  • 1. Data: 2003-02-03 18:56:36
    Temat: renta inwalidzka-bardzo prosze o pomoc
    Od: "raban" <j...@w...pl>

    Witam !
    Czy ktoś mógłby udzielić mi fachowej porady związanej z rentą inwalidzką.
    Zgodnie z art. 14 ustęp 2 ustawy O emeryturach i rentach z Funduszu
    Ubezpieczeń Społecznych :
    jeżeli lekarz orzecznik nie ma możliwości ustalenia daty
    powstania niezdolności do pracy, natomiast ustalono okres, w którym
    niezdolność do pracy powstała, za datę powstania niezdolności przyjmuje się
    datę końcową tego okresu. Jeżeli nie ma możliwości ustalenia ani daty, ani
    okresu powstania niezdolności do pracy, za datę powstania niezdolności
    przyjmuje się datę zgłoszenia wniosku o świadczenie.
    W związku z tym mam pytanie :
    Czy przyjęcia do szpitala z ciężką niewydolnością serca jest wystarczającym
    powodem do uznania przez lekarza orzecznika, że jest to data powstania
    niezdolności do pracy ?
    W trakcie 2 miesięcznego leczenia pacjentowi zmieniano kilka razy diagnozę i
    zapewniano wielokrotnie pacjenta, że jego wyjście ze szpitala w czasie kiedy
    pozostawał on w szpitalu może spowodować nie tylko niezdolność tego
    ostatniego do pracy, ale również jego natychmiastową śmierć.
    Lekarz orzecznik w swojej decyzji uznał, nie wiadomo na jakiej podstawie, że
    samo przyjęcie do szpitala nie jest wystarczającym powodem do uznania tej
    okoliczności za datę powstania niezdolności do pracy.
    Tym sposobem mimo, iż osoba ta została uznana za osobę częściowo niezdolną
    do pracy na okres 3 lat dostała decyzję odmowną, ponieważ w grę wchodzą
    wymagane okresy składkowe i nieskładkowe, na które wpływ ma data powstania
    niezdolności do pracy i co za tym idzie wiek pacjenta ( jest to osoba
    młoda ), a tego wymogu osoba ta nie spełnia w wyniku, według mnie, błędnego
    ustalenia przez lekarza orzecznika daty powstania niezdolności do pracy.
    Dodam, że chodzi mi o odwołanie do sądu. Chciałbym, żeby było ono skuteczne.
    Proszę bardzo o rady. Może jakieś przykłady podobnych spraw, które sam ktoś
    przeżył, albo widział gdzieś w internecie, a może jakiś prawnik-grupowicz mi
    coś poradzi.
    Dziękuję za wysłuchanie.
    Pozdrawiam.