  • 1. Data: 2002-03-12 13:59:27
    Temat: praca w innym kraju a emerytura
    Od: Pawel Pocwiardowski <u...@p...onet.pl>

    Witam szanownych Panstwa
    Czy ktos mi moze wytlumaczyc zasady naliczania oplat na emeryture
    oraz liczby przepracowanych lat dla Polakow pracujacych za
    granica. Jakie wymagania trzeba spelnic, aby przepracowane za
    granica lata byly liczone tak samo jakbym pracowal w Polsce, lub
    na rownych zasadach.
    Co musze przedstawic i komu aby praca za granica "nie poszla na
    marne".
    bardzo dziekuje

    pozdrawiam
    PP

  • 2. Data: 2002-03-12 23:27:07
    Temat: Re: praca w innym kraju a emerytura
    Od: Artur <_...@s...pl>

    > Co musze przedstawic i komu aby praca za granica "nie poszla na
    > marne".

    Dołanczm sie do prośby ...

  • 3. Data: 2002-03-13 03:40:12
    Od: a...@n...net (Marcin Debowski)

    Dnia Tue, 12 Mar 2002 23:27:07 +0000 (UTC) w artykule
    <s...@l...localdomain>
    Artur <_...@s...pl> napisano co następuje:

    >Dołanczm sie do prośby ...

    No MSZ powinieneś opłacać w Polsce składki na ZUS czy inny odpowiednik
    jeśli właśnie o taką "polską" emeryturę ci chodzi. W końcu emerytura wiąże
    się na ogół w jakiś sposób ze składkami odprowadzanymi z pensji, to poza
    jakimiś wyjątkowymi sytuacjami, raczej ta zagraniczna do polskiej liczyć
    się nie powinna. Jest w Polsce trzeci filar i nikt nie zabrania wpłacać
    miesiecznie tam określonej kwoty, czy też wybrać sobie firmę zagraniczną i
    tam robić to samo. W wielu krajach UE (np. NL), odpowiednia składka jest
    pobierana i jak przekroczysz wiek emerytalny to zaczną ci tamtejszą
    emeryturę (proporcjonalną do okresu zatrudnienia) wypłacać. Pod pewnymi
    warunkami, możesz wyciągnąć te pieniądze, unikając nawet opodatkowania i
    zainwestować je właśnie w fundusz emerytalny, ale to są już indywidualne
    uregulowania prawne danego kraju. Idąc dalej po tej lini, możesz to
    zostawić w spokoju i poczekać aż PL wejdzie do UE a wtedy wejdą zapewne w
    życie regulacje pozwalające na niejako automatyczny "transfer"
    zagranicznej (w obrębie UE) emerytury. Jeśli natomiast pracujesz w kraju
    poza UE to na ogół skazany jesteś na samodzielne dbanie o swój plan
    emerytalny, co MSZ poza koniecznością posiadania pewnej dozy silnej woli,
    ma jedynie plusy :)

    --
    Marcin