady, ruchomosci i wyposazenie.
    > Ale tam jest 20 %, czy nie za mało?
    Nie za mało. Tyle wlasnie jest dla mebli. To oznacza że wg. ustawodawcy
    meble dadzą sie uzywać co najmniej 5 lat.
    Hmm... mam 7-letnie biurko które nadal funkcjonuje a przeszło 2
    przeprowadzki, więc chyba cos w tym jest.
    Co nie znaczy że nie chciałabym żeby to było stawka co najmniej 50% ;-)
    Oczywiście metoda degresywan skraca czas amortyzacji.

    > lokal(sklep)?

    > Lokal mój własny, kupiony od spółdzielni, w bloku wielopiętrowym na
    > parterze.

    Ale "mój własny" to niczego nie wyjaśnia.
    Czy to jest wlasność z wpisem do ksiag wieczystych czy tylko
    "spółdzielcze wlasnościowe prawo do lokalu"?
    W pierwszy przypadku amortyzujesz lokal, w drugim amortyzujesz prawo -
    ale stawka ta sama 2,5% :-)

    Wiem, czepia się :-))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-02-07 12:15:40
    Temat: Odp: Odp: potrzebuję porady
    Od: "klarakowalska" <k...@w...pl>

    > Co nie znaczy że nie chciałabym żeby to było stawka co najmniej 50% ;-)

    A ja już sama nie wiem. Boję się że już od pierwszego miesiąca będę miała
    ogromną stratę na wynajmie. Dlatego może lepiej rozłożyć amortyzację na
    lata?
    Ja ustaliłam małą stawkę czynszu, bo może za jakiś czas będę mogła
    zrealizować to co chciałam. A tak to chodzi mi tylko aby nie ponosić
    niepotrzebnie kosztów co miesiąc.

    > W pierwszy przypadku amortyzujesz lokal, w drugim amortyzujesz prawo -
    > ale stawka ta sama 2,5% :-)

    > Wiem, czepia się :-))
    Lubię jak ktoś tak się "czepia" bo przynajmniej wie o co pytam.

    A jeszcze jedno. Czy jak wyjdzie mi strata z wynajmu (te meble) to mogę ją
    rozliczyć łącznie zyskiem z innej działalności i zapłacić mniejszy podatek
    albo wcale? Bo te meble to kosztują kilkadziesiąt tysiecy, niestety.

    klara

  • 6. Data: 2003-02-07 12:28:38
    Temat: Re: Odp: Odp: potrzebuję porady
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > A ja już sama nie wiem. Boję się że już od pierwszego miesiąca będę miała
    > ogromną stratę na wynajmie. Dlatego może lepiej rozłożyć amortyzację na
    > lata?
    Ha... widzisz, tutaj wszyscy chcą mieć koszty zaraz teraz i jak nakrócej
    amortyzować, a Ty chcesz odwrotnie - to nietypowe ;-)

    Możesz amortyzowac (co oznacza obniżenie kosztów na rzecz rozciągnięcia
    ich w czasie) wszystko co ma przewidywany okres uzytkowania dłuższy niz
    rok. Możesz tez ustalić niższą stawkę niż w ustawie i przez to wydłuzyc
    okres amortyzacji.

    > A jeszcze jedno. Czy jak wyjdzie mi strata z wynajmu (te meble) to mogę ją
    > rozliczyć łącznie zyskiem z innej działalności i zapłacić mniejszy podatek
    > albo wcale? Bo te meble to kosztują kilkadziesiąt tysiecy, niestety.
    Pytanie podstawowe - czy najem prowadzisz w ramach swojej dzialalności
    gospodarczej - tzn. wystawisz najemcy fakturę jako firma PPHU ABC Klara
    Kowalska czy jako ty - Klara Kowalska.
    Jeżeli najem jest częścia DG - co jest prawdopodobne, skoro kupiłas
    sklep (i chciałaś go wykorzystywac do prowadzenia dg, ale okazało sie że
    Cie na to nie stać) to wszystki przychody i koszty sie sumują, a więc
    zysk z jednego rodzaju dzialalności pokrywa stratę z innego.
    Dobrze byłoby dla bezpieczeństwa dopisac sobie w ewidencji najem do
    zakresu działalności gospodarczej.

    Jeżeli najem jest poza dzialalnością to strat sie nie sumuje z zyskami z
    DG ani z żadnymi innymi przychodami.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2003-02-07 18:40:50
    Od: "klara" <k...@w...pl>

    > Ha... widzisz, tutaj wszyscy chcą mieć koszty zaraz teraz i jak nakrócej
    > amortyzować, a Ty chcesz odwrotnie - to nietypowe ;-)
    No własśnie chodzi mi o tę stratę w pierwszym miesiącu i nie pokryję jej
    czynszem z wynajmu w ciągu paru miesięcy. Ponieważ podstawowa działalność
    przez trzy lata przynosiła straty ( zmiana lokalu , inwestycje w ten lokal),
    później udało mi się wyjść na zysk, niewielki ale zawsze, odliczam sobie
    straty z lat ubiegłych to teraz znów mam pakować się w straty?

> [...]
    > ich w czasie) wszystko co ma przewidywany okres uzytkowania dłuższy niz
    > rok. Możesz tez ustalić niższą stawkę niż w ustawie i przez to wydłuzyc
    To jeszcze nie wiem, pomyślę jak to zrobić. Okres 5 lat chyba zostawię dla
    środków powyżej 3500, reszta od razu w koszty. Muszę przeliczyć i
    ponegocjować podwyżkę czynszu.

    >. wystawisz najemcy fakturę jako firma PPHU ABC Klara
    > Kowalska czy jako ty - Klara Kowalska.

    No właśnie, sama nie wiem. Początkowo miałam to oddzielić, poźniej
    powiedziano mi w US aby połączyć działalność i dopisać w ewinencji.
    Później, w drugim US powiedziano aby nie łączyć. A decyzję musze podjąć i to
    już, trzeba wystawić fakturę i dostać jakieś pieniążki.

    > Jeżeli najem jest poza dzialalnością to strat sie nie sumuje z zyskami z
    > DG ani z żadnymi innymi przychodami.

    No właśnie. Tutaj będzie strata, przynajmniej na początku, tutaj dochód, a
    szkoda pieniędzy dla US. Ale ja mam problemy, chciałoby się mieć zyski i nie
    płacić za to. Teraz mam tylko ból głowy.

    Dziękuję za pomoc. Muszę to wszystko przemyśleć.

    klara