  • 1. Data: 2008-04-07 16:32:02
    Temat: praca w irlandii a podatki
    Od: "tg" <...@a...a>

    jako ze odpowiedzi na nurtujace mnie pytania nie widze w archiwum
    to pozwalam sobie zapytac:

    w grudniu 2006 wyjechalem do irlandii (bez wymeldowywania, nipa-3
    i innych takich bo mialo to byc tylko turystycznie na swieta)

    w styczniu 2007 (ciagle w irlandii) dowiedzialem sie ze zostane
    tata, wiec zaczynam szukac tu pracy, skladam w us poczta
    rozliczenie za rok 2006 oraz nip-3 ze zmiana miejsca pobytu na
    irlandie, ciagle jednak jestem zameldowany w polsce (jakos mi
    sie przeoczylo)

    pracuje u jednego pracodawcy trzydziesci kilka tygodni do
    wrzesnia kiedy w zwiazku z narodzinami przeprowadzamy sie i
    jestem sobie na dlugich wakacjach od pracy do konca roku 2007

    teraz podejmuje kolejna legalna prace, a ze za pare dni lece
    na urlop do polski chcialem sie dowiedziec (generalnie w zwiazku
    z zamieszaniem wokol abolicji podatkowej) czy jako ze w 2006 nie
    mialem dochodu w polsce, moje centrum zyciowe (czy jak sie to
    tam dokladnie nazywa) zdecydowanie nie lezy w polsce od konca
    2005, (jednak bylem tam ostatni rok zameldowany) i jako ze w
    poprzednim roku bylem w polsce w sumie moze z 3 tygodnie
    powinienem zlozyc zeznanie za 2007 w polskim us?

  • 2. Data: 2008-04-07 17:01:39
    Temat: Re: praca w irlandii a podatki
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    tg wrote:
> [...]
    > poprzednim roku bylem w polsce w sumie moze z 3 tygodnie
    > powinienem zlozyc zeznanie za 2007 w polskim us?

    zameldowanie lub nie jest bez znaczenia.
    Liczy się fakt gdzie mieszkasz "na stałe".
    Jeśli jest to Irlandia i w Polsce nie zarobiłeś niczego to nie składasz
    rozliczenia w Polsce.
    Gdzie jest żona i dzieciak. W polsce czy w Irlandii z tobą?
    Jeśli w Irlandii, to nie ma problemu. Jeśli w Polsce, US może się
    przyczepić, że de facto w Irlandii to tylko pracujesz.
    Od 2007 roku jest magiczny limit 183 dni, które jeśli spędziesz w Polsce
    będziesz się musiał rozliczyć z całości dochodów w Polsce.
    Uwaga w drugą stronę to nie działa, czyli, zdanie "jeśli nie spedziłem
    183 dni w Polsce to nie muszę się rozliczac" nie jest prawdziwe.

    Umowa z Irlandią i Anglią jest teraz dosyć korzystna, tzn, nie bije po
    kieszeni za zarobki za granicą. Ma najwyżej wpływ na wysokość skali
    podatkowej od pieniędzy zarobionych w Polsce. Jeśli w Polsce nic nie
    zarobisz, to też nic nie zapłacisz.